Jak przewiduje Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Polsce do 2025 r. powinno jeździć ok. miliona samochodów elektrycznych. Dziś trudno w to uwierzyć, bo nawet wypożyczalnie aut w modelu car-sharingu wykorzystują przede wszystkim pojazdy z silnikami benzynowymi lub napędem hybrydowym. Główny powód tej sytuacji to wciąż bardzo ograniczona infrastruktura ładowania elektryków, przez co samochody te – choć ekologiczne i dynamiczne – omijane są przez wielu kierowców szerokim łukiem. Wbrew pozorom problem z infrastrukturą i skalą działania to nie tylko bolączka naszego kraju. Doświadczenia zagranicznych firm pokazują, że inwestycja w auta elektryczne przy niepełnej infrastrukturze niesie ze sobą poważne ryzyko. Bo jak przekonuje Michał Łotoszyński, prezes 99rent, na car-sharing samochodów elektrycznych trzeba mieć dobry pomysł oparty na realnych parametrach i zarządzaniu, które potrafi uwzględnić aktualny stan infrastruktury.
Auto z aplikacji
99rent to jedna z największych wypożyczalni aut w Polsce, posiadająca 40 oddziałów. Efektem jej prac jest usługa Pool Electric Carsharing (PEC), której kluczowym elementem jest aplikacja mobilna PEC 99rent. I nie chodzi tylko o ułatwianie procedury wypożyczania aut o napędzie elektrycznym. Ideą systemu było przede wszystkim zintegrowanie narzędzi do zarządzania usługami współdzielonej mobilności, wynajmu tradycyjnego oraz dodatkowych usług, jak chociażby sprzedaży samochodów użytkowanych we flocie 99rent. Pool Electric Carsharing to rozwiązanie przeznaczone zarównodla firm, jak i ich pracowników w czasie prywatnym. Wykorzystanie samochodu do spraw firmowych rozliczane jest z pracodawcą, a do spraw prywatnych – z pracownikiem po bardzo korzystnej stawce za kilometr (samochód „spala” energię elektryczną, dlatego użytkowanie jest tanie). Jak to działa w praktyce? Aby wypożyczyć elektryka w systemie PEC 99rent, trzeba zainstalować przeznaczoną do tego aplikację i zalogować się do usługi. Konieczna będzie weryfikacja prawa jazdy pod kątem jego autentyczności. Gdy to się powiedzie, użytkownik wybiera pojazd spośród dostępnych w usłudze samochodów w swoim mieście lub firmie. Taki samochód zostanie zarezerwowany na czas wystarczający, by dostać się do pojazdu. Od tego momentu liczy się okres rozliczeniowy. Co ciekawe, użytkownik wynagradzany jest za odpowiednie poruszanie się samochodem elektrycznym, a sama aplikacja udostępnia pełne statystyki z elementami grywalizacji, czyli wykorzystania mechaniki znanej z gier (np. komputerowych) do modyfikowania zachowań ludzi w sytuacjach niebędących grami, w celu np. zwiększenia zaangażowania kierowców w bezpieczeństwo ruchu i ekonomiki podróżowania. Ale aplikacja PEC 99rent, która pracuje na systemach operacyjnych IOS i Android, to znacznie więcej możliwości niż klasyczny wynajem. Dzięki niej nie tylko można znaleźć wolny samochód w okolicy, lecz także dostać sugestie, gdzie najlepiej zaparkować, jak zmniejszyć koszt przejazdu, zabierając dodatkowe osoby zainteresowane przemieszczeniem się w to samo miejsce, czy nawet otrzymać ofertę samochodów proponowanych w programie zakupu pewnych aut od 99rent.
Dla firm
Innowacyjnym rozwiązaniem jest też udostępnienie aplikacji oraz samochodów elektrycznych firmom. W tym przypadku zarządzanie usługą odbywa się przez specjalnie zintegrowany system SO99. Umożliwia on nadzór nad flotą, cennikami, użytkownikami i rozliczeniami. Dodatkowo usługa 99rent jest wspomagana przez dostawcę ładowarek elektrycznych oferujących w uzasadnionych przypadkach moc nawet do 100 kW. Ładowarki instalowane są na terenie firmy, która udostępniając kilka miejsc postojowych, ma możliwość budowania sieci szybkich ładowarek do pojazdów elektrycznych. 99rent nie poprzestaje na rozwiązaniach PEC dla firm, udostępniając użytkownikom indywidualnym pilotażowy program wynajmu pojazdów elektrycznych w ramach usługi wynajmu krótkoterminowego. Klienci będą mogli skorzystać z tej usługi w 40 oddziałach firmy w całej Polsce.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.