Kieszonkowe kino

Dodano:   /  Zmieniono: 
Nachalne reklamówki wypiera advertainment - reklama traktowana jak rozrywka
[ bmwfilms.com ]Młody mężczyzna (w tej roli Clive Owen, który ma zastąpić Pierce'a Brosnana w roli Jamesa Bonda) pędzi samochodem na złamanie karku. Musi uratować zakładniczkę uwięzioną w bagażniku tonącego samochodu. Porozumiewa się z nią przez telefon komórkowy, ale nie wie dokładnie, gdzie jej szukać. Ten film akcji trwający zaledwie 8 minut i 38 sekund obejrzało ponad 100 mln osób, mimo że nigdy nie był wyświetlany w kinach. Reżyserem jest mistrz gatunku John Woo (m.in. "Nieuchwytny cel", "Bez twarzy", "Mission Impossible 2"). Formalnie film Johna Woo jest reklamówką BMW Z4, faktycznie jest krótkim, błyskotliwym filmem akcji. Rozpowszechniany w Internecie jako dziełko sztuki filmowej nie traci swego reklamowego kontekstu. Film ten jest przykładem zjawiska określanego mianem advertainment (ze złożenia słów: advertising i entertainment), czyli reklamorozrywka. To reklama, którą klienci traktują jak rozrywkę. Zjawisko to jest też określane mianem kieszonkowego kina (filmy można oglądać na palmtopach), a nawet na telefonach komórkowych.

Reklamówki mistrzów kina
W advertainment reklamowany produkt jest tylko punktem wyjścia, pretekstem, bo takie filmiki ogląda się jak normalne kino. Są one dostępne wyłącznie w Internecie, ale na życzenie można je bezpłatnie otrzymać na płycie DVD (ponosi się tylko koszty przesyłki). Duża część advertainment to filmowe skecze. Nieprzypadkowo w australijskich reklamach tak często występują członkowie grupy Monty Pythona, a szczególnie John Cleese. Prezentowane przez nich reklamy bezpośrednio nawiązują do absurdalnych skeczów Latającego Cyrku Monty Pythona. Advertainment ma tę przewagę nad klasyczną reklamą, że stara się nie mówić o produkcie wprost, co powoduje, że nie drażni widzów swoją nachalną perswazyjnością, a przyciąga humorem. Firmy, które korzystają z advertainment, mówią swoim odbiorcom: stać nas na prawdziwą sztukę, a nie tylko prosty przekaz reklamowy. To dlatego filmiki dla BMW nakręcili tak znani twórcy, jak wspomniany John Woo, Tony Scott ("Ostatni skaut", "Gliniarz z Beverly Hills 2"), John Frankenheimer ("Francuski łącznik 2", "Ronin"), Alejandro González Inárritu ("Amores Perros"), Ang Lee ("Przyczajony tygrys, ukryty smok"), Guy Ritchie ("Przekręt") czy Wong Kar-Wai ("Upadłe anioły", "Spragnieni miłości"). Producentem tych filmów był m.in. Ridley Scott ("Obcy - ósmy pasażer Nostromo", "Blade Runner", "Gladiator", "Hannibal"), a grali w nich m.in. Gary Oldman ("Dracula", "Leon zawodowiec", "Piąty element"), Forest Whitaker ("Pluton", "Dym", "Fenomen"), Mickey Rourke ("Rok smoka", "Dziewięć i pół tygodnia") czy Madonna.
Przeboje advertainment mają swoje sequele - tak jak kinowe hity. W ten sposób przyciąga się widzów na internetowe witryny. Co jakiś czas można też być zapraszonym na specjalną premierę, jeśli poda się adres swojej skrzynki pocztowej. Osoby korzystające z advertainment otrzymują porcję dobrej rozrywki, więc jej dostarczyciela postrzegają w korzystnym świetle. To inna strategia marketingowa niż product placement, czyli wkomponowanie produktów w akcję filmu czy programu (zgodnie z tą strategią jeden z modeli BMW zagrał w przygodach Jamesa Bonda - "GoldenEye"). W product placement towaru nie reklamuje się wprost, lecz przy okazji powstałej fabuły, natomiast w wypadku advertainment fabuła tworzona jest wokół produktu. Nie ma tu ustawicznego pokazywania w kadrze logo firmy. Reżyserzy advertainment mają tylko jedno ograniczenie - ponieważ filmy są dostępne w sieci, nie mogą zawierać scen brutalnych i eksponować erotyki.
Premiery filmów z gatunku advertainment nieprzypadkowo odbywają się w Internecie: potencjalni nabywcy aut tej marki to ludzie dysponujący szybkimi łączami internetowymi, spędzający w sieci średnio trzy godziny dziennie.

