Polacy chcą luksusu

Polacy chcą luksusu

Do najnowszej kampanii -"Blask" W.KRUK zaprosił aktorkę Joannę Kulig
Do najnowszej kampanii -"Blask" W.KRUK zaprosił aktorkę Joannę Kulig Źródło: piotrstoklosa.com
Coraz częściej kupujemy luksusowe produkty, cenimy unikalność i jesteśmy otwarci na nowinki technologiczne, również w segmencie biżuterii – mówi Radosław Jakociuk, prezes firmy W.KRUK, najstarszej polskiej firmy jubilerskiej.

Polaków już stać na prawdziwy luksus?

Polski klient ma dużą wiedzę na temat marek selektywnych, ma już swoje preferencje, rozumie, jak kupuje się luksus. Ale jako społeczeństwo wciąż dojrzewamy do tego, by za niego zapłacić. Mamy w W.KRUK w ofercie kolie brylantowe i najbardziej luksusowe szwajcarskie zegarki: Rolex, Cartier czy Chopard, które kosztują po kilkadziesiąt tysięcy złotych za egzemplarz, choć dziś jako ogólnopolska sieć jubilerska nie jesteśmy w stanie skoncentrować się tylko na produktach z tego przedziału. Brakuje nam wystarczającej liczby klientów z zasobnym portfelem. W Polsce mieszka tylko 116 tys. osób z majątkiem netto liczonym w płynnych środkach finansowych przekraczającym milion dolarów. Wprawdzie to więcej niż w Czechach, Finlandii i Grecji, ale dużo mniej niż w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Francji, gdzie takich konsumentów jest ponad 2 mln, w każdym z tych krajów. Dlatego marki luksusowe są u nas obecne z ograniczoną liczbą salonów – Louis Vuitton ma tylko jeden sklep, Rolex – dziewięć i na dziś to wystarczy. Na wiele prestiżowych brandów czekamy: nie mamy Bvlgari czy Tiffany’ego.

Ktoś tam jednak do was zagląda. W listopadzie w hotelu Raffles Europejski w Warszawie swój pierwszy butik otworzył kultowy Hermès Paris.

Tak, bo rynek choć młody, prężnie się rozwija. Wejście Hermès to krok milowy w rozwoju polskiego segmentu dóbr luksusowych. Kolejny. W.KRUK zrobił podobny w 2004 r., kiedy został otwarty pierwszy salon Rolexa. To punkty zwrotne dla rynku. Sam Raffles Europejski to nowa jakość, zresztą my też tam jesteśmy z najbardziej ekskluzywnymi markami. Polacy chcą luksusu. Coraz częściej płacą za niego w kraju, a nie za granicą, co jeszcze do niedawna było normą. Zakupy w Paryżu były okazją do nabycia jakościowego produktu i przy okazji dowodem na to, że jesteśmy obywatelami świata, którzy jeżdżą na shopping do europejskich stolic mody. Dziś nie mamy już potrzeby niczego udowadniać. Można robić udane zakupy w Polsce, a wyjazdy zagraniczne są chlebem powszednim.

Parę lat temu na łamach „Wprost” Jerzy Mazgaj, jeden z właścicieli W.KRUKA, mówił, że jak u nas ktoś założy zegarek za 10 tys. zł, to jest już luksusowy. Żeby był takim na Zachodzie, trzeba wydać jakieś cztery razy więcej. To nadal aktualne?

Tak, choć i to się stopniowo zmienia. Coraz więcej klientów jest skłonnych wydać trochę więcej, żeby wejść w wyższą półkę produktową. Do naszych sklepów przychodzą klienci z określonym budżetem. Kiedy się dowiadują, że wystarczy dołożyć np. 10-15 proc. więcej, żeby mieć bardziej luksusowy produkt, chętniej sięgają do portfela.

Dlatego szkolicie sprzedawców w Szwajcarii, żeby przekonać Polaka do wydania 20 tys. zł na zegarek?

Taka cena z założenia wymaga precyzyjnego uzasadnienia. Każda wielka marka zegarmistrzowska ma swoją historię i charakter. Żeby je zrozumieć, trzeba trochę z nią pobyć. I nie mówimy tu o marketingu, ale o szwajcarskich manufakturach zegarmistrzowskich, precyzji ręcznej pracy, niewiarygodnej dbałości o detal, wieloetapowym testowaniu czasomierzy, patentach wytwórczych. Kto raz był w fabryce Rolexa, nigdy nie poda w wątpliwość jego wartości. To mistrzostwo rzemiosła i innowacji.

