Rynek zabezpieczenia lakierów fabrycznie nowych samochodów rośnie z roku na rok, a z nim pojawia się coraz więcej pytań dotyczących samych powłok ceramicznych i ich możliwości. Eksperci Ceramic Pro Poland prowadzący własne studia detailingowe udzielają kilku praktycznych wskazówek.
1. Powłoki „ceramiczne” często nie są ceramiczne
O tym, czy powłoka jest rzeczywiście ceramiczna, decyduje substancja, na której bazuje. Nazwa „ceramiczna” to często skrót myślowy lub chwyt marketingowy. Jeśli produkt oparty jest na tlenku krzemu, czyli SiO2, powłoka nie jest ceramiczna, tylko kwarcowa. Tlenek krzemu ma inne właściwości niż tlenek tytanu, na którym bazują prawdziwe powłoki ceramiczne. Jest znacznie bardziej miękki, mniej odporny na wysokie temperatury, nadaje jednak wyjątkowy połysk, ułatwia czyszczenie samochodu i świetnie nadaje się jako wykończenie wizualne usługi – twierdzi Kamil Szałkowski z The Wolf Profesjonalna Kosmetyka Samochodowa (Ełk).
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Wybierając powłokę ceramiczną dla swojego samochodu, pytaj o substancję wpisaną w karcie charakterystyki produktu. Większość powłok nie posiada takiej karty. To daje nam, detailerom, do myślenia – Piotr Zaleski (The Wolf).
2. Powłoki mają przebieg
Ostatnio na rynku pojawiły się powłoki gwarantujące nawet siedem, osiem czy dziesięć lat ochrony. Bądźmy jednak rozsądni. Jedni eksploatują swoje samochody bardziej, inni mniej. Z moich doświadczeń wynika, że realnie można szacować taką ochronę na mniej więcej pięć lat i skupiłbym się bardziej na pokonanych kilometrach. Dobre powłoki ceramiczne oferują nawet do 100 tys. km ochrony i to przy corocznych przeglądach, konserwacjach wierzchniej warstwy, nadającej połysk i odpychającej wodę. To podejście uważam za uczciwe – opowiada Arkadiusz Danielak z Wellness Car Warszawa.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Nie sugeruj się liczbą lat ochrony podaną w broszurce marketingowej. Zapytaj raczej o ilość warstw powłoki, o szacowany przebieg w kilometrach. Każda powłoka na rynku i tak wymaga corocznego przeglądu oraz właściwego sposobu mycia i konserwacji.
3. Powłokę można wziąć w leasing
Nie każdy wie, że biorąc samochód w leasing, można bez problemu go doposażyć właśnie w powłokę ochronną u swojego leasingodawcy lub przez kontakt z doradcą klienta w salonie. Usługa wykonywana jest przed wydaniem samochodu z salonu. Niezarejestrowany samochód jedzie wtedy do studia detailingowego na lawecie, poddawany jest aplikacji powłoki i wraca do salonu. Czasem warunki pozwalają na wykonanie takiej aplikacji bezpośrednio w salonie – mówi Tomasz Wilczynski z Wilczynsky Studio Wrocław.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Koszt powłoki ujętej w kwocie leasingu jest praktycznie nieodczuwalny dla klienta. Często są to kwoty zwiększające ratę zaledwie o kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Warto zabezpieczyć fabryczny lakier, kiedy samochód jest nowy, nieużywany, wtedy lakier nie wymaga polerowania, a jedynie odpowiedniego przygotowania.
4. Powłokę można odnowić z OC sprawcy
W przypadku kolizji drogowej, w której uszkodzony zostanie element z nałożoną powłoką ceramiczną, wystarczy przedstawić fakturę za całościową usługę i wycenę odnowy ceramicznej na pojedynczym elemencie swojemu likwidatorowi szkody. Zostanie ona wtedy pokryta z OC sprawcy – twierdzi Mateusz Rozwadowski z Bling Factory Premium Detailing Olsztyn.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Po wymianie nowego elementu należy odczekać dwa tygodnie przed aplikacją powłoki ceramicznej. Dokładnie tyle lakier potrzebuje na pełne utwardzenie, co pozwala na późniejszą efektywną aplikację powłoki.
5. Istnieją dowody na skuteczność powłoki ceramicznej
W wypadku większości powłok na rynku klienci otrzymują deklaracje, że dana powłoka ma certyfikaty pochodzące z różnych instytutów badawczych. Problem pojawia się wtedy, gdy ktoś chciałby je zobaczyć. Wówczas zwykle okazuje się, że są po prostu z różnych względów niedostępne. Absolutne minimum dla mnie to certyfikat udokumentowanej twardości powłoki i dotyczący toksyczności produktu. Powinny być dostępne chociażby na stronie internetowej producenta czy dystrybutora powłok. W nadchodzącym roku większość niemarkowych powłok zniknie z rynku, z uwagi na brak zgodności z normą REACH. Nie będzie ich można legalnie importować do Polski – mówi Łukasz Kiełbasa z 44 Detailing Kraków.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Jeśli jesteś eko, pytaj o certyfikaty. To ważne, żeby produkt był bezpieczny dla środowiska, dla osoby, która go aplikuje, i dla ciebie podczas użytkowania samochodu. Powłoka wiąże się z lakierem nawet przez pierwszych siedem dni, podczas których użytkujesz już swój samochód.
