Grupa PKP prowadzi inwestycje na największą w swojej historii skalę. Modernizuje i buduje nowe dworce czy linie kolejowe, kupuje składy i lokomotywy. Na kolejową „rewolucję” do 2023 r. zostanie przeznaczonych aż 100 mld zł. Zmiany doceniają pasażerowie, którzy coraz chętniej podróżują koleją – w 2019 r. PKP Intercity przewiozło ok. 340 mln osób. Ostatni raz takim wynikiem mogło się pochwalić prawie 20 lat temu.
– Dzięki odważnym i przemyślanym inwestycjom kolej odzyskuje należne sobie miejsce i staje się motorem napędowym gospodarki – mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Rosnące zainteresowanie podróżowaniem pociągami wskazuje, że Polacy dostrzegają efekty zmian, które wprowadza m.in. PKP Intercity. Ich celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna i do tego celu konsekwentnie zmierzamy – dodaje.
Dworce 2.0
Ponieważ każda podróż koleją zaczyna się od wizyty na dworcu, jednym z kluczowych przedsięwzięć PKP S.A. jest Program Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizację lub wybudowanie od nowa ok. 200 obiektów dworcowych w całej Polsce. Jego budżet wynosi około 1,5 mld zł. Dworce zostaną też dostosowane do potrzeb wszystkich grup podróżnych, w tym osób o ograniczonej mobilności. W ostatnich miesiącach zmodernizowane zostały m.in. dworce w Chojnowie, Pruszkowie i Żaganiu, trwają prace na dworcach w Skarżysku-Kamiennej i Nidzicy.
Równolegle na kolei jest prowadzony autorski program PKP – Innowacyjne Dworce Systemowe (IDS). Zakłada on budowę nowoczesnych budynków, w których stosuje się ekologiczne rozwiązania (np. panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej do spłukiwania toalet; oświetlenie LED, pompy ciepła). Nowe technologie obniżą koszty eksploatacji i ograniczą negatywny wpływ inwestycji na środowisko. W formacie IDS powstały już dworce w Nasielsku, Mławie, Ciechanowie, Strzelcach Krajeńskich i Czeremsze. PKP S.A. planuje też budowę przy dworcach stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Pierwsze powstały już we Wrocławiu, w Katowicach, Częstochowie, Gliwicach, Opolu, Bydgoszczy i przy dworcu Warszawa Wschodnia. Infrastruktura wokół stacji ma być także rozbudowana o car-sharing.
Coraz dalej, coraz szybciej
Krótszy czas przejazdów koleją w aglomeracjach, więcej miejsc, w których wsiądziemy do pociągu, nowe perony z informacją dla pasażera to efekty zrealizowanych już za setki milionów złotych inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Program, którego budżet wynosi prawie 76 mld zł, prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Tylko w ubiegłym roku PLK udostępniły na modernizowanych liniach ponad 300 komfortowych peronów dostosowanych do obsługi podróżnych. Wraz z postępem inwestycji są modernizowane stacje i przystanki, np. na liniach Lublin – Warszawa, Kraków – Katowice, Poznań – Szczecin, Kraków – Zakopane, Szczytno – Ełk.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie zapominają też o przewozach towarowych. W tym obszarze również są prowadzone ważne inwestycje. Dlatego są modernizowane i oddawane do użytku trasy do przewozu ładunków, m.in. prowadzące do portów morskich oraz na Górnym Śląsku. Na sieci kolejowej zamontowano setki nowych rozjazdów, a komputery i nowoczesne systemy zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa na kilku tysiącach kilometrów nowych torów. Bezkolizyjne skrzyżowania oraz dodatkowe zabezpieczenia na przejazdach kolejowo-drogowych zwiększają bezpieczeństwo pasażerów pociągów oraz ułatwiają komunikację na drogach.
Hotel na torach
Kolej Dużych Inwestycji to spektakularny program inwestycyjny PKP Intercity, które w 2019 r. przewiozły blisko 49 mln pasażerów. To o niemal 18 mln więcej niż w 2015 r., co oznacza wzrost o prawie 60 proc. w ciągu zaledwie czterech lat. Polacy coraz chętniej jeżdżą koleją, bo zwiększa się jej dostępność, a komfort podróżowania rośnie. Długofalowa strategia spółki zakłada zakup nowego taboru i modernizację istniejącego. Unowocześniane będzie zaplecze techniczne. Do 2023 r. firma przeznaczy na te cele ponad 7 mld zł.
Według planów PKP Intercity do końca 2023 r. tabor będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Oznacza to, że największy polski przewoźnik kolejowy kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych, nabędzie 118 lokomotyw elektrycznych oraz unowocześni blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego dochodzą ogromne inwestycje wagonowe – PKP Intercity nie tylko kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów, lecz także zmodernizuje ok. 700 istniejących.
Zmiany odczują przede wszystkim pasażerowie, którzy będą podróżować w wygodnych fotelach w klimatyzowanych wagonach z dostępem do bezprzewodowego internetu. Już teraz z tych udogodnień korzystają osoby odbywające podróż w wagonach zmodernizowanych przez H. Cegielski Fabrykę Pojazdów Szynowych w Poznaniu. I dobra wiadomość dla korzystających z internetu: we wszystkich Pendolino można już korzystać z wi-fi.
– Realizowany przez nas program inwestycyjny to wieloletnie przedsięwzięcie. Coraz mocniej wkraczamy w najważniejszą fazę projektu, czyli odbiory od producentów taboru kolejnych wagonów, lokomotyw czy elektrycznych zespołów trakcyjnych – mówi Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity. – To właśnie na tym etapie pasażerowie będą się mogli przekonać, jak wielkiej przemiany PKP Intercity jesteśmy obecnie świadkami. Jesteśmy na właściwym torze i cały czas nabieramy prędkości – podkreśla.
Dotychczas tabor PKP Intercity powiększył się o 204 nowoczesne wagony – łącznie umowy modernizacyjne dotyczą ponad 400.
Rozwój gładki jak jedwab
Modernizacje i inwestycje na torach i w terminalach przeładunkowych sprzyjają rozwojowi transportu towarów koleją. Ale to nie wszystko, bo PKP CARGO, spółka zajmująca się przewozami towarowymi, realizuje największe w historii zakupy taboru intermodalnego: wagonów-platform do przewozów kontenerowych i lokomotyw wielosystemowych. Spółka kupi m.in. 1156 nowych platform i pięć lokomotyw. Wagony i lokomotywy będą wykorzystywane do realizacji krajowych i zagranicznych przewozów intermodalnych na szlaku północ-południe (głównie obszar Trójmorza) i na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku.
PKP CARGO planuje także modernizację posiadanego taboru – wielkość nakładów i zakres modernizacji lokomotyw i wagonów jest uzależniony od potrzeb rynkowych. Ważne inwestycje będą też prowadzone w Małaszewiczach, gdzie PKP CARGO ma centrum logistyczne z infrastrukturą torową (szeroki i normalny tor). Chodzi o zwiększenie przepustowości Małaszewicz w związku z perspektywami wzrostu przewozów kolejowych na trasie Chiny – UE – Chiny.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.