To jak już mam szwajcarski zegarek, a do tego piękny dom i drogi samochód, to co dalej? Humidor do cygar, prywatna kolekcja whisky?

Pamiętajmy, że przez ostatnie 30 lat Polacy mieli spore zaległości do nadrobienia. W pierwszej kolejności kupowaliśmy nieruchomości, potem drogie auta. Ale dotarliśmy już do takiego momentu, że coraz bardziej interesujemy się luksusowymi rzeczami, biżuterią i zegarkami. W.KRUK sprzedaje coraz więcej złotych zegarków. Nasi klienci nie poprzestają też na jednym modelu, ale kupują kolejne, coraz droższe. Tworzą własne kolekcje. Sprzedajemy też coraz więcej jednokaratowych brylantów, które kosztują ok. 33 tys. zł w zależności od koloru.

W badaniach o polskim rynku dóbr luksusowych zaskoczyło mnie to, że najmłodsi konsumenci sięgają po luksus zdecydowanie częściej niż osoby po pięćdziesiątce. Młodych stać na więcej niż starszych?

Mówimy o dwóch różnych pokoleniach konsumentów. Starsi wychowali się w świecie analogowym, młodsi pełnym technologii. Dziś marki luksusowe są tak wszechobecne, choćby w mediach społecznościowych, że stają się konsumentom bliższe. Dystans się skraca, szczególnie dla młodych osób. Oni żyją bardziej kosmo­politycznie. Przeskakują granice, również w obszarach zakupowych. Mają inne niż starsi podejście do życia i konsumpcji. Nie zainwestują w mieszkanie, które będzie trzymało ich w kraju. Kupią drogi zegarek i polecą z nim na koniec świata.

Luksus to tylko ta chęć pokazania się?

Chodzi raczej o to, żeby podkreślić swój status społeczny, pasje, przynależność. Luksusowe mechaniczne zegarki to dziś bardziej biżuteria i prestiż niż czasomierz. Jak ktoś chce zobaczyć, która godzina, to patrzy na telefon, a zegarek nosi się jako osobisty dodatek, który coś o nas mówi. Luksusowe rzeczy mają też charakter kolekcjonerski. Są szczęśliwcy, którzy znaleźli Rolexa, który przeleżał pół wieku w mieszkaniu dziadków, jest oryginalnie zapakowany i ma wszystkie papiery. To skarb. Taki zegarek jest dziś o wiele więcej wart niż pół wieku temu. Zresztą nawet teraz wiele modeli Rolexa, szczególnie z ostatnich linii, których już się nie wznawia, zyskuje na wartości kilkanaście do kilkudziesięciu procent, jak tylko przekroczy się próg sklepu. Są gratką dla kolekcjonerów, którzy jeżdżą od sklepu do sklepu po całym świecie, próbując je kupić. Dobrą inwestycją mogą być też brylanty.

Dlaczego?

Według ekspertów rynku diamentowego naturalne zasoby się kończą, wiele kopalni, kiedyś niezwykle dochodowych, wyczerpało lub jest bliskie wyczerpania swoich zasobów. Potencjalnie w długim okresie cena brylantów będzie więc rosła.

Galeria:
W.KRUK

W ubiegłym roku zaczęliście sprzedawać diamenty tworzone przez człowieka.

Zdecydowaliśmy, że jako najbardziej doświadczony na krajowym rynku jubiler musimy być w tej kategorii pierwsi. Ale najpierw wnikliwie obserwowaliśmy ten – dziś już światowy – trend. Analizowaliśmy, czy tworzone w laboratorium kamienie pasują do W.KRUK, czy nasi klienci będą zainteresowani tą kategorią i czy podzielą nasze innowacyjne myślenie o biżuterii.

Dlaczego miałabym wybrać diament z laboratorium?

