W ramach projektu „Regionalna infrastruktura edukacyjna” mającego na celu wzmocnienie roli szkół wyższych 75 proc. wydatków pokryte zostało z funduszy europejskich
Na własnej skórze
System oświaty w naszym kraju nie jest doskonały, ale staje się coraz bardziej atrakcyjny i otwarty na innowacje. Dzięki sporym dotacjom unii na edukację i projekty związane z rozwojem młodych ludzi szkoły mają szansę wziąć udział w ciekawych, poszerzających horyzonty przedsięwzięciach, których cele to wcielenie teorii w praktykę i empiryczne wdrażanie wiedzy. Ogólniak w Kolbowie wziął jednocześnie udział w dwóch takich projektach – jednym z myślą o uczniach lubiących przedmioty humanistyczne i drugim przeznaczonym dla umysłów ścisłych.
>> Krystian zdecydował się uczestniczyć w wakacyjnym projekcie „Kosmiczna rzeczywistość" – tygodniowym obozie w połowie finansowanym z dotacji unijnych. Podczas pobytu w planetarium na Mazurach dzieci uczyły się o gwiazdach i układzie planetarnym oraz obserwowały niebo za pomocą profesjonalnego sprzętu. Zajęcia były prowadzone przez pracowników centrum astronomii. Na zakończenie kursu uczestnicy zdawali egzamin sprawdzający, jaką zdobyli wiedzę. Krystian przeszedł go śpiewająco – kolejny raz udowodnił, że ma umysł analityczny i świetnie sobie radzi w dziedzinach ścisłych.
>>Drugi projekt – „Gazeta od kuchni", zorganizowany dla humanistów – był równie ciekawy i rozwijający. Przez kilka dni dzieci miały możliwość podpatrywania, jak wygląda praca w redakcji kolbowskiej gazety. O cyklu pracy opowiedzieli sekretarz redakcji i redaktorzy poszczególnych działów. Za pieniądze z dotacji szkoła wyposażyła potem jedną z sal na potrzeby miniredakcji dla uczniów. Powstała szkolna gazetka, która z czasem rozwinęła się na tyle, że obecnie jest ulubionym pismem kolbowskiej młodzieży – małoletni dziennikarze opisują w niej nie tylko kwestie związane z ich szkołą, ale także poruszają problemy dotyczące mieszkańców Kolbowa. Tego typu przedsięwzięcia są bardzo istotne, ponieważ rozwijają wyobraźnię oraz zachęcają młodzież do czynnego udziału w zabawie, która de facto jest sprytnie i atrakcyjnie zakamuflowaną nauką.
Innowacje w edukacji
W województwie zachodniopomorskim w 2006 r. został zrealizowany projekt o nazwie „Współpraca polsko-niemiecka w edukacji ekologicznej na rzecz Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000". Projekt był współfinansowany ze środków Inicjatywy Wspólnotowej Interreg III A. Jego realizatorem był Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty. Projekt polegał na zorganizowaniu ośmiu turnusów dla 38-osobowych łączonych grup dzieci i młodzieży szkolnej z Polski i Niemiec. W projekcie udział wzięły dzieci ze szkół zlokalizowanych w gminach członkowskich Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty (m.in.
Rąbino, Karlino, Białogard, Rymań, Tychowo) oraz z dwóch gmin niemieckich: Dargun i Wolgast. Zajęcia odbywały się w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Lipiu. Niemieckimi uczestnikami projektu zajął się partnerski Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Gehren. Projekt ten miał na celu rozwinięcie u dzieci i młodzieży zdolności dostrzegania specyfiki i złożoności zjawisk przyrodniczych, a także umiejętności otwartego, twórczego myślenia, warunkującego podatność na wprowadzenie innowacji gwarantujących zwiększenie bezpieczeństwa ekologicznego. Dzieci podczas pobytu w Lipiu miały zorganizowane zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej oraz zrównoważonego rozwoju na obszarach Natura 2000, która jest systemem ochrony przyrody całej Europy. Program edukacyjny składał się m.in. z takich bloków tematycznych, jak: działalność ludzka i jej wpływ na przyrodę, alternatywne źródła energii, obserwowanie ptaków jako forma aktywnego wypoczynku w harmonii z przyrodą. Zajęcia z dziećmi prowadzone były w laboratorium, salach dydaktycznych oraz w terenie. Zajęcia laboratoryjne obejmowały edukację z zakresu prowadzenia badań mikrobiologicznych i fizykochemicznych wody, analizy wpływu czynników antropogenicznych na rozwój organizmów i środowisko ich bytowania. Pozwoliły zapoznać uczestników z podstawowymi metodami i technikami pracy laboratoryjnej, co umożliwiło obserwację procesów, których poznanie bez specjalistycznego sprzętu nie jest możliwe. Opiekunowie grup niemieckich przygotowali program zajęć terenowych, prowadzonych w formie zabaw i obserwacji natury. Zorganizowane były również wyjazdy na basen, nad morze oraz wycieczki krajoznawcze do najcenniejszych przyrodniczo i kulturowo miejsc dorzecza Parsęty. Oprócz uświadomienia młodemu pokoleniu, jak ważna jest natura i dbanie o nią, zrealizowano przy tym jeszcze jeden cel – transgraniczny. Bo przyroda nie zna granic i ważne było to, aby dzieci po obu stronach miały wspólny cel, jakim jest troska o stan środowiska naturalnego. Na takiej płaszczyźnie łatwiej o przyjaźń i porozumienie między dwoma krajami.
