Lokalny popyt na dobra i usługi, dostępność wykwalikowanego personelu, ale także… aprobata miejscowej społeczności to wybrane czynniki, które polscy przedsiębiorcy wymieniają jako determinanty sukcesu swojej działalności – wynika z raportu „Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości w sektorze MŚP” przygotowanego przez Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS.
Polacy są bardzo przedsiębiorczy
Najważniejszym motywem podjęcia działalności gospodarczej są korzyści finansowe. Polacy uważają, że właściciele firm mają znacznie wyższe dochody niż pracownicy najemni. Ważnym czynnikiem jest również szacunek, którym cieszą się przedsiębiorcy. Co więcej, aż 40 proc. Polaków pozytywnie ocenia warunki w naszym kraju do prowadzenia biznesu – wynika z raportu przygotowanego przez Politykę Insight dla Polskiej Rady Biznesu. Polscy przedsiębiorcy mają silne przekonanie o swojej wiedzy i umiejętności prowadzenia działalności gospodarczej. Wiarę we własne siły i operatywność deklaruje 60 proc. badanych (raport Polskiej Rady Biznesu).
To najwyższy odsetek w krajach europejskich i dwukrotnie więcej niż w najmniej przedsiębiorczych państwach. Ponad 20 proc. Polaków planuje otworzenie własnego biznesu (w ciągu trzech lat od badania), co jest drugim, po Macedończykach, wynikiem w Europie. Najmniej przedsiębiorczy są Rosjanie, Hiszpanie i – co zaskakujące – Niemcy (Raport Global Entrepreneurship Monitor – GEM). Pozytywne nastroje konsumentów i rosnąca konsumpcja wpływają też na nastroje przedsiębiorców, skłonnych do prorozwojowej postawy, co uwidacznia się np. nowo otwieranymi biznesami. Ta dynamika rozwoju w Polsce szczególnie widoczna jest na przykładzie branży FMCG. Przedsiębiorczy Polacy, zainteresowani prowadzeniem własnej działalności, myślą o niej nie tylko jak o sposobie na podwyższenie poziomu swoich miesięcznych dochodów, lecz także jak o trampolinie w rozwoju zawodowym.
Zarówno początkujący, jak i dotychczasowi drobni przedsiębiorcy coraz częściej spoglądają w stronę franczyzy. Z czego to wynika? Ze wsparcia, które otrzymuje franczyzobiorca w ramach współpracy – od sprawdzonego konceptu i know-how, poprzez pomoc we wszelkich codziennych formalnościach, na wsparciu reklamowo-marketingowym kończąc. Przedsiębiorcy, którzy mają już za sobą wieloletnie doświadczenie na różnych szczeblach kariery, także w dużych organizacjach, często są bardziej skorzy do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej. Szczególnie jeśli sprawnie poruszają się po rynku, rozumieją mechanizmy funkcjonowania firm sieciowych i są w stanie odpowiadać na związane z tym wyzwania, czerpiąc korzyści z wypracowanych rozwiązań. Rozwój firmy opartej na franczyzie zmniejsza ryzyko niepowodzenia na starcie i daje poczucie bezpieczeństwa. To bardzo ważny aspekt dla przyszłych przedsiębiorców, którzy muszą się zmierzyć z bardzo wymagającym rynkiem.
Dobra passa dla franczyzy
Zgodnie z danymi zebranymi przez PROFIT system oraz portal Franchising.pl w 2017 r. na rynku pojawiła się rekordowa liczba ponad 4,3 tys. sklepów i punktów usługowych prowadzonych na licencji franczyzowej. Widać to najlepiej na przykładzie jednej z najpopularniejszych obecnie marek franczyzowych – sklepów Żabka, których liczba w 2018 r. zwiększyła się o 700 placówek. Dynamiczny przyrost odnotowały także inne marki sklepów spożywczo-przemysłowych. Franczyza to także ważny gracz na rynku zatrudnienia. Według badań punkt oparty na licencji jest miejscem pracy pięciu-sześciu osób, co daje łącznie ponad 405 tys. pracowników w skali kraju. Dodając do tego grono franczyzobiorców i franczyzodawców, mamy ponad pół miliona osób na co dzień związanych w branżą.
