Do końca 2007 roku działanie skierowane na tworzenie nowych perspektyw dla młodzieży objęło 41,3 tys. beneficjentów ostatecznych, czyli uczniów
Stypendia dla najuboższych
>>Brak środków finansowych na kontynuację nauki to częsty problem dotyczący osób w wieku gimnazjalnym i licealnym. Dla części społeczeństwa wysłanie dzieci na studia lub zapewnienie im warunków do nauki w szkole średniej czy gimnazjum w innym mieście jest barierą nie do przejścia – odnosi się to przede wszystkim do mieszkańców wsi i małych miast. Nawet wtedy, gdy ktoś wybiera studia na państwowej uczelni w trybie dziennym, musi się liczyć z koniecznością zamieszkania w akademiku i wydatkami na utrzymanie. Tak samo jest w wypadku młodszych uczniów – jeśli w gminie nie ma gimnazjum, to rodzina musi się liczyć z kosztami dojazdu lub opłatą za internat.
>>Krystian lada dzień będzie zdawał maturę, jest dobry w przedmiotach ścisłych, dlatego wybiera się na politechnikę. Jego marzeniem są studia informatyczne, bo w przyszłości chciałby zostać programistą, ale będzie też zdawał na architekturę. Jeśli nie uda mu się wywalczyć miejsca na uczelni państwowej, rodzice opłacą jego naukę w szkole prywatnej. Studia w dużym mieście, na którego obrzeżach mieszka, nie stanowią dla niego problemu – ma już prawo jazdy, a gdy zda na uczelnię, na początek dostanie stare auto ojca, który nosi się z zamiarem kupna nowego. W bardziej skomplikowanej sytuacji znajduje się spora część młodzieży z jego rocznika – o płatnej szkole może tylko pomarzyć.
>>Pracownicy liceum Krystiana, mając świadomość nierównych szans na dalszą naukę wśród wychowanków szkoły, zdecydowali się wziąć udział we współfinansowanym przez Unię Europejską projekcie „Przyszłość w nauce". Sprawa okazała się bardzo prosta – kluczem do sukcesu była tu komunikacja między uczelniami.
Prywatne uczelnie wyższe biorące udział w projekcie przeznaczyły od kilku do kilkunastu miejsc na różnych kierunkach z myślą o najuboższej młodzieży. Warunkiem uczestnictwa w programie było wykazanie mniejszego niż ustalona kwota dochodu na osobę oraz odpowiednia średnia ocen. Z dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach wyrównywania szans na edukację uczniów korzystają także uczniowie gimnazjum i liceum w Kolbowie. Stypendyści tego projektu to dzieci pochodzące z miejscowości, w których nie ma szkół średnich ani gimnazjów. Pieniądze z unii przeznaczane są na zakup książek, zeszytów, zakwaterowanie i dojazd do szkoły.
Program stypendialny
„Wiatr w żagle" edycja II
Wszystkie dzieci powinny mieć równe szanse w edukacji, niezależnie od tego, jaką ich rodzice mają sytuację finansową. Gmina Stalowa Wola w województwie podkarpackim, chcąc wyrównać szanse edukacyjne dzieci z uboższych rodzin, wzięła udział w programie, który dofinansowała Unia Europejska. Celem projektu – programu stypendialnego „Wiatr w żagle", edycji II – było wsparcie dla uczniów Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Stalowej Woli. Pomoc w zdaniu matury i przygotowaniu się na studia skierowana była do dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Z programu skorzystało 38 uczniów, którzy złożyli stosowne dokumenty poświadczające spełnianie kryteriów uprawniających do pobierania stypendium. Wszyscy ci uczniowie niewątpliwie potrzebowali pomocy finansowej. Dochody ich rodzin w przeliczeniu na osobę nie przekraczały 504 zł netto miesięcznie. Całkowita wartość tego projektu wyniosła 18 924,19 zł, z czego wartość wkładu Unii Europejskiej to 12 876,01 zł. Młodzież otrzymywała pieniądze przez siedem miesięcy roku szkolnego. Projekt obejmował nie tylko pomoc finansową – zorganizowane zostały indywidualne sesje pedagogiczne dotyczące planowania kariery, warsztaty w zakresie rozwijania osobowości młodego człowieka oraz szkolenia z zakresu asertywności i walki ze stresem.
Z maturą łatwiej
O tym, że wykształcenie jest bardzo ważne, nikogo nie trzeba przekonywać. Każdy powiat chce mieć na swoim terenie ludzi mądrych i wykwalifikowanych, tak aby w przyszłości przyczynili się do jego rozwoju. O wsparcie finansowe dla swoich uczniów zadbał powiat chrzanowski. Skutecznie wykorzystał szansę, jaką daje Unia Europejska, składając wniosek o dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Powiatowi przyznano 188 100 zł na program stypendialny „Z maturą łatwiej". W celu wyrównywania szans edukacyjnych przyznane zostały stypendia uczniom z terenów wiejskich, którzy podjęli naukę w szkole ponadgimnazjalnej publicznej kończącej się maturą lub w szkole ponadgimnazjalnej niepublicznej mającej uprawnienia szkoły publicznej, również kończącej się maturą, z wyłączeniem szkół dla dorosłych. Stypendia przyznawane były przez zarząd powiatu chrzanowskiego. Ubiegać się o nie mogli uczniowie z ubogich rodzin, tzn. takich, których miesięczny dochód nie przekracza 583 zł netto na członka rodziny. Stypendium przyznawane było na wniosek rodziców, opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia na okres nie dłuższy niż dziesięć miesięcy. W projekcie wzięło udział 145 uczniów. Każdy otrzymał ok. 1000 zł. Aby zmotywować uczniów do sumiennej nauki, warunkiem otrzymania stypendium było nieprzekroczenie przez nich piętnastu godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym.
