Kończący się rok 2019 to czas najniższego bezrobocia w historii naszego kraju. Jak podaje GUS, odsetek osób bez pracy na koniec czerwca 2019 r. wyniósł 5,3 proc. – to o 0,6 proc. mniej niż w I kwartale 2019 r. W III kwartale stopa bezrobocia była jeszcze niższa i wyniosła 5,1 proc. – Wyzwania rynku to – oprócz niedoboru specjalistów i rotacji pracowników – przede wszystkim przyspieszająca rewolucja technologiczna. Żeby pozostać w grze o pracownika, pracodawca musi korzystać z nowych technologii. Weszliśmy w erę uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, które są obecne także w procesie rekrutacji – wyjaśnia Michał Malewski, General Manager w OLX. – Digitalizacja tego procesu zaczyna się od ogłoszenia o pracę online. Tworzone są narzędzia, które mają za zadanie precyzyjne dotarcie do odbiorcy, czyli potencjalnego kandydata, i dopasowanie jego potrzeb do oczekiwań pracodawcy. Celem serwisu OLX jest nie tylko dostarczanie pracodawcom takich narzędzi, lecz także pokazywanie im, jak efektywnie z nich korzystać – dodaje. Pracodawcy muszą mieć też na uwadze nowe modele biznesowe, takie jak sharing economy, czyli ekonomia współpracy. Należą do niej dobrze już znane na polskim rynku wypożyczanie aut czy rowerów na minuty, podnajmowanie mieszkań. Przed nami rozwój takich sektorów jak świadczenie drobnych usług, opieka nad osobami starszymi czy zwierzętami. Czas przeznaczony na pracę coraz częściej będziemy dzielić między różne czynności przynoszące nam zysk. Pracodawcy muszą sprostać również temu trendowi.
Z kolei osoby szukające pracy tak naprawdę nie mają wygórowanych oczekiwań w stosunku do potencjalnych pracodawców. Badania „Know how 2019. Poznaj swojego pracownika” przeprowadzone przez OLX Praca pokazały, że dla pracowników ważne są normalność w pracy, czyli jasno określone warunki współpracy, dostęp do podstawowych narzędzi, stabilne relacje z pracodawcą oraz mówienie prawdy już podczas samego procesu rekrutacji i podczas dalszej współpracy. – Styczeń to najbardziej pracowity czas dla rekruterów. Na fali noworocznych postanowień pracownicy zamykają stare sprawy i otwierają nowe rozdziały, także zawodowe. Rekordowy pod tym względem był w OLX styczeń 2019 r., kiedy kategorię Praca odwiedziło 4,07 mln realnych użytkowników*. Warto o tym pamiętać, planując proces rekrutacyjny – prognozuje Michał Malewski. Jako lider branży serwisów ogłoszeniowych o pracę OLX stawia sobie za zadanie aktywne uczestniczenie w śledzeniu trendów oraz usprawnianiu rekrutacji. Od 19 listopada aktualną wiedzę na temat rynku pracy rekruterzy i pracodawcy mogą czerpać z serwisu contentowego Praca.olx.pl. W styczniu zostanie uruchomiona część dla osób poszukujących pracy.
*Dane: Gemius/PBI, styczeń 2019 r.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.