Wyścig o milion dolarów
Dotychczas największe osiąg-nięcia w dziedzinie advertainment mają koncerny samochodowe. Na zamówienie Nissana nakręcono 6,5-minutowy filmik "The Run" ("Wyścig") w reżyserii Johna Bruno, specjalisty od efektów specjalnych ("Duch", "Głębia", "Terminator 2"). Promowany w nim sportowy model 350Z przemierza z zawrotną szybkością czeską Pragę.
Nieco inną strategię obrał Chrysler. Zamiast na reżyserów z Hollywood, koncern postawił na niezależnych filmowców. Razem z firmą marketingową Hypnotic oraz wytwórnią Universal Studios organizuje adresowany do nich Chrysler Million Dollar Film Festival. Główna nagroda to milion dolarów na nakręcenie pełnometrażowego filmu i jego późniejsza dystrybucja przez Universal. Ćwierćfinaliści prezentują swoje produkcje na internetowej stronie producenta aut. Internauci mogą głosować na najlepszą z nich. Dziesięciu autorów najwyżej ocenionych filmów zapraszanych jest potem do Nowego Jorku. Tam w ciągu dziesięciu dni mają nakręcić pięciominutowy film z modelem Chryslera w roli głównej.

Sztuka reklamy
Filmowcy uważają advertainment za nową formę sztuki filmowej, a specjaliści marketingu - za następcę dotychczasowych telewizyjnych reklam. Na razie ta forma rozrywki sprawia definicyjne kłopoty: jurorzy ubiegłorocznego międzynarodowego festiwalu reklamy (International Advertising Festival) w Cannes orzekli, że zgłoszona w kategorii reklam internetowych seria "The Hire" (BMW) nie pasowała do żadnej kategorii. W końcu jednak zaliczyli ją do grupy "inne" i uhonorowali nagrodą główną.
Advertainment ma wkrótce trafić do telewizji. Przygotowywany jest już telewizyjny show promujący internetowy serwis aukcyjny eBay. Filmiki będą opowiadać historie związane ze sprzedawanymi tam produktami (realizuje go Sony Pictures). Podobne telewizyjne projekty przygotowują też Pepsi, Visa, Nokia, Nike. Wszystkie mają zawierać więcej rozrywki niż reklamy. Nachalne reklamy podpasek czy proszków do prania, które dominują w Polsce, wkrótce przejdą do lamusa.



Zobacz: bwmfilms.com
Więcej możesz przeczytać w 16/2003 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Autor:

Spis treści tygodnika Wprost nr 16/2003 (1064)

