Wiedza o tym, czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu wśród firm i ich interesariuszy, jest dziś w zasadzie powszechna. O szczególnym znaczeniu społecznej odpowiedzialności biznesu przekonujemy się szczególnie teraz, w czasach pandemii. Wiele firm, małych i dużych, podejmuje działania wspierające walkę z rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Każdy robi to na miarę swoich możliwości i zasobów.
Wśród tych firm jest również Grupa Enea, wicelider w produkcji energii elektrycznej w Polsce. Za pośrednictwem Fundacji Enea do placówek medycznych walczących z koronawirusem trafiło 2,1 mln zł. Przekazane środki są przeznaczane – zgodnie z zapotrzebowaniem szpitali – m.in. na sprzęt medyczny oraz środki higieny i ochrony osobistej. Pomoc otrzymało osiem placówek z terenu działania Grupy Enea. Wyboru trzech dokonało Ministerstwo Zdrowia zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez szpitale. Proces ten koordynuje Ministerstwo Aktywów Państwowych. Dodatkowo szpitale z terenu swojego działania wskazały Enea Operator oraz Enea Wytwarzanie, zarządzająca m.in. elektrownią w Kozienicach.
– Kierujemy naszą pomoc tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna. Do placówek medycznych, które są na pierwszej linii w walce z wirusem. Podejmujemy aktywne działania w trosce o zdrowie naszych klientów, pracowników i wszystkich, z którymi współpracujemy. Bardzo szybko – jako Grupa Enea – przygotowaliśmy się na spodziewane zaostrzenie sytuacji epidemiologicznej w kraju przez wprowadzenie odpowiednich regulacji. W trosce o zdrowie klientów i pracowników od 13 marca zamknęliśmy nasze Biura Obsługi Klienta. Tam, gdzie było to możliwie, szybko wprowadziliśmy pracę zdalną, a w naszych spółkach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo wytwarzania i dystrybucji energii elektrycznej, uruchomiliśmy dodatkowe procedury ochronne – powiedział Mirosław Kowalik, prezes Enei.
Spółki Grupy Enea aktywnie włączyły się w rządowe i obywatelskie działania na rzecz ograniczania rozprzestrzeniania się koronawirusa. Grupa konsultantów, na co dzień obsługujących klientów Enei, wspiera pracę infolinii NFZ, usprawniając obsługę w tym kanale kontaktu. Część służbowej floty samochodowej ze spółek Grupy została użyczona szpitalom i laboratoriom, by wesprzeć obsługę logistyczną i zapewnić szybki oraz sprawny transport. Enea Połaniec przekazała 3 tys. maseczek szpitalom w Staszowie i Kielcach.
67 proc. Polaków oczekuje od marek, które kupują, zaangażowania w rozwój lokalnych społeczności
68 proc. Polaków uważa, że firmy powinny walczyć z niesprawiedliwością społeczną
69 proc. Polaków oczekuje od marek, które kupują, aby odgrywały większą rolę w rozwiązywaniu problemów społecznych
Źródło: Badanie „Świadomość konsumentów oraz ich oczekiwania w zakresie CSR w Polsce”, Havas Media, 2019 r.
Zaangażowanie społeczne
Przykładem takiego zaangażowania jest wolontariat pracowniczy. W ubiegłym roku 340 pracowników poświęciło prawie 1860 godzin na działania wolontariackie. Liczba wolontariuszy w Grupie Enea powiększyła się o 97 proc. w stosunku do roku 2018. Wolontariuszy wspiera działająca od pięciu lat Fundacja Enea.- Zgodnie z wartościami Grupy Enea działamy na rzecz zrównoważonego rozwoju, a w szczególności edukacji, kultury i sztuki, ochrony zdrowia i środowiska – tłumaczy Piotr Ludwiczak z Fundacji Enea.
W ostatnich latach ze wsparcia fundacji skorzystało ponad 120 tys. beneficjentów, a na granty, stypendia i inną pomoc przeznaczono niemal 5,5 mln zł.
