Na przełomie każdego roku Krajowa Izba Gospodarcza publikuje wyniki badań klimatu biznesowego, które przeprowadzamy wśród polskich przedsiębiorców. Badania są częścią szerszego europejskiego projektu, realizowanego przez Stowarzyszenie Europejskich Izb Przemysłowo- -Handlowych Eurochambres, który ma na celu zebranie opinii biznesu na temat wyników, prognoz, a także oceny warunków prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wynika z tegorocznej ankiety, oczekiwania polskich firm co do wyników finansowych w tym roku są bardziej optymistyczne niż wynosi europejska średnia. Sytuacja wygląda zdecydowanie gorzej, jeśli chodzi o warunki dla prowadzenia biznesu w 2013 r. i zaufanie biznesowe. W tej kategorii polscy przedsiębiorcy plasują się w grupie prezentującej najgłębszy poziom pesymizmu. „Polski biznes potrzebuje wsparcia” – usłyszeliśmy w komentarzach do wyników wspomnianych badań, po ich prezentacji na „Gospodarczym otwarciu roku” zorganizowanym w styczniu przez KIG i ZBP (z udziałem m.in. prof. Marka Belki).
„Wsparcie biznesu”, jest hasłem często pojawiającym się w trakcie gospodarczych debat (chętnie sięgają po nie także politycy). Co jednak za nim się kryje i jakiego wsparcia potrzebuje polski biznes, szczególnie w trudnej sytuacji gospodarczej? Bez wątpienia jedną z najważniejszych form wsparcia w obecnej sytuacji jest zapewnienie dostępu do finansowania. Nie bez powodu na listach instrumentów wsparcia firm, publikowanych przez instytucje europejskie, mechanizmy finansowe są wskazywane jako najważniejsze. Mówiąc w skrócie, nie będzie pieniędzy, nie będzie rozwoju biznesu i wyjścia z dekoniunktury. W Polsce dobrze rozumieją to np. szefowie PARP czy BGK, których działania polegają m.in. na zapewnieniu pomocy w obszarze finansowania. Jest to niezbędne w rozwoju innowacyjności (o czym będziemy debatować na organizowanym w czerwcu przez KIG Kongresie Innowacyjnej Gospodarki).
Wśród priorytetów wspierania biznesu w okresie dekoniunktury, ważna jest także pomoc we wchodzeniu na rynki zagraniczne. Działalność ta jest szczególnie bliska KIG, która od ponad 20 lat pomaga polskim firmom rozwinąć ekspansję zagraniczną. Słaba internacjonalizacja biznesu jest problemem całej Europy (dotyczy to przede wszystkim sektora MŚP), a wiadomo, że wychodzenie poza granice własnego kraju jest jednym ze sposobów poprawy kondycji firm. Komentując wspomniane wcześniej wyniki badań nastroju biznesowego, warto pokreślić, że tworzenie odpowiednich warunków prawnych i administracyjnych do sprawnego funkcjonowania gospodarki jest podstawią jego sukcesu. Pomimo reform w tym zakresie – szczególnie w Polsce – wciąż rośnie wiele chwastów w postaci absurdalnych przepisów, nieprzyjaznej administracji, złego i nadmiernie skomplikowanego prawa. To dlatego słyszymy, że – biorąc pierwszy przykład z brzegu – np. firma Speedmail i inni prywatni operatorzy walczą z anachronicznym i naruszającym zasady wolnego rynku prawem pocztowym. Zły klimat wokół sądownictwa w Polsce powoduje, że przedsiębiorcy chętniej powierzają rozstrzyganie sporów zaufanym i sprawnym instytucjom, jak np. Sądowi Arbitrażowemu przy KIG itd.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.