  • Wprost od czytelników20 kwi 2003, 1:00Listy od czytelników3
  • Życie zmartwychwstałych20 kwi 2003, 1:00Życie zaczyna się po śmierci. To największy sukces współczesnej cywilizacji mediów, zainspirowanej być może przez religię.3
  • Peryskop20 kwi 2003, 1:00Polski desant do Strasburga Tylko Liga Polskich Rodzin nie wytypowała jeszcze obserwatorów do Parlamentu Europejskiego. Polskę reprezentować będzie 54 parlamentarzystów - 44 posłów i 10 senatorów. 5 maja...6
  • Dossier20 kwi 2003, 1:00LESZEK MILLER, premier RP "Możecie państwo zarzucić ministrowi Krzysztofowi Janikowi uporczywe podpalanie traw albo świadome opóźnienia nadejścia wiosny" W Sejmie GRZEGORZ KOŁODKO, wicepremier, minister finansów...7
  • Z życia koalicji20 kwi 2003, 1:00Aleksander Kwaśniewski ma wątpliwości, czy tak ważna figura jak on może zeznawać przed komisją śledczą. Wątpliwości te podziela Ryszard Kalisz (zero zdziwień), Jerzy Jaskiernia (hm, to ciekawe...), a także Leszek Miller (łał!). Naszym zdaniem,...8
  • Z życia opozycji20 kwi 2003, 1:00Na pojednaniu z Niemcami można zarobić. Dowiedli tego Jacek Turczyński i Jan Parys - dawno temu działacze prawicy, a niedawno szefowie Fundacji Polsko-Niemieckie Pojednanie. Tak ciężko pracowali, że przyznawali sobie gigantyczne premie kwartalne....9
  • M&M20 kwi 2003, 1:00MOJE ŻYCZENIA - felieton Marka Majewskiego10
  • Playback20 kwi 2003, 1:0010
  • Spisek przeciwko Sztelidze?20 kwi 2003, 1:00Poseł Jerzy Szteliga, członek sejmowej komisji śledczej, nie może się pogodzić z tym, że przestał być opolskim baronem, czyli przewodniczącym Rady Wojewódzkiej SLD.10
  • Fotoplastykon20 kwi 2003, 1:0012
  • Poczta20 kwi 2003, 1:00Listy od czytelników14
  • Kadry20 kwi 2003, 1:0015
  • Przekleństwo manny z nieba20 kwi 2003, 1:00Co się wydarzy, gdy nad jakimś terytorium zrzucimy z helikoptera worki z pieniędzmi? To co niedawno NRD może teraz spotkać nas.16
  • Nie mafii20 kwi 2003, 1:00Bankiet dla mafii pruszkowskiej to była demonstracja uprawnień dziennikarzy do swobody bycia - broni Jerzy Urban22
  • Watykańska kuracja20 kwi 2003, 1:00Czy Jan Paweł II odzyskuje zdrowie?24
  • Na wschód od Zachodu20 kwi 2003, 1:00Warszawa przegrała wyścig o miano stolicy Europy Środkowej26
  • Prawo do prawa20 kwi 2003, 1:00Sądy przyznały rację "Wprost" - Zabużanom należą się odszkodowania!34
  • Szachoterapia20 kwi 2003, 1:00Chcę być mistrzem świata - mówi Bartłomiej Macieja36
  • Nałęcz - Zaduch20 kwi 2003, 1:00Oby niechęć do rządzących nie przekształciła się w niechęć do demokratycznych reguł rządzenia40
  • Giełda i wektory20 kwi 2003, 1:00Hossa Świat Matka pracoholiczka Brytyjscy badacze obliczyli, że matki co roku wykonują w domu pracę wartą 30 tys. USD. Tyle trzeba by zapłacić pomocy domowej. Przeciętna brytyjska matka spędza średnio 64 godziny tygodniowo na sprzątaniu,...42
  • Zakład opieki aspołecznej20 kwi 2003, 1:00Co drugi Polak w sile wieku nie pracuje!44
  • Gospodarka na korbkę20 kwi 2003, 1:00Rząd ma więcej programów niż pralka automatyczna48
  • Agent numer 120 kwi 2003, 1:00Jak się ubezpieczyć od Jana Monkiewicza?50
  • Polen raus!20 kwi 2003, 1:00Formalnie otwarte wrota do niemieckiego rynku w praktyce są dla polskich firm zamknięte54
  • Rachunek nieprawdopodobieństwa20 kwi 2003, 1:00Amerykańskie metody księgowania obnażają słabość europejskich spółek58
  • Załatwione odmownie20 kwi 2003, 1:00Ameryka jest jedynym państwem zdolnym i skłonnym do działania w warunkach zagrożenia60
  • Supersam20 kwi 2003, 1:00Buty Venus Venus Ebone Starr Williams (VESW DMX) - tak nazywają się buty z wiosenno-letniej kolekcji firmy Reebok promowane przez gwiazdę światowych kortów Venus Williams. Jak można się domyślić, zostały one zaprojektowane z myślą o...62
  • Czy człowiek może zmartwychwstać?20 kwi 2003, 1:00"Narodziny nie są zbrodnią, więc życie nie musi się kończyć wyrokiem śmierci" - napisał Robert Ettinger, autor "Perspektyw nieśmiertelności", założyciel i prezes Cryonics Institute. We wrześniu 1990 r. 46-letni matematyk Thomas Donaldson domagał...64
  • Kieszonkowe kino20 kwi 2003, 1:00Nachalne reklamówki wypiera advertainment - reklama traktowana jak rozrywka70
  • Bikont do Makłowicza, Makłowicz do Bikonta - Puszczając zielone pędy20 kwi 2003, 1:00Czy wysiaŁeś już rzeżuchĘ? Wszak to już Wielki Tydzień i niewiele czasu pozostało, ale jeśli się pospieszysz, to jeszcze Ci się do niedzieli zazieleni. W tym roku Wielkanoc dość późno wypada, ale przecież i wiosna czegoś nieskora, więc warto ją w...72