Pieniądze te wsparły m.in. inicjatywy pracownicze w ramach projektu „Potęga poMocy”. Każdy pracownik może zgłosić pomysł na realizację inicjatywy razem z podmiotem społecznym, najlepsi otrzymują grant na realizację projektu. Dzięki pomysłom wolontariuszy-pracowników zorganizowano dziesiątki tematycznych wydarzeń, w których uczestniczyły dzieci, młodzież, osoby niepełnosprawne, zagrożone wykluczeniem społecznym i seniorzy. Fundacja Enea wsparła w sumie w ciągu trzech lat 41 inicjatyw pracowników.
,,Posadźmy razem las!” – akcja realizowana wspólnie z Nadleśnictwem Zielona Góra. Pracownicy i okoliczni mieszkańcy pod okiem leśników sadzili drzewa
„Pobiegniesz-pomożesz” – Enea sponsorowała Poland Business Run, bieg charytatywny odbywający się jednocześnie w 10 polskich miastach
„Biegamy-Zbieramy-Pomagamy” – realizowana od 2017 r. sportowa akcja charytatywna, polega na zbieraniu punktów, które są przeliczane na złotówki, by wesprzeć sportowy rozwój dzieci
Pracownicy aktywnie angażują się także w wolontariat kompetencyjny, dzieląc się swoją wiedzą. Tylko w 2019 r. przeszkolili ponad 13 tys. osób. Spotykali się m.in. z przedszkolakami i uczniami na zajęciach pod hasłem „Nie taki prąd straszny”, podczas których tłumaczyli, jak bezpiecznie i oszczędnie korzystać z prądu.
Eksperci od pierwszej pomocy uczyli m.in. innych pracowników prawidłowych zachowań w ramach projektu „Pierwsza pomoc – ratownictwo przedmedyczne”.
Wszyscy chętnie angażują się w aktywności sportowe: akcja „Biegamy-Zbieramy-Pomagamy” organizowana jest w firmie od 2017 r. Program zmienia się z edycji na edycję. Początkowo firma układała listę biegów, do których biegacze mogli się zapisać. Obecnie biegacze sami wpisują zawody, w których planują wziąć udział. Liczy się dystans i liczba pracowników Grupy na starcie. Dodatkowe punkty przydzielane są za charytatywny wymiar imprezy. W ostatnim sezonie ukończono prawie 500 biegów, dzięki czemu zebrano 50 tys. zł, które Fundacja Enea w 2020 r. przeznaczy na sportowy rozwój dzieci. W 2019 r. dzięki sportowemu zaangażowaniu pracowników udało się zorganizować m.in. Enea Active Camp „Siła w sporcie”, czyli warsztaty psychologiczno-sportowe dla podopiecznych placówek opiekuńczych i dzieci pracowników. – Uśmiechy dzieci uczestniczących w Enea Active Camp to jasny sygnał, że naprawdę warto się angażować społecznie. To, że z roku na rok jest coraz więcej zaangażowanych sportowców, bardzo nas cieszy – podkreśla Agata Goor z Biura Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w Enei.
Atmosfera Pracy
Tak wielkie zaangażowanie pracowników pokazuje, że jest to zgrany, mocny zespół. W ramach wzmacniania zaangażowania zatrudnionych osób firma realizuje także projekty skierowane wprost do nich. Przykładem takich działań jest m.in. inicjatywa „Elektrownia Kobiet – Forum Kobiet” realizowana przez Eneę Połaniec. Projekt powstał po to, aby wzmocnić poczucie własnej wartości i samoświadomości kobiet oraz podkreślić ich znaczenie w silnie zmaskulinizowanym środowisku. W 2019 r. w forum udział wzięło 300 kobiet.
W ramach działań skierowanych do pracowników są organizowane także akcje prozdrowotne. Tylko w 2019 r. zrealizowano dwie: „Razem pokonamy czerniaka”, w ramach której pracownicy mogli bezpłatnie zbadać znamiona na skórze (skorzystało z tej możliwości 650 osób), oraz „Zdrowa jesień” – w tym wypadku pracownicy mogli skorzystać z porad dietetyka i kardiologa oraz bezpłatnie wykonać badania krwi.