6. Im więcej warstw, tym lepsza ochrona
Większość powłok oferuje tylko dwuwarstwową ochronę, bo tlenek krzemu, na którym są oparte, niechętnie poddaje się warstwowaniu. Prawdziwe powłoki ceramiczne (tlenek tytanu) mogą zaoferować nawet pięć i więcej warstw ochrony o zdecydowanie wyższej twardości. A to wpływa na zwiększoną odporność lakieru m.in. na zarysowania i inne czynniki atmosferyczne – twierdzi Sebastian Guzierowicz z SG Detailing Szczecin.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Każda warstwa powłoki to nawet jeden mikron dodatkowej ochrony, dlaczego miałbyś z niej rezygnować?
7. Aplikacja w jeden dzień
Powłoki kwarcowe są proste w aplikacji i szybko zastygają. Wystarczy odpowiednio przygotować samochód, zaaplikować powłokę i podziwiać połysk. W przypadku powłok ceramicznych to nawet trzy dni pracy, aby rzetelnie wykonać usługi. Stoi za tym bardzo złożony proces aplikacji, warstwowania i zacierania nawet pięciu warstw, z których każda musi być odpowiednio wygrzana, element po elemencie. To wymaga nie tylko dużej wiedzy eksperckiej, lecz także odpowiednich warunków w studiu, m.in. braku wilgotności, dobrego oświetlenia, braku zapylenia – radzi Rafał Połącarz z Auto Spa Połącarz, Oświęcim.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Ceny usług zabezpieczenia lakieru są często sztucznie windowane w górę i niewspółmierne ani do ceny środka, ani do wkładu pracy detailera. Nie zapomnij zapytać o liczbę warstw i dni pracy oraz nazwę użytego środka. Te najlepsze dostępne są tylko ze specjalną akredytacją.
8. Jedni mówią o tym powłoka, inni warstwa wykończeniowa
W mojej opinii prawdziwa powłoka ceramiczna to taka, której aplikujemy przynajmniej cztery warstwy środka o udokumentowanej twardości 9H opartego na tlenku tytanu. To jest ochrona lakieru, za którą warto płacić. To ona sprawia, że lakier staje się twardszy i bardziej odporny. Dodatkowo na wierzch aplikujemy tylko jedną warstwę powłoki kwarcowej, która choć jest znacznie bardziej miękka, lepiej odpowiada za odpychanie wody i nadaje mocniejszy połysk. W sumie mamy aż pięć warstw. To jest kompletna usługa. Prawdziwy problem widzę jednak wtedy, gdy samą warstwę wykończeniową położoną dwukrotnie bezpośrednio na lakier ktoś chce uznać za ten sam typ ochrony i nazywać „powłoką ceramiczną”. To jest oczywiście powłoka ochronna – nadaje połysk i odpycha wodę, ale jest to po prostu świetna alternatywa dla częstego woskowania – mówi Emil Bednarzak z Auto Spa Bednarzak, Siedlce.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Czasem ludzie zrażają się do powłok ceramicznych z uwagi na złe nazewnictwo. Okazuje się, że to, czym zabezpieczali lakier, ochronę ceramiczną miało tylko w nazwie.
9. Samochód używany też może mieć powłokę
Kluczowym aspektem dla położenia powłoki ceramicznej jest kondycja lakieru. Samochód używany też może mieć położoną powłokę, pod warunkiem że nie posiada głębokich rys, śladów korozji czy wgnieceń. Przed aplikacją zaleca się wtedy wykonanie renowacji lakieru – trzyetapowego polerowania, dzięki któremu nie będzie widocznych zarysowań – zdradza Michał Budzyński z Fabryki Blasku, Lublin.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Usługa wykonania renowacji lakieru jest dodatkowo płatna. Przed umówieniem się na aplikację powłoki warto pokazać samochód ekspertowi, który oceni możliwość jej zastosowania i poda finalną wartość usługi.
10. Światowy trend
Ceramiczne zabezpieczenia lakieru są stosowane na całym świecie i coraz częściej wybierane przez użytkowników samochodów klasy premium, ale także – co ciekawe – przez właścicieli samochodów klasy średniej i firmy posiadające floty. Przekłada się to na konkretny wynik finansowy osiągany przy odsprzedaży auta – twierdzi Maciej Wiech, Detailersi, Rzeszów.
WSKAZÓWKA EKSPERTA: Lakiery samochodowe są obecnie znacznie cieńsze, bardziej miękkie i mniej trwałe. Renowację można wykonać często tylko raz w ciągu całego cyklu życia samochodu, ceramiczna ochrona staje się powoli koniecznym standardem. Kontaktu do studiów w całej Polsce oferujących aplikacje prawdziwych powłok ceramicznych opartych na tlenku tytanu, posiadających certyfikaty i badania na skuteczność powłoki ochronnej, szukaj na https://ceramicpro.pl/dealerzy
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.