Pilnowanie pieniędzy jest bardziej kłopotliwe niż ich zdobycie. Tej prawdy, sformułowanej przez XVI-wiecznego francuskiego filozofa Michela de Montaigne’a, doświadczają dziś Polacy. Bo co z tego, że zarabiamy dziś często dobrze, skoro na życie wydajemy więcej niż inni Europejczycy? Obiad w restauracji, fryzjer, odzież, elektronika, komputery, usługi bankowe, kosmetyki, internet, a nawet znaczek na list – wszystko to jest u nas droższe niż w większości państw europejskich, także tych znacznie bogatszych niż Polska. „Wprost” sprawdził, za co przepłacamy i dlaczego.
„Mobilny internet to luksus, który bardzo sobie cenię" – mówi wystylizowany na milionera bohater jednej z reklam. Wtedy uderza go kilkutonowa metalowa kula do wyburzania budynków, a głos z offu mówi: „Nonsens! Mobilny internet to żaden luksus!". Czyżby? Z raportu przygotowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), w którym przeanalizowano średni koszt dostępu do sieci o prędkości 1MB/s, wynika, że Polacy za dostęp do sieci przepłacają. Kosztuje on nas więcej niż Hiszpanów, Francuzów, Słowaków czy Brytyjczyków. Na rynku brytyjskim za usługę Internet Everywhere płaci się równowartość ok. 67 zł. W Polsce na porównywalny pakiet klienci wydają miesięcznie 120 zł (różnica w cenie była o tyle trudna do wyjaśnienia, że w Wielkiej Brytanii klient podpisywał umowę na 18 miesięcy, podczas gdy u nas dwa lata). Skąd w Polsce tak wysokie ceny? Na pewno nie z powodu większych obciążeń finansowych operatorów i sprzedawców tych usług. Koszt licencji 3G na Wyspach był niemal dziesięciokrotnie wyższy niż w Polsce – u nas sieć musiała zapłacić za nią 650 mln euro, a tam 6 mld euro. Sprzedawca w Wielkiej Brytanii dostaje ponad trzykrotnie wyższą pensję niż jego kolega po fachu znad Wisły. Wyglądana to, że działające na naszym rynku firmy z premedytacją łupią klientów. – Najwięksi operatorzy nadmiernie śrubują ceny usług, aby ratować spadającą rentowność swych właścicieli – międzynarodowych koncernów telekomunikacyjnych – twierdzi Chris Bannister, były prezes spółki P4, operatora telekomunikacyjnego Play.
Więcej możesz przeczytać w 47/2009 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.