Akademia Talentów to program stypendialny i grantowy Fundacji Enea. Granty przydzielane są instytucjom z pomysłem na innowacyjny projekt edukacyjny
Sprawiedliwe praktyki rynkowe
Klient w centrum uwagi – to jeden z dwóch filarów strategii Grupy Enea. Dlatego firma aktywnie działa na rzecz podnoszenia wiedzy i poczucia bezpieczeństwa klientów. Wyrazem tego jest m.in. stworzenie aplikacji mobilnej „Wyłączeni”, dzięki której klienci sieci otrzymują powiadomienia na telefon lub inne urządzenie mobilne w przypadku awarii lub wyłączenia dostępu do sieci.
W trosce o klientów uruchomiono również projekt „Enea dla pokoleń. Wspólnie o bezpieczeństwie”. Na organizowanych dla seniorów warsztatach Grupa Enea informuje, jak bezpiecznie poruszać się w gąszczu zapisów umów handlowych, i instruuje, jak zachować się w czasie spotkania z odwiedzającym dom przedstawicielem handlowym.
Środowisko
Rocznie leśnicy wywożą z lasów ok. 114 tys. m sześc. śmieci. Żeby sobie lepiej wyobrazić tę ilość, wystarczy powiedzieć, że zajęłyby tysiąc wagonów kolejowych. Pracownicy Grupy Enea postanowili podjąć wyzwanie i zadbać o zaśmiecone tereny, wspierając Dyrekcję Lasów Państwowych. Tak wystartował #TrashChallengeEnei. W dwa dni 140 wolontariuszy w ośmiu lokalizacjach zebrało ponad 130 worków śmieci (blisko 16 tys. litrów odpadów). Odpady zbierane były m.in. w Bydgoszczy, Gorzowie Wielkopolskim, Pile, Połańcu, Szczecinie, Świerżach Górnych oraz Zielonej Górze. Ciekawe wyzwanie podjęła grupa, która postanowiła zbierać śmieci z kajaków – dzięki nim oczyszczone zostały rzeki i jeziora, a plastikowe torebki czy inne pozostawione resztki przestały być zagrożeniem dla zwierząt.
Ale to niejedyne inicjatywy podejmowane razem z Lasami Państwowymi. W ramach programu „Enea EkoProjekty” zrealizowano dziewięć innych inicjatyw wspierających środowisko naturalne. Wśród nich są m.in. ścieżki edukacyjne takie jak „W poszukiwaniu energii” w Nadleśnictwie Łopuchówko (podczas spaceru można się dowiedzieć więcej o naturalnych źródłach energii) czy „Zielone Punkty Kontrolne”, które dzięki specjalnym oznaczeniom i aplikacji na telefony umożliwiają uprawianie w lesie biegów na orientację. Pracownikom Enei nie jest obojętny także los owadów i ptaków. Załoga Elektrowni Kozienice na terenie zakładu stworzyła „Kwietną łąkę”, czyli stołówkę dla owadów wypełnioną różnorodnymi gatunkami roślin miododajnych, oraz hotel dla pszczół, dzięki któremu wzrosła populacja tych owadów w okolicy.
Energię mamy we krwi! To projekt organizowany wraz Regionalnymi Centrami Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Udało się zebrać już ponad 200 l krwi
Enea Operator, która działa w północno-zachodniej Polsce, od trzydziestu lat dba o bocianie gniazda na słupach energetycznych – pracownicy budują specjalne platformy, dzięki którym ptaki mogą bezpiecznie gniazdować. Udało się już postawić 3,1 tys. takich platform.
W tym roku pracownicy rozpoczęli ochronę rybołowów – średniej wielkości ptaków drapieżnych. Spółka dystrybucyjna chętnie realizuje lub włącza się w projekty proekologiczne. Wkrótce na zamontowanych przez energetyków platformach powinny się pojawić pierwsze rybołowy. – Poszanowanie środowiska naturalnego jest integralną częścią strategii Grupy Enea. Dbałość o nasze najbliższe otoczenie i środowisko to nasz codzienny obowiązek – zapewnia Mirosław Kowalik, prezes Enei.
Enea w ramach projektu „Moc na start” wspiera edukację uczniów klas elektrycznych i energetycznych. Studentom proponuje studia dualne – połączenie wiedzy zdobywanej na Politechnice Poznańskiej z praktyką w zakładach Enei. Absolwenci mogą liczyć na program staży i praktyk „Zainstaluj się w Enei”.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.