Bo może mieć pani większy kamień w tej samej cenie, co mniejszy, kopalniany. Bo może pani kupić diament o doskonałych parametrach i w unikalnym kolorze, jak różowy, którego wydobycie w naturze jest wyłącznie kwestią szczęścia. Cena białych diamentów stworzonych przez człowieka jest o 20-30 proc. niższa. Na przykład jednokaratowy z laboratorium kosztuje ok. 24 tys. zł, takiej samej wielkości z kopalni – ok. 33 tys. zł. Te różnice są jeszcze większe, jeśli chodzi o kolorowe kamienie. Nie bez znaczenia jest też ekologia. Wszystkie diamenty, które osadzamy w biżuterii W.KRUK, są pozyskiwane od najlepszych, certyfikowanych dostawców z Antwerpii. Są jednak klienci, którzy nie chcą nosić biżuterii z kamieniami wydobytymi w kopalni. I właśnie m.in. dla nich są diamenty New Diamond by W.KRUK. Oczywiście, wprowadzając je na rynek, nie mogliśmy mieć stuprocentowej pewności powodzenia.

I co się okazało?

To, że w kategorii jubilerskiej Polacy są otwarci na technologie. Bardzo uważnie śledziliśmy pierwsze reakcje na ten kamień i wszyscy klienci, którzy słyszeli, że jest efektem pracy człowieka, nie mieli z tym żadnego problemu. Dzisiaj nawet dobro luksusowe stworzone w laboratorium to zrozumiały dla konsumentów proces. Nie tylko dla najmłodszych, wychowanych na technologiach.

W tym roku W.KRUK obchodzi 180-lecie. Co ważnego wydarzyło się w ostatnich latach?

Jeszcze 10 lat temu W.KRUK to były głównie brylanty i klasyka. Pięć lat temu, obchodząc jubileusz 175-lecia, dużo mówiliśmy o tym dziedzictwie. A od tego czasu zrobiliśmy taki krok w rozwoju produktowym, że w tym roku, przy okazji 180-lecia marki, głównie mówimy o innowacjach i nowatorskich kolekcjach biżuterii. Do ich współtworzenia zapraszamy ambasadorki, znane kobiety cieszące się autorytetem. Przykładem sukcesu jednego z tych projektów jest „Freedom” Martyny Wojciechowskiej, najlepiej sprzedająca się kolekcja biżuterii w historii W.KRUK. Nasze wzory są unikatowe, dużo eksperymentujemy. Łączymy pracę złotniczo-rzemieślniczą z nowoczesnymi technologiami. Oferujemy kolekcje biżuterii klasycznej, nowoczesnej, malowanej ręcznie emalią, a nawet takiej, w której kruszce występują w kolorach zielonym, różowym i granatowym. Wyróżnia nas odwaga w projektowaniu. Mamy własną manufakturę, projektujemy akcesoria: skórzane torby, jedwabne chusty i inne dodatki. W zeszłym roku wprowadziliśmy własną linię zapachów dla kobiet i mężczyzn. Dzięki temu w ostatnich latach do W.KRUK zaczęli zaglądać zupełnie nowi klienci.

To kim dzisiaj jest wasz klient?

Każdy zainteresowany biżuterią. Głównie kobiety, z oczywistych względów, i w różnych przedziałach wiekowych. Dzięki zakupom online dotarliśmy tam, gdzie nie ma jeszcze naszych salonów stacjonarnych. Dość oczywiste w dobie e-commerce, ale w jubilerstwie to dorobek ostatnich lat. Nasz kanał sprzedaży internetowej stanowi już kilkanaście procent całości. Oczywiście, mamy klientów, którzy są z nami od wielu pokoleń. Są bardzo przywiązani do marki i często postrzegają nas przez pryzmat kolekcji ponadczasowych, klasycznych. Przychodzą po zaręczynowy pierścionek „Jedyny” i po złote obrączki. Zdarza się nawet, że próbują kupić same brązowe pudełka W.KRUK ze złotą wstążką, żeby włożyć do nich inną biżuterię. Bardzo cieszy, że marka jest kojarzona z wyjątkową jakością, choć samych pudełek nie sprzedajemy. A w tym roku, który jest jubileuszowy, zamieniliśmy je na różowe. Klienci otrzymają je między innymi, kupując biżuterię z naszej jubileuszowej kolekcji Blask.

Blask jest też hasłem naszej najnowszej kampanii, do której zaprosiliśmy jedną z najbardziej utalentowanych polskich aktorek Joannę Kulig i m.in. pisarkę Joannę Bator, lekkoatletkę Joannę Fiodorow oraz nauczycielkę roku 2019 – Zytę Czechowską. W roku jubileuszowym celebrujemy kobiecość.

A co z mężczyznami? Zostają im tylko zegarki?

