Przewoźnik musi odgadnąć, co gra w duszy pasażera. Czego on potrzebuje. Wszystko po to, by lepiej się dostosować do tych potrzeb i lepiej konkurować na tym trudnym rynku – uważa Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, i dodaje, że jest to tak samo ważne w przewozach pasażerskich, jak w towarowych. – Nie chcemy przewozić towarów z punktu A do punktu B. Chcemy zapewniać kompleksową usługę logistyczną od drzwi do drzwi.
Kolej dużych inwestycji
7 mld zł – tyle PKP Intercity chce zainwestować w modernizację i zakup nowego taboru do 2023 r. – Chcemy mieć pojazdy ekonomiczne, dostępne i ekologiczne – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity, i dodaje, że najważniejszy jest komfort pasażera. – W spółce PKP Intercity patrzymy indywidualnie na pasażera, patrzymy na niego przez pryzmat każdego indywidualnego przejazdu. Jego satysfakcja z podróży jest dla nas najważniejsza. Dlatego PKP Intercity bardzo ściśle współpracuje ze swoimi dostawcami i razem z nimi dopracowuje nawet najmniejsze detale. Dla klientów liczy się m.in. estetyka pojazdu. – Dziś już standardem jest, że nasz poddostawca pokazuje dwa-trzy projekty wnętrza wagonu, tak by nasz dział marketingu mógł wybrać ten najbardziej dopasowany do potrzeb i oczekiwań klientów – opowiada prezes Chraniuk i dodaje, że spółka bardzo ceni sobie bliską współpracę z firmami dostarczającymi tabor. – Jeżeli pasażer jest zadowolony z przejazdu, to znaczy, że jakość produktów jest tak przygotowana, że przewoźnik też odczuwa zadowolenie z tego, iż powierzył tak ważną rzecz jak produkcja taboru najlepszym.
Podczas odbywających się w ubiegłym tygodniu w Gdańsku największych w Polsce targów kolejowych TRAKO 2019 PKP Intercity poinformowało o zwiększeniu zamówień na lokomotywy elektryczne Newag Griffin z 20 do 30 sztuk. – Chcemy zwiększać liczbę pociągów, z każdym rokiem mamy coraz więcej miejsc zatrzymań naszych pociągów, ta liczba w ciągu ostatnich czterech lat zwiększyła się o 100 miejscowości – informuje Marek Chraniuk.
W 2015 r. PKP Intercity przewiozło 35 mln pasażerów, strategia firmy zakłada podwojenie tej liczby w najbliższych latach. – Nasza strategia zakłada przede wszystkim dbanie o pasażera – mówi Marek Chraniuk i dodaje, że tę dbałość widać w szczegółach, np. w utrzymaniu czystości wagonów. – To jest duża praca i zasługa ludzi, z którymi pracuję. Dzięki ich zaangażowaniu każdy pasażer jest zadbany od wejścia do pociągu aż do zakończenia podróży – chwali osoby zaangażowane w codzienną pracę z pasażerami. Z badań satysfakcji przeprowadzanych przez PKP Intercity wynika, że 70 proc. podróżnych wysoko lub bardzo wysoko ocenia satysfakcję z podróży. – Dzisiaj polska kolej staje się nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie, które pozwalają zapewnić bezpieczeństwo w ruchu kolejowym, które pozwalają zapewnićzwiększone potoki transportowe, ale które przede wszystkim pozwalają zapewnić to, co jest najistotniejsze: bezpieczeństwo i komfort podróży – podsumowuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Wyzwaniem, jakie stoi przed PKP Intercity, jest doprowadzenie do ujednolicenia swojej usługi. – Chciałbym, żeby w przyszłości pociągi, które będą funkcjonowały, miały tzw. powtarzalność. Żeby pasażer, który wsiada do pociągu PKP Intercity, wiedział o tym, że w tym miejscu może kupić kawę, w tym miejscu naładować telefon, a tu jest toaleta. Ta powtarzalność sprawi, że osoby niepełnosprawne będą zawsze wiedziały, w którym miejscu wprowadza się wózek, że będą intuicyjnie wiedziały, że mają się w tym miejscu zatrzymać – mówi prezes Chraniuk.
Wiodący operator logistyczny
W ubiegłym roku PKP Cargo przewiozło ponad 120 tys. ton ładunków, średnio na odległość 258 km. – W ramach przewozów cargo chcemy świadczyć kompleksową usługę logistyczną, wplatając w to terminale, bocznice, infrastrukturę, która jeszcze została i którą chcemy modernizować, poprawiać w ramach Krajowego Programu Kolejowego – mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. W tę zapowiedź wpisuje się cała strategia działania przygotowana przez PKP Cargo. – Chcemy, by naszą specjalizacją stały się przewozy intermodalne, czyli takie, które wykorzystują więcej niż jeden środek transportu – deklaruje Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, i dodaje, że spółka chce przekształcić się z przewoźnika kolejowego w operatora logistycznego. – Operator logistyczny różni się od przewoźnika kolejowego tym, że korzysta z różnych źródeł przewozów i wybiera je z korzyścią dla klienta, tworząc łańcuch dostaw od drzwi do drzwi. Mówimy o pełnej usłudze – tłumaczy. A to oznacza konieczność przygotowania kompleksowej oferty, w skład której będzie wchodził nie tylko transport, lecz także przeładunek, przechowywanie, ubezpieczenie lub inne formalności.
– Obsługa logistyczna, czyli załadunki i rozładunki, sprawne prowadzenie procesu przewozowego. Potrzebna jest nam szeroka i sprawnie zarządzana sieć terminali. To jest rzecz, która wymaga szybkiej modernizacji, ale w tym zakresie dzieje się już wiele – zapewnia Witold Bawor, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo, i dodaje, że spółka porządkuje także własne podwórko. – Mam na myśli konieczność skonsolidowania wszystkich terminali, które znajdują się w różnych naszych spółkach i które mają własną osobowość prawną, chcemy to scalić w jednolitym organizmie prawnym – mówi, tłumacząc, że to pozwoli prowadzić spójną politykę inwestycyjną i oferować za każdym razem usługę na tym samym, wysokim poziomie. – Mówimy tu o systemie, który składa się z infrastruktury, ale także nie można zapominać o ludziach. To na siłach sprzedażowych będzie spoczywał ciężar stworzenia dla klienta oferty na miarę jego potrzeb – dodaje prezes Warsewicz. PKP Cargo chce mieć np. swoje przedstawicielstwo w Chinach. – Chcemy być bliżej klienta, żebyśmy mogli oferować mu najlepszą ofertę – tłumaczy i dodaje, że PKP Cargo nie chce być konkurentem dla transportu drogowego, zamierza uzupełnić jego możliwości. – Zawsze mówię o komplementarności niekonkurowaniu. Dla klienta liczy się tylko dostarczenie ładunku w odpowiednim czasie, w odpowiedniej cenie, w odpowiednie miejsce. Chcemy być operatorem logistycznym, który oferuje usługę w zależności od indywidualnych oczekiwań klienta – stwierdza Warsewicz.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.