  • Blogi wojny20 kwi 2003, 1:00W Iraku powstał nowy gatunek reportażu wojennego - internetowe relacje żołnierzy74
  • Ekran osobisty - Wieszaki telewizyjne20 kwi 2003, 1:00W mediach osobowość jest coraz częściej wartością niepożądaną. Prezenterzy mają się tylko idealnie dopasować do formatu75
  • Nadać sens śmierci20 kwi 2003, 1:00Państwo Izrael rodziło się w ruinach warszawskiego getta76
  • Know-how20 kwi 2003, 1:00Antyzawał Atorwastatyna, nowy lek obniżający stężenie cholesterolu we krwi, może zapobiec wielu zawałom i udarom mózgu - wyniki badań preparatu przedstawiono na posiedzeniu Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Testy trwały prawie...81
  • Pożar płuc20 kwi 2003, 1:00Nikt nie wie, jak się przed SARS bronić. Tymczasem ta epidemia skrajnej bezradności i niewiedzy zatacza coraz szersze kręgi.82
  • Wykrywacz prawdy20 kwi 2003, 1:00Pentotal sodu - przebój aptek światowych wywiadów86
  • Broń masowego wrażenia20 kwi 2003, 1:00Jak wygrać wojnę, nie zabijajĄc88
  • Bez granic20 kwi 2003, 1:00Uziemienie concorde'a W ostatni weekend października po raz ostatni będzie można przelecieć nad Atlantykiem concorde'em, jedynym ponaddźwiękowym samolotem pasażerskim. W pożegnalnej promocji bilet powrotny z Londynu do Nowego Jorku w klasie...90
  • Wojna i pokój20 kwi 2003, 1:00Kto przegrał wojnę? W to, że Irak można w to wątpić, patrząc w telewizji na radosne twarze bagdadczyków, witających marines...92
  • Oś nieudaczników20 kwi 2003, 1:0014 marca kanclerz Niemiec Gerhard Schröder wygłosił przemówienie, w którym naszkicował plan ratowania niemieckiej gospodarki przed upadkiem.102
  • Wielka rewolucja demokratyczna20 kwi 2003, 1:00Wojska amerykańskie zdobywają Bagdad, spróbujmy zatem umieścić wydarzenia ostatnich dni w perspektywie historycznej. W pewnym sensie, jak stwierdził prof. Eliot Cohen z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa, Stany Zjednoczone biorą udział w IV...104
  • Studnia demokracji20 kwi 2003, 1:00W Bagdadzie, po 45 latach nieobecności, pojawi się Ahmad Szalabi, taki iracki Karzaj - równie starannie jak ten afgański wyselekcjonowany przez Amerykanów spośród emigracyjnych opozycjonistów.104
  • Kiosk20 kwi 2003, 1:00Die Zeit 11.4.2003 "Dziś wojska koalicji świętują razem z wyzwolonymi Irakijczykami, ale jutro mogą się poczuć jak na Bałkanach Bliskiego Wschodu. Doświadczenia z Afganistanu pokazują, że chwilowi sprzymierzeńcy nie potrzebują dużo czasu, by...107
  • Przed-pokój20 kwi 2003, 1:00Jeżeli wodzowie nie zdołają zapanować nad sobą, wojna zostanie wygrana, ale przegrany będzie pokój107
  • Menu20 kwi 2003, 1:00Kraj Na dworcu w Kutnie Miało być światowe wydarzenie, a wyszła owocowa pulpa, po trzech godzinach smakowania przyprawiająca o mdłości i dojmujący zawrót głowy. Oto nieznane, jakiś czas temu odnalezione dzieło Gioacchina Rossiniego,...108
  • Czytam, więc jestem20 kwi 2003, 1:00Nie czyta się nie dlatego, że się biednieje, lecz biednieje się dlatego, że się nie czyta112
  • Nuda bebechów20 kwi 2003, 1:00Komedie ratują honor polskiego teatru116
  • Gitarowi luddyści20 kwi 2003, 1:00Rockmani buntują się teraz już tylko przeciwko nowoczesnej technice nagraniowej118
  • Płyty Kuby Wojewódzkiego20 kwi 2003, 1:00Recenzje płyt119
  • Przez szczyt do nieba20 kwi 2003, 1:00Muszę osiągnąć przynajmniej połowę tego, co zrobili Beatlesi - mówi Paweł Rurak-Sokal, lider Blue Café120
  • Kino Tomasza Raczka20 kwi 2003, 1:00Recenzje filmów:Gangi Nowego Jorku, Schmidt122
  • Fanty20 kwi 2003, 1:00Wymyślono nową grę w sferach władzy. Nie mówię rządu, nie, nie, to by wyglądało, że i ja się czepiam. Gra towarzyska, o której tu mowa, objęła również parlament, senat, środowiska artystyczne i tak modnych obecnie lobbystów.124
  • Pleść duby smolane20 kwi 2003, 1:00Korespondent suazyjskiego radia Pheshey Duba od początku wojny w Iraku udawał, że nadaje z Bagdadu, gdy faktycznie w ogóle nie wyjechał ze swego miasta.124
  • Organ Ludu20 kwi 2003, 1:00TRYBUNA PRZYMIERZA MIĘDZY DAWNYMI A MŁODYMI Nr 16 (29) Rok wyd. 2 WARSZAWA, poniedziałek 14 kwietnia 2003 r. Cena + VAT + ZUS + winieta Polska zaproszona do zarządzania Irakiem Aleksander Kwaśniewski wicekrólem Iraku? Po wygranej wojnie...125
  • To idzie towarzystwo!20 kwi 2003, 1:00Zdaniem mistrzów etykiety, towarzystwo na naszych oczach traci równowagę i powoli zamienia się w zwykłe towarzycho126