Mężczyźni mają też swoje kolekcje. Są bransolety, sygnety, dużą kategorią są męskie spinki. I łańcuszki. Być może wkrótce pojawią się męskie kolczyki, bo taka moda jest już na Zachodzie i niedługo pewnie kolczyki zaczną mieć serie dla panów. No i oczywiście mamy wspomniany wybór zegarków.

À propos zegarków – czy te inteligentne, smartwatche, są zagrożeniem dla szwajcarskich zegarków? W ubiegłym roku Apple sprzedał jakieś 31 mln zegarków, o 10 mln więcej niż cały szwajcarski przemysł zegarmistrzowski razem wzięty.

To prawda, że sam Apple sprzedał ponoć porównywalną liczbę zegarków co cała Szwajcaria. Ten trend nie jest gwałtowny, ale postępujący, i uderza w zegarki marek, którym brakowało tożsamości. I w niskie przedziały cenowe. Wydaje się, że dzisiaj nie ma zagrożenia dla drogich zegarków i dla marek z charakterem.

A co jeśli marketingowcom Apple’a uda się zrobić ze smart­watcha produkt luksusowy? Amerykanie już współpracują z francuskim domem mody Hermès, który dostarcza im paski i bransoletki do zegarków i projektuje cyfrowe tarcze.

Szwajcarzy na pewno odpowiedzą na ten trend. Na przykład marka Tag Heuer już produkuje modele elektroniczne i wkłada do nich nowoczesne chipy, które komunikują się z telefonem, choć zegarki wyglądają jak mechaniczne. Poza tym smartwatch to raczej zegarek na dzień, a na specjalne okazje, wieczorami, klienci będą nadal potrzebowali tych bardziej klasycznych. Śledzimy te trendy w W.KRUK i reagujemy na nie wraz z naszymi partnerami. Jeśli zegarki elektroniczne rzeczywiście będą wypierać mechaniczne, z pewnością nasi eksperci zegarkowi będą przygotowani.



Mistrzowie nowoczesnego jubilerstwa

W.KRUK jest ekspertem rynku jubilerskiego z najdłuższym doświadczeniem w Polsce. W tym roku obchodzi 180 lat. Do firmy należy położona pod Poznaniem Manufaktura, w której powstaje znacząca część biżuterii trafiającej do salonów firmowych. Marka jest znana z kolekcji autorskich i rękodzieła, ale też z innowacyjnej biżuterii, w tym z diamentami New Diamond by W.KRUK tworzonymi w laboratoriach. Od 2008 r. W.KRUK należy do grupy kapitałowej VRG (dawniej Vistula). Ostatnie pięć lat to czas znacznego rozwoju sieci sprzedaży (dziś ponad 140 salonów, wzrost niemal trzykrotny w minionych 10 latach) i rewitalizacji konceptu salonów firmowych. Od 2016 r. marka rozwija nowe kategorie produktów poza jubilerskich: torebki skórzane, chusty jedwabne, wody perfumowane. W.KRUK jest też ekspertem w dziedzinie zegarków. Od 2004 r. jest przedstawicielem marki Rolex. Portfolio zegarków W.KRUK obejmuje dziś najlepsze, luksusowe i najbardziej popularne marki szwajcarskich zegarków.

Radosław Jakociuk, Prezes Zarządu W.KRUK

Radosław Jakociuk – Z VRG (dawniej Grupa Vistula) związany od 2012 r. Od 2014 r. prezes zarządu W.KRUK SA odpowiedzialny przede wszystkim za obszary sprzedaży, produktu i marketingu. Wcześniej wiceprezes Vistula Group odpowiedzialny za obszar operacyjny i marketingowy. Z rynkiem retail związany od 1999 r., głównie z branżą fashion jako dyrektor sprzedaży i marketingu. Absolwent Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii, kierunek Zarządzanie i Marketing. Absolwent podyplomowych studiów menedżerskich MBA – Gdańska Fundacja Kształcenia Menedżerów.

