Jak podkreśla Piotr Kot, prezes Delphia Yachts, chodziło o to, aby design jednostki odpowiadał gustom wymagających armatorów. Pozyskane pieniądze (1,25 mln zł przy wartości projektu ponad 3 mln zł) umożliwiły współpracę ze znanym niemieckim studiem projektowym Schnaase Interior Design. – Fundusze z UE pozwoliły nam działać na większą skalę. Mogliśmy pracować z nowymi projektantami i umocniliśmy pozycję na rynku. Dlatego stawiamy m.in. na innowacyjność we wzornictwie – tłumaczy Piotr Kot.
Fundusze do wzięcia
Jak jednak wynika z badania „Diagnoza stanu designu w Polsce” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z 2015 r., takie usługi rozwijają się powoli. Jednym z powodów są pieniądze. UE promuje dziedziny kreatywne, takie jak wzornictwo przemysłowe. Nie ogranicza się ono do designu, jest dziedziną interdyscyplinarną, umiejscowioną między światem techniki (produkcji) a marketingu (sprzedaży). Bezpośrednie wsparcie wzornictwa przewidziano w Programie Polska Wschodnia (POPW), może być ono również elementem projektów B + R czy wdrażania innowacji w programach regionalnych albo w Programie Inteligentny Rozwój.
Wschód wzornictwa
Program Polska Wschodnia realizuje PARP w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim, świętokrzyskim i podkarpackim. W programie przewidziano wsparcie dla wzornictwa w działaniu 1.4, „Wzór na konkurencję” (blisko 600 mln zł ze środków unijnych). Z funduszy mogą skorzystać mikro-, małe i średnie firmy zatrudniające co najmniej pięciu pracowników. Fundusze pozyskuje się w dwóch etapach. Najpierw przedsiębiorcy mogą się starać o dotacje do 100 tys. zł (do 85 proc. kosztów) na audyt wzorniczy (analizę działalności pod względem potencjału i potrzeb wzorniczych, której wynikiem będzie strategia wzornicza) i opracowanie strategii rozumianej jako raport z rekomendacjami działań. Aby się ubiegać o Fundusze Europejskie, trzeba wybrać wykonawcę audytu i zawrzeć z nim warunkową umowę, realizowaną w razie przyznania środków. Partner musi mieć udokumentowane doświadczenie w projektowaniu strategii rozwoju produktów.
Najbliższy termin naboru wniosków w ramach pierwszego etapu to wrzesień i październik 2016 r. Punktowane będą m.in. świadomość wśród kadry zarządzającej celów audytu wzorniczego i jego konsekwencji dla firmy, gotowość do realizacji działań po audycie i poniesienia związanych z nimi kosztów. Przedsiębiorstwa z gotową strategią wzorniczą (powinna zawierać oprócz analizy sytuacji i potencjału firmy zdefiniowane problemy wzornicze, możliwości ich rozwiązania i rekomendacje działań) mogą aplikować nawet o 3 mln zł (do 70 proc. kosztów) na wdrożenie opracowanych działań. Nabór na ten etap rozpoczyna się z końcem maja i potrwa do 28 kwietnia 2017 r. Dofinansowanie obejmuje usługi doradcze niezbędne do zrealizowania projektu, zakup urządzeń i maszyn, a także licencji, patentów, znaków towarowych, ale tylko w przypadku innowacji produktowych. Wydatki podlegające refinansowaniu muszą się kwalifikować do dofinansowania, być uzasadnione i racjonalne, a więc m.in. odpowiednie do skali i rodzaju działalności, potrzebne i bezpośrednio związane z działaniami. Ocenie podlega też to, czy planowane działania wynikają wprost ze strategii wzorniczej i są zgodne z metodologią realizacji projektów wzorniczych.
Gdzie szukać informacji?
Zainteresowani środkami na inwestycje we wzornictwo mogą szukać informacji na: polskawschodnia.gov.pl, popw.parp.gov.pl, funduszeeuropejskie.gov.pl. Na tej ostatniej stronie znajduje się również lista Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich, w których można bezpłatnie otrzymać informacje.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.