Z inicjatywy organizatora spotkań RTMx Michała M. Lisieckiego, prezesa PMPG Polskie Media (wydawcy „Wprost”), w warszawskim hotelu InterContinental zebrali się przedstawiciele świata biznesu, polityki i nauki, by dyskutować o wyzwaniach, jakie niesie ze sobą mobilność. – Powinniśmy eksportować ideę Okrągłego Stołu, gdyż jest to format, który sprawdza się w trakcie rozmów dotyczących trudnych tematów – mówił Michał M. Lisiecki, otwierając konferencję RTMx, która poprzedziła galę Innowatory Wprost 2017.
Motoryzacja na zakręcie
Okazji do dyskusji na ważne tematy nie zabrakło już podczas pierwszej z debat dotyczącej polskiej elektromobilności. Jak jej pomóc: stosować zachęty dla pojedynczych użytkowników czy tworzyć rozwiązania dla przemysłu? Kiedy zacznie się masowa produkcja polskich samochodów elektrycznych zaprojektowanych nad Wisłą? A wreszcie: skąd brać moc i gdzie w tym wszystkim rola państwa – to tylko niektóre z zagadnień, jakie poruszali goście Grzegorza Sadowskiego, szefa działu Biznes tygodnika „Wprost”. Wśród panelistów znaleźli się przedstawiciele największych polskich firm oraz eksperci w dziedzinie elektromobilności. Według badań Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych 9 na 10 polskich kierowców interesuje się samochodami elektrycznymi, a 70 proc. z nich uważa, że elektromobliność jest przyszłością motoryzacji. – Słuszne jest postawienie nam celu osiągnięcia pewnej liczby samochodów elektrycznych w określonym czasie.
Uważam, że nie ma przeszkód, byśmy robili milion samochodów w roku 2025, bo takie są tendencje – mówił Andrzej Wicik, prezes zarządu Enea Innovation i członek rady nadzorczej ElectroMobility Poland. Mówiąc o elektromobilności, nie sposób pominąć potencjału polskich przedsiębiorstw. Na ogromną szansę, jaka przed nimi stoi, uwagę zwrócił Krzysztof Kowalczyk, ekspert ds. elektromobilności. – Nowych marek samochodowych w ostatnich latach pojawiło się na świecie bardzo dużo. To jest okno, które się otworzyło i które szybko się zamyka. Jeśli będziemy debatować i tkwić w pesymizmie, nie skorzystamy z tej szansy – wskazał, podkreślając, że Polska ma ogromny potencjał w zakresie zasobów ludzkich, z którego powinna skorzystać. Z optymizmem do tematu podszedł Arkadiusz Gierałt, dyrektor działu komercjalizacji NCBR. – Gdy są ciekawe pomysły, pieniądze zawsze się znajdą – zaznaczył. Radosław Gnutek, wiceprezes zarządu Tauron Magenta, wskazał, że przełomowa innowacja to też szansa na stworzenie nowych firm. – Mamy też przewagę jako kraj – duży przemysł dostawców części jest zlokalizowany właśnie w Polsce – zaznaczył. Goście RTMx zgodni byli co do jednego – by polski samochód elektryczny ruszył, niezbędna jest pomoc państwa. Działalność ElectroMobility Poland i zaangażowanie Ministerstwa Energii są obiecującym zaczątkiem.
Co zastąpi ropę
Niezależnie od planów dotyczących pojazdów ważną rolę odgrywa także to, czym będą one napędzane. O paliwach przyszłości rozmawiali uczestnicy drugiego panelu: przedstawiciele największych spółek, takich jak PGNiG, Lotos, PERN, oraz minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Jak powiedział na wstępie minister, zastąpienie paliw pochodzących z ropy naftowej ich alternatywnymi odpowiednikami jest obowiązkiem, jaki spoczywa na Polsce w związku z przyjęciem dyrektywy unijnej. – Obowiązki nakładane na państwa UE spowodują, że paliwa pochodzące z „surowej ropy naftowej” będą w odwrocie – wskazał Adamczyk, zaznaczając przy tym, że jego zdaniem konwencjonalne paliwa nie znikną z rynku tak szybko, ale będą stopniowo wycofywane. Równie istotna co elektromobilność będzie w przyszłości także gazomobilność. – Ona jest dzisiaj faktem. Mamy do czynienia z bardzo dojrzałą technologią i gazomobilność jest czymś, na co dziś bardzo powinniśmy zwracać uwagę. Szczególnie w kontekście ochrony środowiska, w ujęciu wykorzystania w przedsiębiorstwach komunikacji miejskiej i komunalnych – wskazał Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny. Jak podkreślił, chodzi o sprężony gaz ziemny CNG. Obecnie w Polsce funkcjonuje 26 stacji CNG. Jarosław Szczepaniak, doradca prezesa zarządu Grupy Lotos, podkreślił istotną rolę LPG, dodając, że Polska jest jednym z liderów w konsumpcji tego rodzaju paliwa alternatywnego. Zaznaczył jednak, że pogłoski o śmierci ropy naftowej są przesadzone. Goście RTMx nie zapomnieli też o wodorze. – Technologia wodorowa to plusy, ale też wyzwania – mówił Mateusz Radecki, dyrektor pionu handlowego PERN. Jak podkreślił, trzeba jednak rozwiązań systemowych i odpowiednich regulacji w tym zakresie.
Kolej przyspiesza
Przyszłość mobilności to jednak nie tylko samochody, ale też nowoczesna kolej. O innowacjach w tym zakresie dyskutowali goście trzeciej debaty. W dyskusji moderowanej przez Jacka Pochłopienia, redaktora naczelnego „Wprost”, udział wzięli przedstawiciele PKP Intercity, PKP SA oraz PKP PLK. Uczestnicy debaty zgodnie zapewnili, że kolej idzie z duchem czasu i staje się coraz bardziej „inteligentna”. Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP SA, zaznaczył, że kluczowa jest cyfrowa transformacja, która w dużym zakresie jest wdrażana w Polsce. – Kolej, którą mamy w tej chwili w Polsce, jest już nowoczesna, spełnia standardy europejskie, a nadal modernizujemy naszą sieć – dodał Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Przypomniał, że obecnie realizowany jest Krajowy Program Kolejowy, w ramach którego w infrastrukturę zostanie zainwestowane 67 mld zł. Jarosław Oniszczuk, członek zarządu PKP Intercity ds. operacyjnych, podkreślił, że reprezentowana przez niego spółka działa na płaszczyźnie innowacyjności usług i produktów. Chodzi m.in. o COMBO, czyli wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.