Kiedy powstawały pierwsze drogi szybkiego ruchu w Polsce, nikt nie patrzył na to, jaki wpływ będą miały na środowisko naturalne. Dziś jego ochrona to podstawa, na którą firmy wydają 30 proc. wartości inwestycji.
Mija rok od rozpoczęcia budowy autostrady A2 z Nowego Tomyśla do Świecka. Prace przebiegają bez zakłóceń. Nie ma awantur ekologów, nikt nie przykuwa się do drzewa łańcuchem w obronie środowiska, jak to było w wypadku budowy drogi ekspresowej w Dolinie Rospudy. Można by rzec – nuda. Ale taki cel miał inwestor autostrady A2 – Autostrada Wielkopolska II. Firma postawiła na dialog z organizacjami ekologicznymi już na etapie projektowania. – Zabrakło go w wypadku Doliny Rospudy i konflikt wybuchł – mówi Anna Grabowska-Szaniec z firmy Eko-Log. Trudno oszacować, ile wyniosły straty finansowe wynikłe z niewłaściwej realizacji obwodnicy Augustowa. Wiadomo, że wykonawca – Budimex – rościł sobie z tytułu kar umownych od 43,8 mln zł plus odsetki.
Więcej możesz przeczytać w 36/2010 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.