II ranking sklepów internetowych "Wprost" i Money.pl: tanio, taniej, Internet
Tomasz Cisek i Jacek Kotur, menedżerowie sklepu internetowego Empik.com, który umożliwia klientom odbiór towarów i zapłatę za nie w 78 salonach w całym kraju |
Prawo sieci
Jedną z głównych zalet zakupów w Internecie jest możliwość odesłania sprzedawcy nabytego towaru (w ciągu dziesięciu dni od daty zakupu). W tradycyjnych sklepach nie jest to takie oczywiste. Szybkość obiegu informacji w Internecie wymusza na internetowych przedsiębiorcach prokonsumenckie zachowania. Pierwsze polskie internetowe biuro podróży Travelplanet.pl (zwycięzca rankingu w swojej kategorii i jeden z dwóch polskich sklepów internetowych notowanych na giełdzie) stara się zapewnić klientom większe bezpieczeństwo transakcji, chociaż jest tylko pośrednikiem w sprzedaży ofert biur podróży. W 2003 r. zarządzający Travelplanet przewidzieli upadek biura podróży Big Blue trzy tygodnie przed oficjalnym ogłoszeniem tego faktu. Sprzedaż oferty tego biura została zawieszona, a klienci, którzy kupili w nim wycieczki, mogli zamienić je na inne. - Był to przełomowy moment: pokazaliśmy klientom, że dzięki naszej pozycji na internetowym rynku możemy chronić ich interesy lepiej niż tradycyjni pośrednicy - mówi Tomasz Moroz, założyciel i prezes Travelplanet.pl, wartego 80 mln zł.
Biznes dla każdego
Liczba sklepów internetowych w Polsce podwaja się co roku. Handlując w sieci, można legalnie rozliczać się z fiskusem w rajach podatkowych. Koszt założenia sklepu internetowego handlującego ołówkami na Mauritiusie to 1800 zł. Podatek od firm, które kwalifikują się tam do uzyskania ulg, wynosi 15 proc., a VAT w ogóle nie ma. Niskie koszty rozpoczęcia działalności pozwalają na łączenie internetowego biznesu z innymi zajęciami. Tomasz Sypuła z Warszawy, prezes Agito.pl, sklepu sprzedającego sprzęt elektroniczny (zwycięzca rankingu w kategorii elektronika użytkowa), jeszcze cztery lata temu pracował dla firm handlujących sprzętem komputerowym. Prowadził wówczas rozmowy z szefami Merlin.pl o utworzeniu działu z elektroniką tego największego w Polsce sklepu internetowego. Zainspirowany nimi przeprowadził analizę, która wykazała, że najwięcej zarobić będzie można na handlu sprzętem elektronicznym w sieci. - Czy nie lepiej było wykorzystać tę informację dla siebie? - mówi Sypuła. W stworzenie Agito.pl zainwestował 100 tys. zł. Rok 2006 planuje zamknąć obrotami rzędu 60 mln zł.
Internet pozwala też szybko sprawdzić, czy na hobby można zarobić pieniądze. Ewelina Kwietowicz z Warszawy, prezes Animalia.pl (zwycięzca rankingu w kategorii sklepów z artykułami dla zwierząt), wracając późno po pracy do domu, miała problemy z kupowaniem karmy dla kota. Razem z grupą znajomych z pracy stworzyła sklep internetowy, który oprócz produktów oferuje możliwość porozmawiania z innymi miłośnikami zwierząt, umieszczenia na stronie zdjęć ulubieńca albo zasięgnięcia porad weterynarzy. Już po kilku dniach, analizując liczbę zamówień, wiedziała, że to był strzał w dziesiątkę.