Artykuł został opublikowany w 10/2020 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 10/2020 (1926)

  • Wpływowe1 mar 2020, 20:00Od wielu lat na 8 marca „Wprost” przygotowuje listę najbardziej wpływowych Polek. W tym roku na kolegium redakcyjnym długo się zastanawialiśmy, czy w dzisiejszych czasach tworzenie takiego zestawienia nie trąci seksizmem. Gdy przed laty...4
  • Niedyskrecje parlamentarne1 mar 2020, 20:00Pisałyśmy niedawno, że według nieoficjalnych informacji Mariusz Kamiński uprzedzał prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, iż w oświadczeniu majątkowym Mariana Banasia, wówczas kandydata na szefa NIK, są – delikatnie mówiąc – pewne nieścisłości. Ale...8
  • 7 dni dookoła świata1 mar 2020, 20:00Kolumbia Zaminowana koka Kolumbijska mafia narkotykowa, jeden z największych dostawców kokainy do Europy, broni się przed zarządzoną przez władze likwidacją upraw koki. W tym roku zostanie zniszczonych 130 tys. ha upraw, niełatwo jednak będzie...10
  • Obraz tygodnia1 mar 2020, 20:00Wygrani Polscy emeryci – im częściej wybory, tym więcej dodatkowych wypłat. Jest czternasta emerytura, będzie piętnastka, w zapowiedziach szesnastka… Przegrany Robert Lewandowski – pechowa kontuzja wyeliminowała go z gry na co najmniej miesiąc....13
  • Trzeba wracać do poezji1 mar 2020, 20:00Premierowa sztuka „Lily” w Och-Teatrze to komedia kryminalna. Co w tej inscenizacji dominuje: komedia czy jednak kryminał? To jest fantastycznie wyważone. Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że zagmatwany wątek kryminalny jest dominujący, ale tak...14
  • Kościół poza kontrolą1 mar 2020, 20:00Wierni protestują przeciwko działaniom abp. Leszka Głódzia – pisaliśmy we „Wprost” tydzień temu. Rodzi się pytanie: czy hierarcha powinien sam podać się do dymisji, czy też powinien zostać odwołany?16
  • Pozwem w aktywistę1 mar 2020, 20:00J erzy Kwaśniewski: „Zdecydowanie rekomenduję podjęcie przez Małopolski Urząd Wojewódzki działań procesowych przeciwko aktywistom i politykom zniesławiającym fałszywie region z wykorzystaniem m.in. fałszywych znaków drogowych i nierzetelnych...18
  • 50 Najbardziej wpływowych Polek1 mar 2020, 20:00„Wprost” – jak co roku na Dzień Kobiet – przygotował ranking najbardziej wpływowych Polek. Ostatni rok niewątpliwie należał do kobiet – choćby za sprawą Olgi Tokarczuk, która otrzymała najbardziej prestiżową nagrodę literacką na świecie.19
  • Luksus w chmurach1 mar 2020, 20:00Luksus, zapierające dech w piersiach widoki i bezwarunkowy relaks to codzienność mieszkańców ZŁOTEJ 44, apartamentowca zaprojektowanego przez światowej sławy architekta Daniela Libeskinda.31
  • Czas na rewolucję informatyczek1 mar 2020, 20:00Chcą zmieniać naszą codzienność. Ułatwiać codzienne zakupy, dbać o cyberbezpieczeństwo czy wprowadzać na ulice autonomiczne pojazdy. Polki podbijają świat IT coraz skuteczniej.32
  • Nie kandyduję na prymasa1 mar 2020, 20:00Najlepszym narzędziem do rozstrzygania spraw światopoglądowych jest referendum. Ale przy tym poziomie spartyjnienia państwa natychmiast zamieniłoby się ono w kolejny plebiscyt: PiS czy PO – mówi Szymon Hołownia.34
  • Pomnikoza1 mar 2020, 20:00W ładza stawia pomniki, kiedy nie ma nic ciekawszego do zaproponowania. Każe wtedy narodowi zanurzyć się w historię, celebrować wzruszenia, śnić sny o potędze. Tak mu zalecza kompleksy. Przesłanie tej władzy jest takie: mamy mieć oczy z tyłu. Na...39
