W marketingu przyjęło się, że tam, gdzie przy zakupie konsumenci nie kierują się marką produktu, ażne staje się jego pochodzenie. Sprawdza ię to szczególnie w przypadku żywności. ie zawsze jednak mamy dostęp do takiej nformacji. A szkoda, bo jak wynika z badań, ż połowa polskich konsumentów wybiera olskie produkty w sklepach spożywczych, dla siedmiu na dziesięciu polskie pochozenie jest wystarczającą zachętą do zakupu. latego aby ułatwić Polakom identyfikację olskiej żywności, w Ministerstwie Rolnicwa i Rozwoju Wsi opracowano nawiązujący o polskiej flagi znak graficzny: „Produkt olski”.
Patriotyzm gospodarczy
to może używać tego znaku? Szczegółoo reguluje to ustawa o jakości handlowej rtykułów rolno-spożywczych. W skrócie: ak oznakowane produkty muszą być wyrodukowane z surowców wytworzonych Polsce. Wprawdzie dopuszcza się użycie mportowanych składników (np. przypraw) ilości nieprzekraczającej 25 proc. masy caego produktu, ale pod warunkiem, że takiego roduktu nie wytwarza się również w Polsce. olnik czy producent, który spełni określone stawowo kryteria, będzie mógł zamieszczać a swoich produktach informację „Produkt olski”. – Znakowanie środków spożywczych informacją „Produkt polski” ułatwia konsumentowi wybór produktów krajowych. Przy bogatej ofercie na sklepowych półkach ma to niebagatelne znaczenie. W efekcie przyczynia się to także do budowania patriotyzmu konsumenckiego i wsparcia sprzedaży polskiej żywności – uważa Agnieszka Czubak, zastępca dyrektora Departamentu Promocji i Jakości Żywności Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dlaczego to tak ważne? Zdaniem Anny Doroty Gut, p.o. zastępcy dyrektora generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, kształtowanie patriotyzmu konsumenckiego ma kluczowe znaczenie wobec postępującego procesu globalizacji, liberalizacji handlu, zaawansowanej integracji pośredników i sprzedawców w łańcuchu dostaw żywności, zmian preferencji zakupowych i rosnącej konkurencji na rynku krajowym, unijnym oraz światowym. – To ważne również dla funkcjonowania krajowego rolnictwa i przemysłu rolno-żywnościowego, bo wpływa na dochodowość produkcji i kondycję finansową podmiotów funkcjonujących w tych sektorach gospodarki narodowej, a także oddziałuje na rynek pracy – twierdzi Anna Dorota Gut.
Polska lepiej smakuje
Polacy coraz częściej chcą kupować krajowe produkty oraz wspierać polskich producentów rolnych i rodzime przedsiębiorstwa – wynika z badań zachowań konsumentów. Tak istotne są więc działania, które im w tym pomogą. Dlatego np. KOWR opracował stronę internetową www.polskasmakuje.pl, która informuje o regionalnych i ekologicznych produktach spożywczych. Na tej samej stronie w zakładce „Produkt polski” zamieszczono informacje dla konsumentów i producentów dotyczące oznaczenia „Produkt polski” oraz materiały do bezpłatnego pobrania (plakaty, spoty). Plakat można pobrać i umieścić na nim logotyp własnej firmy lub instytucji. Wspólne i spójne działanie wielu instytucji i firm przyczyni się do uzyskania trwałych efektów w postaci rozpoznawalności znaku „Produkt polski” i zwiększenia jego popularności. Na stronie znajduje się zakładka „Podmioty wspierające kampanię”. Wystarczy pobrać materiały i przesłać logotyp firmy. Obecnie jest już blisko 60 podmiotów wspierających, a przecież kampania dopiero wystartowała.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.