Zabawki, nosidełka i meble można zamówić w Bobomarkecie, - to numer jeden wśród e-sklepów dla dzieci (właściciel Andrzej Nowak) |
Popularność handlu w sieci wynika przede wszystkim z możliwości błyskawicznego zestawienia cen i wybrania najtańszego produktu. Wrocławianie Łukasz Zych i Marcin Chwalik, wzorując się na zachodnich stronach, dwa lata temu stworzyli portal internetowy Ceneo.pl (pierwsze miejsce w kategorii porównywarki). Można w nim sprawdzić ceny 300 tys. różnych produktów. Strony Ceneo.pl co miesiąc odwiedza 600 tys. osób.
Sieć umożliwia też dokładne poznanie produktu i opinii o nim innych użytkowników. - Jeśli chodzi o przepływ informacji, sieć nie ma konkurencji. Internet to możliwość dostosowywania się do potrzeb klientów w błyskawicznym tempie - komentuje Piotr Drygas, ekspert w dziedzinie handlu internetowego z Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Handel wspomagają systemy komputerowe, które są niezrównanymi sprzedawcami. Wystarczy, by potencjalny klient dłużej oglądał w sklepie stronę produktu, a wyświetlą się informacje o promocjach związanych z tym artykułem. Często do zamówionych towarów dołączane są kupony rabatowe na produkty, którym klient przyglądał się najdłużej, ale ich nie kupił.
Pełzająca rewolucja
Szybki rozwój handlu internetowego nie oznacza końca tradycyjnych sklepów. Merlin.pl, otworzył dwa sklepy w Warszawie, w których można kupić bestsellery i odebrać towary zamówione w sieci. Empik.com (zwycięzca rankingu w kategoriach: książki, filmy i muzyka) umożliwia swoim klientom zapłatę i odbiór towaru w jednym z 78 salonów. - Wielu klientów rozumie zalety Internetu i chce wybrać produkt w sieci. Płacić wolą jednak w świecie rzeczywistym, w którym mogą dotknąć wybranego towaru - tłumaczy Tomasz Cisek, szef sklepu Empik.com, w którym aż 60 proc. klientów wybiera tradycyjną formę płatności. Zdaniem Dominiki Maison, eksperta w dziedzinie zachowań konsumenckich z UW, handel internetowy nie wyprze tradycyjnego. - Zmieni się oblicze tradycyjnych sieci handlowych. Ich siłą będzie cała otoczka kupowania, rozrywka proponowana przy okazji zakupów. Sklepy zamienią się w centra rozrywkowe - dodaje Maison.
Współpraca: Michał Szpilewski
WPROST EXTRA |
---|
Plusy e-sklepów wg użytkowników Ceneo.pl (Procent wskazań na dany element w opiniach pozytywnych) Minusy e-sklepów wg użytkowników Ceneo.pl (Procent wskazań na dany element w opiniach negatywnych) |
RANKING SKLEPÓW INTERNETOWYCH
Punkty przyznawaliśmy w dwóch kategoriach: funkcjonalność i ergonomia. W każdej z nich sklep mógł uzyskać maksymalnie 100 punktów. Łączna ocena sklepu to suma 75 proc. punktów za funkcjonalność i 25 proc. punktów za ergonomię.
.../FUNKCJONALNOŚĆ Maksymalna liczba punktów, jaką mógł uzyskać sklep za poszczególne podkategorie: asortyment i ceny - 18 punktów; informacje o produkcie - 18 punktów; biuletyn informacyjny, newsletter - 8 punktów; sposoby dostawy produktu - 8 punktów; warunki dostawy produktu - 8 punktów; dostępne sposoby płatności - 10 punktów; metody interakcji z klientem - 10 punktów; mapa serwisu, bonusy, komentarze, inne - 20 punktów
.../ERGONOMIA Maksymalna liczba punktów, jaką mógł uzyskać sklep, za poszczególne podkategorie: łatwość dotarcia do informacji - 50 punktów; poziom graficzny strony - 30 punktów; współpraca z przeglądarkami - 10 punktów; obsługa różnych rozdzielczości - 10 punktów
Opracowanie: Jakub Radziwon, Wojciech Tukan
Ranking powstał we współpracy z portalem Money.pl
Fot: M. Stelmach
Więcej możesz przeczytać w 41/2006 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.