Po sznurku do celu
Do miliona zbliża się w Polsce liczba użytkowników systemów nawigacji satelitarnej. Mamy już do wyboru 50 marek i ponad 200 modeli GPS. Wzrost sprzedaży jest imponujący. Liczba urządzeń sprzedanych w 2007 r. niemal się podwoiła w porównaniu z rokiem 2006. Prognozy mówią, że rok 2008 będzie równie dużym sukcesem dla producentów GPS. Podobnie jest na świecie. Globalna wartość sprzedaży urządzeń GPS w 2007 r. wyniosła 22 mld USD. W 2008 r. mimo kryzysu ma się zbliżyć do 30 mld USD.
Co jest ważne w GPS
(według Macieja Piotrowskiego, wicedyrektora marketingu firmy Komputronik) dokładne, systematycznie uaktualniane mapy (w Polsce najlepiej się sprawdza AutoMapa) odświeżanie danych natychmiast po zmianie kierunku jazdy czuła antena umożliwiająca sprawne działanie sprzętu w trudnych warunkach łatwość programowania tras (niektóre systemy wymagają od użytkownika dużej wprawy) cena – bardzo dobry sprzęt można kupić za mniej więcej 1 tys. zł
Mniej istotne są dodatkowe funkcje, na przykład odtwarzanie filmów i muzyki.
Najpopularniejsze modele GPS
(wskazane przez firmy ze znaczącym udziałem w rynku satelitarnej nawigacji samochodowej w Polsce)
Sprawdzajcie w instrukcjach parametry procesorów – firmy podają w reklamach 400 MHz, a w rzeczywistości procesor może mieć mniej niż 300 MHz. Uważajcie, bo niektóre oprogramowania wskazują lokalizację (miasto) tylko po wpisaniu jej w oryginalnej pisowni, poza Polską może to być duży problem. Pytajcie o komunikaty głosowe, które mogą się spóźniać w stosunku do przebiegu trasy o kilka sekund lub nawet być z nim sprzeczne.
GPS dla wymagających
Nawigacja Pioneer AVIC-HD3BT? Podobno potrafi wszystko oprócz gotowania. To GPS z 30 GB pamięci flash, ale także radio, nagrywarka i odtwarzacz DVD oraz C. Rozpoznaje nawet najsłabszy sygnał, pozwala omijać zakorkowane trasy (system TMC nie działa w Polsce). Główne funkcje są obsługiwane poleceniami głosowymi. Pasażerowie mogą oglądać film na dodatkowym monitorze, a kierowca w tym samym czasie korzystać z nawigacji. Cena – około 9 tys. zł. Stowarzyszenie EISA (redaktorzy z 50 europejskich czasopism poświęconych elektronice użytkowej) wybrało AVIC-HD1BT na europejski system nawigacji i rozrywki 2007 r.
Do miliona zbliża się w Polsce liczba użytkowników systemów nawigacji satelitarnej. Mamy już do wyboru 50 marek i ponad 200 modeli GPS. Wzrost sprzedaży jest imponujący. Liczba urządzeń sprzedanych w 2007 r. niemal się podwoiła w porównaniu z rokiem 2006. Prognozy mówią, że rok 2008 będzie równie dużym sukcesem dla producentów GPS. Podobnie jest na świecie. Globalna wartość sprzedaży urządzeń GPS w 2007 r. wyniosła 22 mld USD. W 2008 r. mimo kryzysu ma się zbliżyć do 30 mld USD.
Co jest ważne w GPS
(według Macieja Piotrowskiego, wicedyrektora marketingu firmy Komputronik) dokładne, systematycznie uaktualniane mapy (w Polsce najlepiej się sprawdza AutoMapa) odświeżanie danych natychmiast po zmianie kierunku jazdy czuła antena umożliwiająca sprawne działanie sprzętu w trudnych warunkach łatwość programowania tras (niektóre systemy wymagają od użytkownika dużej wprawy) cena – bardzo dobry sprzęt można kupić za mniej więcej 1 tys. zł
Mniej istotne są dodatkowe funkcje, na przykład odtwarzanie filmów i muzyki.
Najpopularniejsze modele GPS
(wskazane przez firmy ze znaczącym udziałem w rynku satelitarnej nawigacji samochodowej w Polsce)
Sprawdzajcie w instrukcjach parametry procesorów – firmy podają w reklamach 400 MHz, a w rzeczywistości procesor może mieć mniej niż 300 MHz. Uważajcie, bo niektóre oprogramowania wskazują lokalizację (miasto) tylko po wpisaniu jej w oryginalnej pisowni, poza Polską może to być duży problem. Pytajcie o komunikaty głosowe, które mogą się spóźniać w stosunku do przebiegu trasy o kilka sekund lub nawet być z nim sprzeczne.
GPS dla wymagających
Nawigacja Pioneer AVIC-HD3BT? Podobno potrafi wszystko oprócz gotowania. To GPS z 30 GB pamięci flash, ale także radio, nagrywarka i odtwarzacz DVD oraz C. Rozpoznaje nawet najsłabszy sygnał, pozwala omijać zakorkowane trasy (system TMC nie działa w Polsce). Główne funkcje są obsługiwane poleceniami głosowymi. Pasażerowie mogą oglądać film na dodatkowym monitorze, a kierowca w tym samym czasie korzystać z nawigacji. Cena – około 9 tys. zł. Stowarzyszenie EISA (redaktorzy z 50 europejskich czasopism poświęconych elektronice użytkowej) wybrało AVIC-HD1BT na europejski system nawigacji i rozrywki 2007 r.
Więcej możesz przeczytać w 51/52/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.