Szczelna bariera
Pan Krzysztof zajmuje się na lotnisku kontrolą bezpieczeństwa pasażerów i bagażu, której poddawani są wszyscy pasażerowie przed wejściem na pokład samolotu. Obowiązek ten wynika z przepisów krajowego i międzynarodowego prawa lotniczego, przede wszystkim z Rozporządzenia Rady Wspólnoty Europejskiej nr 300/2008, które określa szczegółowe normy kontroli. Na podstawie tych przepisów operator kontroli bezpieczeństwa może podjąć wszelkie działania, które pozwolą mu się upewnić, że pasażer nie wnosi na sobie ani w bagażu przedmiotów czy substancji zabronionych i niebezpiecznych. – Ostateczna decyzja, co można, a czego nie można wnieść do samolotu, należy zawsze do operatora kontroli bezpieczeństwa. Nie wszystkim się to podoba – mówi Jadwiga Żandarska z Biura Ochrony Lotniska Chopina. – Prosimy jednak o zrozumienie, że nie wynika to z naszej złośliwości, lecz ma na celu zapewnienie realnego bezpieczeństwa. Szczegółowa kontrola na lotniskach jest barierą ochronną całego transportu lotniczego. Od jej jakości zależy bezpieczeństwo wszystkich samolotów w powietrzu i pasażerów na ich pokładach. Dlatego musi być prowadzona bardzo dokładnie, a równocześnie na tyle sprawnie i grzecznie, by nie była dla pasażerów uciążliwa.
Wizytówka Polski
Od 15 czerwca zadania związane z kontrolą bezpieczeństwa przejmie nowa firma ACS, która należy do grupy kapitałowej przedsiębiorstwa Porty Lotnicze, zarządzającego Lotniskiem Chopina.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.