Richard Branson „Like a Virgin. Czego nie nauczą cię w szkole biznesu” Studio Emka 2014
Kocha dziewicę, jest szalony i obrzydliwie bogaty. Richard Branson to właściciel grupy Virgin (po angielsku dziewica), w której multimiliarder upchał ponad 400 spółek. Wśród nich wytwórnię płytową, linie lotnicze i telekom. Czwarty najbogatszy Brytyjczyk już raz debiutował w Polsce. Dwa lata temu próbował przekonać Polaków, żeby rzucili swoich starych operatorów i przeszli z telefonem do Virgin. Ulicami Warszawy jeździł czerwony piętrowy autobus z logo brytyjskiego operatora. Pod koniec 2012 r. parę rundek po stolicy zaliczył nawet sam Branson. W towarzystwie długonogich blondynek spacerował ulicami, namawiając Polaków do korzystania z usług jego sieci. Kilka dni temu znów się zrobiło o nim głośno. W księgarniach wylądował jego bestseller, w którym ekscentryczny 54-latek uczy żółtodziobów, jak założyć biznes i nie dać się zjeść konkurencji.
1. JEŚLI CIĘ TO NIE BAWI, NIE RÓB TEGO. Ludzie biznesu są jak malarze. Kiedy zakładasz firmę, to jakbyś miał przed sobą czyste płótno, które musisz zapełnić. I tak jak dobry malarz biznesmen musi, otwierając interes, dopilnować każdego szczegółu. Jednak w przeciwieństwie do dzieła sztuki praca nad biznesem nigdy się nie kończy. Poza tym niełatwo zamalować błędy.
2. BĄDŹ INNOWACYJNY Stwórz coś odmiennego. Gdybyś zdecydował się wejść w zatłoczony już sektor, lepiej bądź gotowy na zaoferowanie takiej usługi, która zdmuchnie konkurencję.
3. DUMA Z PRZYNALEŻNOŚCI
do pracy. Nie ma nic smutniejszegoniż słuchanie kogoś, kto przeprasza za miejsce, w którym pracuje. Duma jest przecież wyjątkowym źródłem wsparcia i oddania.
4. KIERUJ DZIĘKI UMIEJĘT- NOŚCI SŁUCHANIA. Nigdy nie krytykuj ludzi otwarcie, nigdy nie trać panowania nad sobą i zawsze od razu chwal za dobrze wykonaną pracę.
5. BĄDŹ WIDOCZNY. Dobry przywódca nie tkwi za biurkiem. Rozmawiaj ze swoimi pracownikami i klientami przy każdej okazji, słuchaj tego, co ci mówią, dobrego i złego, i zgodnie z tym postępuj.
Rynek – instrukcja obsługi
Legendarny inwestor Edward O. Thorp powiedział, że gdyby ta książka była dostępna, kiedy on stawiał pierwsze kroki w biznesie, to zaoszczędziłby w ten sposób mnóstwo czasu. Książka Schwagera to rzeczywiście klasyk. Dla tych, którzy interesują się giełdą, samo nazwisko autora, który w latach 90. przeprowadził głośne wywiady z największymi traderami, jest gwarancją prawdziwej uczty intelektualnej.
1. RYNEK NIE JEST EFEK- TYWNY, tylko ułomny. Emocje sprawiają, że inwestorzy zachowują się nieracjonalnie, co skutkuje oderwaniem się cen od poziomów, które można by było uzasadnić fundamentalnie.
Jack Schwager „Jak naprawdę działają rynki. Fakty i mity” Wolters Kluwer 2014
2. MOŻESZ MIEĆ RACJĘ I TRACIĆ. Trudność w uzyskaniu przewagi na rynku wynika nie z tego, że ceny natychmiast dyskontują wszystkie znane informacje, ale raczej dlatego, że wpływ emocji na ceny jest bardzo zmienny i jego zmierzenie jest niemal niemożliwe. Można prawidłowo oszacować wartość rynku, ale ponieść ogromne straty, zbyt wcześnie zajmując pozycję. Inwestor, który pod koniec 1999 r. uznałby, że zgodnie z wyceną na indeksie spółek technologicznych NASDAQ jest bańka, i po osiągnięciu przez ten indeks poziomu 3 tys. pkt postawiłby na jego spadek, z pewnością stanąłby na granicy bankructwa. Indeks ten osiągnął szczyt w marcu 2000 r., wzrastając o 68 proc. do poziomu 5048 pkt.
3. UWAŻAJ NA ŹLE OCENIONE
ryzyko. Przez błędny pomiar ryzyka stracono więcej pieniędzy niż przez brak pomiaru. Według Schwagera strata biliona dolarów w czasie kryzysu 2007-2008 jest najlepszym przykładem tego, że poleganie na pomiarach, które zaniżają faktyczne ryzyko, jest znacznie bardziej niebezpieczne niż rezygnacja z pomiaru ryzyka. Gdyby agencje ratingowe w USA nie oceniały błędnie instrumentów opartych na kredytach hipotecznych, nie znalazłyby one tylu klientów.
4. TO, CO BYŁO, JUŻ NIE WRÓ- CI. Nie należy podejmować decyzji inwestycyjnych na podstawie historii wyników, nie zadając sobie pytania, czy są jakiekolwiek podstawy, by zakładać, że te stopy zwrotu są wskazówką dotyczącą przyszłości. Według Schwagera historie wyników mogą równie dobrze wprowadzać w błąd co objaśniać rzeczywistość.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.