Szkoły, które wzięły udział w tym projekcie, kontynuują współpracę z zakresu edukacji ekologicznej i kulturalnej w ramach „Polsko-niemieckiej współpracy młodzieży". W 2007 r. dzieci z Niemiec ponownie gościły w Polsce, a w roku bieżącym niemieckich kolegów odwiedziły dzieci z gmin dorzecza. Dzięki temu projektowi poprawiła się świadomość ekologiczna dzieci i młodzieży, która z pewnością zaowocuje w przyszłości. Cała wartość projektu wynosiła 142 480 zł, w tym wkład z funduszu Unii Europejskiej to 106 860 zł.
Gdzie szukać informacji?
Harmonogram konkursów na dotacje w ramach programu Kapitał Ludzki znajdziesz na www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/pokl/
Konkursy_dotacje/
Więcej o funduszach europejskich 2007-2013, programach i działaniach w ich ramach dowiesz się na stronie serwisu informacyjnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego ww.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/na+co-+fundusze
Informacji udzielą ci konsultanci punktu informacyjnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego tel. (022) 626 06 32/33. Listę regionalnych punktów informacyjnych znajdziesz na www.funduszestrukturalne.gov.pl/informacja
System oświaty w naszym kraju nie jest doskonały, ale staje się coraz bardziej atrakcyjny i otwarty na innowacje. Dzięki sporym dotacjom unii na edukację i projekty związane z rozwojem młodych ludzi szkoły mają szansę wziąć udział w ciekawych, poszerzających horyzonty przedsięwzięciach, których cele to wcielenie teorii w praktykę i empiryczne wdrażanie wiedzy. Ogólniak w Kolbowie wziął jednocześnie udział w dwóch takich projektach – jednym z myślą o uczniach lubiących przedmioty humanistyczne i drugim przeznaczonym dla umysłów ścisłych.
>> Krystian zdecydował się uczestniczyć w wakacyjnym projekcie „Kosmiczna rzeczywistość" – tygodniowym obozie w połowie finansowanym z dotacji unijnych. Podczas pobytu w planetarium na Mazurach dzieci uczyły się o gwiazdach i układzie planetarnym oraz obserwowały niebo za pomocą profesjonalnego sprzętu. Zajęcia były prowadzone przez pracowników centrum astronomii. Na zakończenie kursu uczestnicy zdawali egzamin sprawdzający, jaką zdobyli wiedzę. Krystian przeszedł go śpiewająco – kolejny raz udowodnił, że ma umysł analityczny i świetnie sobie radzi w dziedzinach ścisłych.
>>Drugi projekt – „Gazeta od kuchni", zorganizowany dla humanistów – był równie ciekawy i rozwijający. Przez kilka dni dzieci miały możliwość podpatrywania, jak wygląda praca w redakcji kolbowskiej gazety. O cyklu pracy opowiedzieli sekretarz redakcji i redaktorzy poszczególnych działów. Za pieniądze z dotacji szkoła wyposażyła potem jedną z sal na potrzeby miniredakcji dla uczniów. Powstała szkolna gazetka, która z czasem rozwinęła się na tyle, że obecnie jest ulubionym pismem kolbowskiej młodzieży – małoletni dziennikarze opisują w niej nie tylko kwestie związane z ich szkołą, ale także poruszają problemy dotyczące mieszkańców Kolbowa. Tego typu przedsięwzięcia są bardzo istotne, ponieważ rozwijają wyobraźnię oraz zachęcają młodzież do czynnego udziału w zabawie, która de facto jest sprytnie i atrakcyjnie zakamuflowaną nauką.