  • Zwycięstwo Kidawy oznacza wojnę na górze1 mar 2020, 20:00Zjednoczona Prawica jest najbardziej udanym projektem politycznym w historii polskiej demokracji parlamentarnej. Ktoś, kto chciałby rozbić ten projekt, musiałby być niespełna rozumu – mówi Adam Bielan, rzecznik sztabu Andrzeja Dudy.40
  • Komentokracja, czyli rządy gadających głów1 mar 2020, 20:00Zamiast informacji dostarczają nam narrację. Zamiast krytycznych analiz opartych na faktach proponują swoje opinie. Warszawska bańka mówi nam, jak żyć i co myśleć. Żyjemy w świecie komentokracji.44
  • Lisiczki mają dość1 mar 2020, 20:00Hostessing w Polsce to dziki rynek, na którym molestowanie seksualne uchodzi bezkarnie, a kobiety namawia się do milczenia. Dzięki rzecznikowi praw obywatelskich pojawiła się szansa na zmianę.48
  • Kiedy dzieci idą spać1 mar 2020, 20:007-letni Patryk i 11-letnia Angelika płakali, kiedy komornik opowiadał, jak jednemu dłużnikowi zabrał psa, a innemu papugę. Tak wyglądała egzekucja w domu państwa Kornaków spod Mielca. Prowadził ją Marcin Musiał, który 11-letniej Zuzi z Libiąża...54
  • Polacy chcą luksusu1 mar 2020, 20:00Coraz częściej kupujemy luksusowe produkty, cenimy unikalność i jesteśmy otwarci na nowinki technologiczne, również w segmencie biżuterii – mówi Radosław Jakociuk, prezes firmy W.KRUK, najstarszej polskiej firmy jubilerskiej.60
  • Śląskie Orły nagrodzone1 mar 2020, 20:00W zeszłym tygodniu w Chorzowie odbyła się uroczysta gala rozdania Orłów Wprost. Po Wielkopolsce i Opolskiem tym razem wyróżniliśmy najlepsze śląskie firmy.64
  • Pieniądze i technologia1 mar 2020, 20:00Sztuczna inteligencja i nowoczesne technologie sprawiają, że rynek pożyczkowy staje się przyjaźniejszy dla klienta – uważa Bartosz Tomczyk, przewodniczący rady nadzorczej spółki Provema.66
  • know-how1 mar 2020, 20:00Włoskie dwa kółka M alaguti wchodzi do Polski z nowym modelem Dune X 125. Włoski producent motocykli chce wykorzystać rosnący w naszym kraju trend sprzedaży jednośladów o pojemności 125 cm sześc. Żeby nimi jeździć, nie trzeba mieć prawa jazdy kat....67
  • Niepodległa Białoruś a polska racja stanu1 mar 2020, 20:00Pierwsza od 26 lat wizyta sekretarza stanu USA w Mińsku może świadczyć o tym, że Waszyngton poważnie obawia się anschlussu Białorusi przez Rosję. W Polsce wciąż brakuje odpowiedzi na pytanie, czy lepiej graniczyć na Bugu z suwerenną Białorusią,...68
  • Spór o Merkel1 mar 2020, 20:00Niemcy były, są i będą w przyszłości sąsiadem wysokiego ryzyka. Raz dlatego, że – jak dobrze wiadomo – są za duże i za silne jak na małą Europę, w związku z czym zbyt łatwo przychodzi im uprawianie politycznego dyktatu, jeśli tylko najdzie ich na...72
  • Piersi bez skazy1 mar 2020, 20:00Metoda umieszczania implantu „przez dziurkę od klucza” jest popularna wśród kobiet, które chcą mieć ładne, naturalne piersi bez widocznej blizny – mówi dr Janusz Jaworowski z kliniki Timeless w Warszawie.74
  • Zatrzymać czas, odzyskać młodość1 mar 2020, 20:00To naprawdę możliwe. Rekomendujemy dwa skuteczne zabiegi dla pań, które marzą o cofnięciu lub zatrzymaniu wskazówek zegara. To radiofrekwencja mikroigłowa z vacuum oraz HIFU Aquadermie.76
  • Młodość w cieniu nienawiści1 mar 2020, 20:00„Sala samobójców. Hejter” to film aktualny, wyszarpany z rzeczywistości. Nominowany do Oscara za „Boże Ciało” Jan Komasa po raz kolejny patrzy na współczesną Polskę oczami młodych ludzi.78
  • Nad granicą wytrzymałości1 mar 2020, 20:00Od śmierci Tadeusza Konwickiego minęło niedawno pięć lat, a od chwili, kiedy wydał ostatnią książkę i postanowił więcej nie pisać – ćwierć wieku. A jednak i jego twórczość, i pamięć o nim są żywe jak w przypadku mało którego pisarza.82