>>Brak środków finansowych na kontynuację nauki to częsty problem dotyczący osób w wieku gimnazjalnym i licealnym. Dla części społeczeństwa wysłanie dzieci na studia lub zapewnienie im warunków do nauki w szkole średniej czy gimnazjum w innym mieście jest barierą nie do przejścia – odnosi się to przede wszystkim do mieszkańców wsi i małych miast. Nawet wtedy, gdy ktoś wybiera studia na państwowej uczelni w trybie dziennym, musi się liczyć z koniecznością zamieszkania w akademiku i wydatkami na utrzymanie. Tak samo jest w wypadku młodszych uczniów – jeśli w gminie nie ma gimnazjum, to rodzina musi się liczyć z kosztami dojazdu lub opłatą za internat.
>>Krystian lada dzień będzie zdawał maturę, jest dobry w przedmiotach ścisłych, dlatego wybiera się na politechnikę. Jego marzeniem są studia informatyczne, bo w przyszłości chciałby zostać programistą, ale będzie też zdawał na architekturę. Jeśli nie uda mu się wywalczyć miejsca na uczelni państwowej, rodzice opłacą jego naukę w szkole prywatnej. Studia w dużym mieście, na którego obrzeżach mieszka, nie stanowią dla niego problemu – ma już prawo jazdy, a gdy zda na uczelnię, na początek dostanie stare auto ojca, który nosi się z zamiarem kupna nowego. W bardziej skomplikowanej sytuacji znajduje się spora część młodzieży z jego rocznika – o płatnej szkole może tylko pomarzyć.
>>Pracownicy liceum Krystiana, mając świadomość nierównych szans na dalszą naukę wśród wychowanków szkoły, zdecydowali się wziąć udział we współfinansowanym przez Unię Europejską projekcie „Przyszłość w nauce". Sprawa okazała się bardzo prosta – kluczem do sukcesu była tu komunikacja między uczelniami.
Prywatne uczelnie wyższe biorące udział w projekcie przeznaczyły od kilku do kilkunastu miejsc na różnych kierunkach z myślą o najuboższej młodzieży. Warunkiem uczestnictwa w programie było wykazanie mniejszego niż ustalona kwota dochodu na osobę oraz odpowiednia średnia ocen. Z dofinansowania z Unii Europejskiej w ramach wyrównywania szans na edukację uczniów korzystają także uczniowie gimnazjum i liceum w Kolbowie. Stypendyści tego projektu to dzieci pochodzące z miejscowości, w których nie ma szkół średnich ani gimnazjów. Pieniądze z unii przeznaczane są na zakup książek, zeszytów, zakwaterowanie i dojazd do szkoły.
Program stypendialny
„Wiatr w żagle" edycja II
Wszystkie dzieci powinny mieć równe szanse w edukacji, niezależnie od tego, jaką ich rodzice mają sytuację finansową. Gmina Stalowa Wola w województwie podkarpackim, chcąc wyrównać szanse edukacyjne dzieci z uboższych rodzin, wzięła udział w programie, który dofinansowała Unia Europejska. Celem projektu – programu stypendialnego „Wiatr w żagle", edycji II – było wsparcie dla uczniów Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Stalowej Woli. Pomoc w zdaniu matury i przygotowaniu się na studia skierowana była do dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej. Z programu skorzystało 38 uczniów, którzy złożyli stosowne dokumenty poświadczające spełnianie kryteriów uprawniających do pobierania stypendium. Wszyscy ci uczniowie niewątpliwie potrzebowali pomocy finansowej. Dochody ich rodzin w przeliczeniu na osobę nie przekraczały 504 zł netto miesięcznie. Całkowita wartość tego projektu wyniosła 18 924,19 zł, z czego wartość wkładu Unii Europejskiej to 12 876,01 zł. Młodzież otrzymywała pieniądze przez siedem miesięcy roku szkolnego. Projekt obejmował nie tylko pomoc finansową – zorganizowane zostały indywidualne sesje pedagogiczne dotyczące planowania kariery, warsztaty w zakresie rozwijania osobowości młodego człowieka oraz szkolenia z zakresu asertywności i walki ze stresem.
Z maturą łatwiej
O tym, że wykształcenie jest bardzo ważne, nikogo nie trzeba przekonywać. Każdy powiat chce mieć na swoim terenie ludzi mądrych i wykwalifikowanych, tak aby w przyszłości przyczynili się do jego rozwoju. O wsparcie finansowe dla swoich uczniów zadbał powiat chrzanowski. Skutecznie wykorzystał szansę, jaką daje Unia Europejska, składając wniosek o dotacje z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Powiatowi przyznano 188 100 zł na program stypendialny „Z maturą łatwiej". W celu wyrównywania szans edukacyjnych przyznane zostały stypendia uczniom z terenów wiejskich, którzy podjęli naukę w szkole ponadgimnazjalnej publicznej kończącej się maturą lub w szkole ponadgimnazjalnej niepublicznej mającej uprawnienia szkoły publicznej, również kończącej się maturą, z wyłączeniem szkół dla dorosłych. Stypendia przyznawane były przez zarząd powiatu chrzanowskiego. Ubiegać się o nie mogli uczniowie z ubogich rodzin, tzn. takich, których miesięczny dochód nie przekracza 583 zł netto na członka rodziny. Stypendium przyznawane było na wniosek rodziców, opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia na okres nie dłuższy niż dziesięć miesięcy. W projekcie wzięło udział 145 uczniów. Każdy otrzymał ok. 1000 zł. Aby zmotywować uczniów do sumiennej nauki, warunkiem otrzymania stypendium było nieprzekroczenie przez nich piętnastu godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym.
Więcej możesz przeczytać w 41/2008 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.