Polska kolej przechodzi głębokie zmiany. Można powiedzieć, że odbudowujemy polską kolej, nadając jej wizerunek kolei XXI w. Kolei nowoczesnej, kolei komfortowej, kolei bezpiecznej i przede wszystkim takiej, która powoli, ale stale staje się coraz lepszym przykładem dla innych państw, jak wychodzić z głębokiej zapaści – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, otwierając w Gdańsku największe w Polsce targi kolejarskie Trako 2019. – Jesteśmy już dobrze zorganizowani, posiadamy w miarę dobry tabor, jeździmy po dobrych torach, z punktualnością, wbrew obiegowym opiniom, europejską – podsumował Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A., i dodał, że w ubiegłym roku z usług polskich kolei skorzystało 310 mln podróżnych, najwięcej od kilkunastu lat.
Bliżej pasażera
– Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu, to powinien być ten szkielet transportu zbiorowego. Choć kolej nie dotrze do każdej najmniejszej miejscowości, powinna stanowić podstawę układu transportu zbiorowego i powinna być obudowana całą siecią połączeń autobusowych – uważa Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który pełni funkcję pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, i dodaje, że dziś prawie 100 miast powyżej 10 tys. mieszkańców nie ma dostępu do kolei. – Ale to się zmienia – zapewnia Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., i dodaje, że prawie 76 mld zł przeznaczonych na Krajowy Program Kolejowy to nie tylko modernizacja infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim szybsze i bezpieczniejsze podróże pociągiem, zwiększenie komfortu pasażerów, a także przywrócenie i otwieranie nowych połączeń kolejowych z większą niż dotychczas prędkością. Dzięki wykonanym pracom po kilkunastu latach wróciły pociągi pasażerskie na trasę z Legnicy do Lubina. Takie możliwości będą także np. na linii Ostrołęka – Chorzele czy Lewki – Hajnówka. – Jednym z założeń Krajowego Programu Kolejowego jest modernizacja 9 tys. km torów – mówi Ireneusz Merchel i dodaje, że już udało się wymienić 3,5 tys. km torów. – Wymieniliśmy 2,7 tys. rozjazdów, zmodernizowaliśmy ponad 200 wiaduktów, ponad 100 wybudowaliśmy nowych. Te wszystkie zmiany mają wymierny wpływ na bezpieczeństwo i wygodę nie tylko podróżnych, lecz także mieszkańców, dla których są budowane np. przejścia pod linią kolejową, bezpiecznie łączące dwie strony miasta – tłumaczy.
Z pieniędzy przeznaczonych na Krajowy Program Kolejowy są budowane także nowe perony. – W tej chwili już mamy zmodernizowanych ponad 500 peronów, w tym ponad 100 w nowych lokalizacjach – wylicza prezes Merchel. To sprawia, że mieszkańcy mają lepszy dostęp do kolei. Budując nowe perony i przystanki, PLK kierują się przede wszystkim wygodą pasażerów. – Są takie gminy, gdzie był peron, a miejscowość była oddalona od niego np. o dwa kilometry. Zmieniamy lokalizacje przystanków. One mają być jak najbliżej mieszkańców. Liczy się dobra dostępność – tłumaczy Ireneusz Merchel i dodaje, że spółka jest w połowie realizacji Krajowego Programu Kolejowego. – Prowadzimy największe inwestycje kolejowe w historii, ale i przygotowujemy dokumentacje projektowe na przyszłą perspektywę, które uwzględniająinwestycje zapewniające połączenia kolejowe do miast, które dotychczas tego nie miały. Przygotowujemy dokumentację projektową, która będzie gotowa w ciągu najbliższego półtora roku i być może, jeśli samorządy znajdą środki finansowe, będziemy mogli zacząć realizację jeszcze w tej perspektywie, jak nie – to na początku nowej perspektywy – zapewnia.
Innowacyjna wizytówka
Zmiany w infrastrukturze liniowej są połączone z Programem Inwestycji Dworcowych. – Każdy dworzec kolejowy w każdym mieście jest bardzo istotnym punktem na mapie miast. To wizytówka nie tylko PKP, ale też całego miasta – tłumaczy Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A. – Im mniejszy ośrodek, tym dworzec jest ważniejszym punktem. Ma funkcje miastotwórczą. Wokół tego dworca są zlokalizowane często placówki samorządowe, biblioteka, muzeum, poczta czy sklepy. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych modernizowanych lub budowanych jest 189 dworców. – To największy w historii PKP projekt dworcowy. Do 2023 r. jedna trzecia dworców zostanie w ramach tego programu zmodernizowana, a ponad połowa z tej puli to dworce w małych ośrodkach – mówi Krzysztof Golubiewski i zapowiada, że jest przewidywana modernizacja kolejnych 150 dworców. W ramach programu modernizacyjnego kluczową rolę odgrywa wygoda podróżnych. – Stawiamy na nowoczesne technologie.
Dworzec musi być czysty, bezpieczny, musi mieć udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dla rodziców z dziećmi, musi być przyjazny dla pasażera – dodaje Golubiewski. Przy budowie nowych dworców najważniejszą funkcję pełni nie tylko funkcjonalność czy estetyka, lecz także ekologia – tam, gdzie to możliwe, są montowane panele fotowoltaiczne, pompy ciepła (takie rozwiązania są zastosowane m.in. w Nowym Tomyślu, Garwolinie). Innowacyjne dworce systemowe będą wyposażone w nowoczesne systemy informacji głosowej i wizualnej, bezpieczeństwa oraz automatyki oświetlenia. – Przez modernizację linii kolejowych, zakup taboru kolejowego, uchwalenie programu utrzymaniowego czy choćby przez program dworcowy dzisiaj możemy mówić o tym niespotykanym od dawna renesansie polskiej kolei – podsumowuje minister Andrzej Adamczyk. I choć kolej się zmienia, a liczba pasażerów rośnie, to wciąż jest deficytowa. – Czy jest na świecie kolej wykonująca służbę publiczną, która nie jest deficytowa? Odpowiadam: nie ma – mówi Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. – Transport zbiorowy będzie zawsze deficytowy, naszym zadaniem jest tak go organizować, żeby ten deficyt był jak najmniejszy – dodaje wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. – Ale jeżeli spojrzymy na kwestie związane z mobilnością, z tym że można się spokojnie przemieszczać, swobodnie podejmować pracę w różnych miejscach, podróżować szybciej, w lepszych warunkach, to dostrzeżemy, że inwestycja w transport zbiorowy to jest tak naprawdę inwestycja w rozwój, w rozwój na różnych polach. To mechanizm napędzający wiele gałęzi gospodarki. Rozwój transportu zbiorowego to inwestycja, inwestycja, która przynosi zwrot – podsumowuje.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.