  • Ćwiczenia z wolności1 mar 2020, 20:00Na tegorocznym Berlinale najmocniejsze okazały się filmy z Europy Wschodniej, m.in. „Szarlatan” Agnieszki Holland.86
  • Polskie „Przeminęło z wiatrem”1 mar 2020, 20:00Lata lecą, ale na arcydzieło Jerzego Antczaka nie działa upływ czasu. Do Telewizji Polskiej powraca odrestaurowany cyfrowo serial „Noce i dnie”. Ekranizacja klasycznego dzieła Marii Dąbrowskiej emanuje zaraźliwą energią dzięki wybitnej kreacji...88
  • Film1 mar 2020, 20:00Kłamstwa ekranu Jestem aktorką, nie możecie ode mnie wymagać szczerości – mówi główna bohaterka „Prawdy”. W filmie Hirokazu Koreedy Catherine Deneuve wcieliła się w legendę francuskiego kina. Zadziorną i inteligentną, dystyngowaną, w wywiadach...89
  • Muzyka1 mar 2020, 20:00Starość księcia ciemności Czas nie obchodzi się z mistrzem dobrze. Z powodu stanu zdrowia cierpiący na chorobę Parkinsona Ozzy Osbourne odwołał trasę koncertową, a album „Ordinary Man”, który miał być pogodnym wyjściem muzyka do ludzi, staje się...90
  • Kalejdoskop1 mar 2020, 20:00Kocie życie Kot to piękny diabeł” – pisał Charles Bukowski. Bukowski, wiadomo, „ćma barowa”, seks, alkohol, pety, obsesje, wulgaryzmy. Ale że koty? Tymczasem w wydanym kilka lat temu tomie (tomiku) „O kotach”, sumującym teksty rozproszone pisarza,...91
  • Książka1 mar 2020, 20:00Upadek Gileadu To się musiało stać. „Opowieść podręcznej” wybitnej kanadyjskiej pisarki Margaret Atwood przed laty zdobyła rozgłos, ale dopiero przerobiona na świetny serial sprawiła, że autorka zyskała ogólnoświatową sławę. Choć Atwood długo się...92
  • Wielka czytelnia1 mar 2020, 20:00Chciałbym kupić »Dziennik kubański« dla mojego przyjaciela, który nie może tego zrobić, ponieważ jest niestety chwilowo pozbawiony wolności, ale jest Pana wielkim fanem i poprosił mnie na widzeniu, żebym mu kupił”.94
  • Tygiel pracowniczy1 mar 2020, 20:00Coworking podbija polski rynek. Praca we wspólnych przestrzeniach biurowych nie jest już rozwiązaniem tylko dla freelancerów, którzy nie znoszą opcji „home office”.96
  • Ewa Kasprzyk: Cenię Meryl Streep i Krystynę Jandę1 mar 2020, 20:00W aktorstwie ważny jest kręgosłup moralny, etyka i zawodowa rzetelność oraz talent. Wszystkie te cechy odnajduję u obu pań.99
  • Loża VIP CAVALIADA – składnik udanego biznesu1 mar 2020, 20:00Loże VIP podczas CAVALIADY to znakomite miejsce na spotkania biznesowe. Komfortowa przestrzeń do tego, by przy lampce wina, wśród sportowych emocji i tętentu koni, porozmawiać o tym, co dla naszego biznesu najlepsze.100
  • Tatarski przysmak1 mar 2020, 20:00Bywa, że potrawy tatarskie kojarzą się tylko z tatarem, bo tak nazywamy befsztyk z surowej wołowiny. Oto porcja wiedzy na temat tradycji kulinarnych polskich Tatarów.102
  • Podwodny ogród w M31 mar 2020, 20:00Wywodzący się z Azji i coraz popularniejszy w Polsce aquascaping to sztuka aranżacji akwariów. Pasjonaci tworzą podwodne dzieła sztuki, które mogą stanowić istotny element wystroju wnętrza.103
  • Trendy miesiąca1 mar 2020, 20:00Wydziergaj sobie kieckę Jeśli na dnie szuflady wciąż macie jakieś szydełko albo znacie kogoś, kto zdecydowanie lepiej nim operuje – pora odnowić znajomość i poprosić o wydzierganie sukienki. Najlepiej długiej, do kostek. Ewentualnie może być też...104
  • Zrób sobie… Kamińskiego1 mar 2020, 20:00Wygrażanie Marianowi, podkładanie świń Olkowi, uwodzenie pań z Platformy w ramach wyrabiania normy. Całą listę takich dań oferuje tani drań.106