Obchody 30-lecia Adamedu, polskiej firmy biotechnologiczno-farmaceutycznej, zostały zainaugurowane otwarciem nowego Centrum Badawczo-Rozwojowego – jednego z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Historia firmy to historia innowacji. Skupienie się na działalności innowacyjnej pozwoliło Grupie Adamed znaleźć się wśród wiodących graczy na rynku w Polsce.
Wuroczystości wzięli udział wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki, Krzysztof Łanda i Piotr Dardziński – wiceministrowie resortów zdrowia oraz nauki i szkolnictwa wyższego, a także prezes Urzędu Patentowego RP Alicja Adamczak oraz przedstawiciele świata nauki, administracji państwowej i mediów. – Wasza firma jest taką perłą w koronie polskiej gospodarki (...). Rolą państwa jest po pierwsze, nie szkodzić, po drugie, tam, gdzie można, pomagać i tworzyć warunki do rozwoju takie, które będą jak najsprawniej pozwalały wdrażać wasze projekty, wasze nowe rozwiązania technologiczno-medyczne. Na pewno wpisuje się to 1:1 w plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju – podkreślił wicepremier. Adamed założył w 1986 r. dr Marian Adamkiewicz. W ciągu 30 lat na bazie polskiej myśli naukowej i własnych patentów powstała jedna z największych polskich firm farmaceutycznych. W tym czasie dzięki pracy naukowców z Adamedu na rynek trafiło dziesiątki przystępnych cenowo leków ratujących zdrowie i życie Polaków. Adamed był pionierem w kraju, gdy w 2001 r. rozpoczął prace badawcze nad innowacyjnymi lekami. Zaledwie kilka lat później, w roku 2005, z inicjatywy firmy we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim utworzono jedno z pierwszych konsorcjów naukowo-przemysłowych. Dziś Grupa Adamed współpracuje ze 150 naukowcami oraz 17 uczelniami i instytutami naukowymi w kraju i za granicą. Produkty Adamedu są opracowywane z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć syntezy organicznej oraz technologii i formulacji stałych postaci leków. Prowadzone są też prace badawcze nad innowacyjnymi lekami w onkologii oraz leczeniem chorób ośrodkowego układu nerwowego. – Konsekwentnie od wielu lat rozwijamy nasze produkty, w tym tak ważne dla Grupy Adamed leki innowacyjne. To dzięki działalności R&D w 2016 r. dążymy do przekroczenia kwoty miliarda złotych naszych przychodów, co z kolei pozwoli nam na dalsze inwestycje w badania i rozwój – mówi dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, dyrektor generalny Grupy Adamed. – Nasza strategia internacjonalizacji opiera się właśnie na inwestycjach w innowacje. Szansę na rynkach zagranicznych widzimy również w akwizycji tamtejszych firm oraz w otwieraniu kolejnych przedstawicielstw. Szczególne znaczenie dla Grupy Adamed mają zatrudnieni w niej ludzie, rozwój ich talentów oraz wewnętrzne awanse. Konsekwencją pracy z wybitnymi naukowcami stało się wyjątkowe podejście do edukacji, które prezentuje organizacja. Powołana kilka lat temu Fundacja Grupy Adamed promuje i wspiera edukację uzdolnionych uczniów. Dzięki programowi edukacyjnemu ADAMED SmartUP najzdolniejsza polska młodzież może liczyć na profesjonalną pomoc naukową, stypendia i dostęp do nowoczesnych technologii pod okiem ekspertów. W jubileuszowym roku 30-lecia firmy ruszył również konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych, w którym do wygrania jest wyposażenie 30 szkolnych pracowni biologicznych, chemicznych lub fizycznych. – Młodzi, uzdolnieni Polacy są przyszłością polskiej nauki i całej gospodarki. Wielu z nich studiuje na renomowanych zagranicznych uniwersytetach lub pracuje w tamtejszych instytutach i firmach. W Grupie Adamed podejmujemy wiele starań, aby przekonać ich do powrotu do Polski, gdzie zdobyte doświadczenie i wiedza mogą zostać w pełni wykorzystane. Chcemy kształtować przyszłych liderów polskiej i światowej innowacyjnej gospodarki – podkreśla dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz. Grupa Adamed produkuje 1,5 mld tabletek rocznie, a w jej portfolio znajduje się 250 produktów oferowanych w 60 krajach świata. Adamed zatrudnia 1,6 tys. osób w Polsce i za granicą, posiada 94 farmaceutyczne patenty i działa w 14 obszarach terapeutycznych. Produkty Grupy dostępne są w Europie, na Bliskim Wschodzie, w Azji, Ameryce Łacińskiej oraz Oceanii. Firma ma przedstawicielstwa w sześciu krajach świata.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.