Krajobraz polskiego biznesu tworzą przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa. Większość firm z tego segmentu rynku działa przede wszystkim lokalnie, w Polsce. Obawa przed zagraniczną konkurencją, ryzyko kursowe, problemy z zatrudnieniem zagranicznych pracowników, brak możliwości weryfikacji kontrahenta, wysokie koszty – to główne bariery działalności eksportowej, wskazywane przez polskie firmy z sektora MŚP. Wielu z tych wyzwań są w stanie jednak sprostać, korzystając z narzędzi wsparcia instytucjonalnego.
Pod opieką ekspertów
Takie narzędzia oferuje m.in. Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH), która pomaga polskiemu biznesowi w wyborze optymalnej ścieżki ekspansji zagranicznej. Obsługę każdej firmy rozpoczynamy od rozpoznania jej przewag konkurencyjnych na potencjalnych rynkach docelowych. Przedsiębiorca znajduje się pod opieką ekspertów, którzy mają dobre relacje z organizacjami branżowymi i lokalnymi instytucjami otoczenia biznesu. Prowadzimy też stałą analizę potencjału rynków i przyglądamy się regionom świata pod względem nisz sektorowych. Stawiamy na bliskie, partnerskie relacje z biznesem. Wgląd w potrzeby polskiego sektora MŚP dało nam zeszłoroczne PAIH Forum Biznesu, które przyciągnęło uwagę ponad 5 tys. firm z całej Polski.
Czego w kontekście ekspansji zagranicznej polska mikro-, mała bądź średnia firma potrzebuje najczęściej? Nasze doświadczenie pokazuje, że podstawowej wiedzy o lokalnym rynku i etykiecie biznesowej. Ale również znalezienia potencjalnego dystrybutora, zorganizowania spotkania B2B (firmy z firmą), wsparcia w udziale w imprezie targowej czy w skompletowaniu odpowiedniej dokumentacji.
Nowe rynki
Z naszego doradztwa w tym zakresie skorzystali już m.in. producenci materiałów budowlanych i innowacyjnego sprzętu medycznego, którzy w asyście naszych ekspertów rozpoczęli sprzedaż nad Balatonem. Na koncie mamy też wsparcie firmy jubilerskiej w otwarciu salonu w Madrycie czy dostawcy domów pasywnych w założeniu biura w rumuńskim mieście Kluż-Napoka. Co istotne, nie tylko umacniamy obecność polskiego biznesu w Europie, ale pomagamy mu zaistnieć w innych regionach świata. Widzimy, że polskie firmy śmielej wchodzą na mniej znane rynki i dywersyfikują sprzedaż zagraniczną. Dowodem na tę zmianę taktyki są wyniki polskiego eksportu za 2019 r. – największe wzrosty dotyczyły takich kierunków jak ZEA, USA, Kanada, Japonia, Chiny.
Wśród firm, którym pomogliśmy, są także przedsiębiorcy, którzy zdobywają z nami jeden rynek po drugim.
Naszą siłą jest ekspercka wiedza i networking. Partnerstwo z polskimi instytucjami finansowymi czy zagranicznymi agencjami promocji handlu i inwestycji daje ogromne możliwości dla ekspansji polskiego biznesu na całym świecie.
Tym, co może jeszcze ułatwić polskim firmom działalność na międzynarodowych rynkach, jest współpraca czempionów z mniej doświadczonymi przedsiębiorcami. Mogą w ten sposób osiągnąć komplementarność ofert i tym samym wzmocnić obecność poza Polską. Właśnie takie działania bardzo mocno wspieramy w tym roku.
Grażyna Ciurzyńska p.o. prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.