RAFAŁ GÓRSKI
DO 2022 R. PONAD 75 PROC. CHIŃSKICH, miejskich konsumentów zarobi od 9 tys. do 34 tys. dolarów rocznie. Klasa średnia gwałtownie wzrasta. Przypomnę, że Państwo Środka zamieszkuje blisko 1,4 mld ludzi. Ponad 50 proc. z nich to mieszkańcy miast i miasteczek. Takie liczby pojawiły się w rozmowie z Magdą, moją żoną, po jej powrocie z kolejnego zjazdu ze studiów podyplomowych „Biznes chiński – jak działać skutecznie w czasach Jedwabnego Szlaku” na Akademii Leona Koźmińskiego.
Liczby pochodzące z raportu McKinseya z 2013 r. przytłaczają. Oznaczają, że czekają nas olbrzymie zmiany gospodarcze i przemiany społeczne, nie tylko w Chinach, ale też w Polsce. Taka liczba, gwałtownie wzrastających konsumentów może zmienić wszystko, co dotąd, jako Zachód znamy. A propos zmiany wszystkiego. Żebracy na ulicach wielkich chińskich miast zbierają datki za pomocą terminali na karty płatnicze. Gotówka w obiegu to zjawisko coraz bardziej marginalne – Chińczycy płacą telefonem, najczęściej za pośrednictwem aplikacji WeChat, która zrewolucjonizowała Chiny w ostatnich dwóch latach.
Zmiany wymuszają, żeby także osoby żebrzące na ulicach, które w miastach Państwa Środka wciąż są widoczne, podążały za obecnym trendem. Brak gotówki w portfelu powoduje, więc, że własny terminal jest jedyną szansą na zebranie środków do przeżycia. „Dżin wyszedł z butelki i już nie wróci” – tak zmiany zachodzące w Chinach skomentował jeden z wykładowców. Ekspansja to jedyna droga, żeby chińska gospodarka się nie załamała – tanie Chiny się skończyły. Prą do przodu i nikt nie wie, gdzie się zatrzymają. Chińczycy są coraz mocniej obecni na naszym kontynencie, o czym świadczy rosnąca liczba kupowanych przez nich nieruchomości w najdroższych stolicach Europy. Ponieważ Polska jest jedną z większych gospodarek UE, to zmiany, które nadchodzą, odbiją się także na nas. Czy jesteśmy na nie przygotowani? Obyśmy nie dostali rykoszetem. Nadciąga fala – pytanie, czy nas nakryje, czy na niej popłyniemy.
PREZES INSTYTUTU SPRAW OBYWATELSKICH
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.