Innowacje w edukacji
W województwie zachodniopomorskim w 2006 r. został zrealizowany projekt o nazwie „Współpraca polsko-niemiecka w edukacji ekologicznej na rzecz Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000". Projekt był współfinansowany ze środków Inicjatywy Wspólnotowej Interreg III A. Jego realizatorem był Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty. Projekt polegał na zorganizowaniu ośmiu turnusów dla 38-osobowych łączonych grup dzieci i młodzieży szkolnej z Polski i Niemiec. W projekcie udział wzięły dzieci ze szkół zlokalizowanych w gminach członkowskich Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty (m.in.
Rąbino, Karlino, Białogard, Rymań, Tychowo) oraz z dwóch gmin niemieckich: Dargun i Wolgast. Zajęcia odbywały się w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w Lipiu. Niemieckimi uczestnikami projektu zajął się partnerski Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Gehren. Projekt ten miał na celu rozwinięcie u dzieci i młodzieży zdolności dostrzegania specyfiki i złożoności zjawisk przyrodniczych, a także umiejętności otwartego, twórczego myślenia, warunkującego podatność na wprowadzenie innowacji gwarantujących zwiększenie bezpieczeństwa ekologicznego. Dzieci podczas pobytu w Lipiu miały zorganizowane zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej oraz zrównoważonego rozwoju na obszarach Natura 2000, która jest systemem ochrony przyrody całej Europy. Program edukacyjny składał się m.in. z takich bloków tematycznych, jak: działalność ludzka i jej wpływ na przyrodę, alternatywne źródła energii, obserwowanie ptaków jako forma aktywnego wypoczynku w harmonii z przyrodą. Zajęcia z dziećmi prowadzone były w laboratorium, salach dydaktycznych oraz w terenie. Zajęcia laboratoryjne obejmowały edukację z zakresu prowadzenia badań mikrobiologicznych i fizykochemicznych wody, analizy wpływu czynników antropogenicznych na rozwój organizmów i środowisko ich bytowania. Pozwoliły zapoznać uczestników z podstawowymi metodami i technikami pracy laboratoryjnej, co umożliwiło obserwację procesów, których poznanie bez specjalistycznego sprzętu nie jest możliwe. Opiekunowie grup niemieckich przygotowali program zajęć terenowych, prowadzonych w formie zabaw i obserwacji natury. Zorganizowane były również wyjazdy na basen, nad morze oraz wycieczki krajoznawcze do najcenniejszych przyrodniczo i kulturowo miejsc dorzecza Parsęty. Oprócz uświadomienia młodemu pokoleniu, jak ważna jest natura i dbanie o nią, zrealizowano przy tym jeszcze jeden cel – transgraniczny. Bo przyroda nie zna granic i ważne było to, aby dzieci po obu stronach miały wspólny cel, jakim jest troska o stan środowiska naturalnego. Na takiej płaszczyźnie łatwiej o przyjaźń i porozumienie między dwoma krajami.
Szkoły, które wzięły udział w tym projekcie, kontynuują współpracę z zakresu edukacji ekologicznej i kulturalnej w ramach „Polsko-niemieckiej współpracy młodzieży". W 2007 r. dzieci z Niemiec ponownie gościły w Polsce, a w roku bieżącym niemieckich kolegów odwiedziły dzieci z gmin dorzecza. Dzięki temu projektowi poprawiła się świadomość ekologiczna dzieci i młodzieży, która z pewnością zaowocuje w przyszłości. Cała wartość projektu wynosiła 142 480 zł, w tym wkład z funduszu Unii Europejskiej to 106 860 zł.
Gdzie szukać informacji?
Harmonogram konkursów na dotacje w ramach programu Kapitał Ludzki znajdziesz na www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/krajowe/pokl/
Konkursy_dotacje/
Więcej o funduszach europejskich 2007-2013, programach i działaniach w ich ramach dowiesz się na stronie serwisu informacyjnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego ww.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/na+co-+fundusze
Informacji udzielą ci konsultanci punktu informacyjnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego tel. (022) 626 06 32/33. Listę regionalnych punktów informacyjnych znajdziesz na www.funduszestrukturalne.gov.pl/informacja
Więcej możesz przeczytać w 41/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.