To także ważna i popularna droga, szczególnie dla małych przedsiębiorców i firm rodzinnych, stawiających na polskie marki – aż 80 proc. franczyz w naszym kraju to marki znad Wisły, a grono ich franczyzobiorców zasila ponad 85 proc. przedsiębiorców (dane Goldman Recruitment Salary Survey 2018). Co Polaków motywuje do otwarcia własnego biznesu w sieci franczyzowej? – Impulsem do założenia własnego biznesu jest zwykle chęć poprawy statusu materialnego. Nasza sieć oferuje franczyzobiorcom bardzo atrakcyjny system rozliczeń finansowych, który w połączeniu z niskim wkładem własnym gwarantuje bezpieczny start w sprawdzony biznes. Każdy franczyzobiorca, będący niezależnym przedsiębiorcą, decyduje o wielkości swojego miesięcznego przychodu. Z kolei wsparcie sprawdzonego partnera stwarza szansę na realny rozwój zawodowy i osiągnięcie sukcesu – wyjaśnia Sebastian Bielawski, dyrektor Departamentu Rozwoju i Wsparcia Franczyzobiorców sieci Żabka – Oczywiście, to inwestycja wymagająca zaangażowania franczyzobiorcy, jego silnej motywacji do pracy i chęci samorozwoju, także poprzez codzienne zarządzanie sklepem, jego personelem i wykorzystanie możliwości, jakie stwarza franczyzodawca– dodaje.
Marka, lokalizacja i wsparcie
Firmy franczyzowe na dobre wpisały się w polski krajobraz. Rośnie liczba placówek pod ich szyldami, a także liczba ich klientów, którzy kojarzą daną markę z określoną jakością, oferowanymi produktami czy usługami. Przyszli franczyzobiorcy podczas wyboru sieci, z którą podejmą współpracę, powinni sprawdzić, jak dana marka jest rozpoznawalna wśród klientów, bo to gwarantuje obroty w danej placówce. To ważne, czy przyszły przedsiębiorca otworzy biznes pod szyldem Żabki, rozpoznawalnej przez 98 proc. Polaków, czy np. dopiero startującej na rynku innej sieci franczyzowej. Jakie są przychody w sieci franczyzowej? Parząc na rosnącą liczbę placówek, można przypuszczać, że to dochodowy interes. Niektóre sieci już na wstępie sugerują potencjalne przychody franczyzobiorcy.
W ofercie sieci Żabka każdy nowy franczyzobiorca ma zapewnione 12 tys. zł podstawowego przychodu oraz dodatkowe 3 tys. zł miesięcznie przez pierwszych sześć miesięcy. Koszt otwarcia działalności w ramach franczyzy jest uzależniony od marki. Są systemy, w których początkowe koszty sięgają kilkuset tysięcy złotych, są również bardziej przystępne jak Żabka, gdzie franczyzobiorca na starcie powinien dysponować kwotą ok. 5 tys. zł, które przeznaczane są na zakup kasy fiskalnej, koncesji, obsługę księgową i pokrycie pierwszych kosztów pracowniczych. Całość inwestycji w uruchomienie punktu pokrywa sieć: wynajmuje lokal, zapewnia wyposażenie i zatowarowanie, logistykę, wsparcie IT oraz materiały marketingowe. Żabka wspiera franczyzobiorców, wprowadzając nowoczesne rozwiązania technologiczne. Przykładem jest aplikacja mobilna Frappka, przygotowana we współpracy z franczyzobiorcami. – Narzędzie umożliwia monitoring biznesu z poziomu telefonu. Dotyczy to zarówno rozliczeń, stanu sprzedaży oraz wiedzy na temat otwarcia i zamknięcia kas. Tego typu rozwiązania pomagają franczyzobiorcom w zarządzaniu ich placówkami – dodaje Sebastian Bielawski. A jakich cech można oczekiwać po kandydacie gotowym na otworzenie biznesu opartego na franczyzie? Przede wszystkim zaangażowania i chęci do nauki – niezależnie od doświadczenia handlowego.
Marek LusterArchiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.