PKP Cargo jest jedną z niewielu państwowych spółek, które chcą uniknąć podobnej sytuacji i wiedzą, jak to zrobić. Niemal bez protestów w ciągu ostatnich dwóch lat spółce udało się ograniczyć zatrudnienie o ok. 14 tys. osób – do 28,8 tys. We współpracy ze związkami zawodowymi zrealizowano program dobrowolnych odejść, który gwarantował odprawy i rekompensatę dla zwalnianego pracownika w łącznej wysokości średnio ok. 30 tys. zł. Za taką kwotę zwolnieni mogliby nawet założyć własną firmę. Zmniejszono też liczbę nieefektywnych zakładów, ograniczono biurokrację, a sprzedawcy zrozumieli formułę „klient – nasz pan" i przestali traktować kontrahentów jak niepotrzebny ciężar.
Te zmiany przełożyły się na wymierne rezultaty. Po pierwszych pięciu miesiącach 2010 r. udział PKP Cargo w rynku przewozów towarowych wyniósł 55,7 proc., co w porównaniu z tym samym okresem 2009 r. oznacza wzrost o 4,1 proc. To duże osiągnięcie, zważywszy na to, że państwowe PKP Cargo konkuruje z prywatnymi przewoźnikami na zliberalizowanym rynku.
Zarząd spółki ma dodatkowy powód, by działać szybko i zdecydowanie – w 2012 r. w procesie prywatyzacji pod młotek mają pójść jej akcje, a tylko niezadłużona i rentowna firma będzie atrakcyjna dla inwestorów. Eksperci twierdzą, że jeśli komercjalizacja PKP Cargo będzie przebiegać równie sprawnie jak w ostatnich dwóch latach, jej prywatyzacja może być hitem sezonu. W końcu roczne przychody spółki to ponad 4 mld zł.
Sposób zarządzania i restrukturyzacja PKP Cargo to świetny przykład dla innych spółek skarbu państwa. Klienci PKP Cargo przestali głośno narzekać na swojego przewoźnika.
Wpływy z prywatyzacji PKP CARGO - wyjaśnienie:
W materiałach przygotowywanych do dodatku specjalnego „Tory biznesu" (WPROST nr 30 z 19 lipca br.), traktujących o planowanych wpływach z prywatyzacji PKP CARGO S.A. skorzystano ze źródeł, które zawierały nieprawdziwe dane. Spółka PKP CARGO ani jej właściciel PKP S.A. nie podawały dotychczas żadnych informacji o przewidywanej wielkości wpływów z tytułu prywatyzacji. Nie jest także przesądzona forma prywatyzacji Spółki.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.