Internetowa dystrybucja muzyki to przełom na miarę odkrycia Ameryki
Czy muzyka może się obyć bez wytwórni płytowych? Trzydzieści lat temu muzyczny biznes do góry nogami wywróciła rewolucja punkowa. Dyktatura molochów została złamana, nastąpił wysyp mniejszych niezależnych wytwórni. Zaczął się prawdziwy gatunkowy pluralizm. Pokolenie MP3 przygotowało rewoltę, która idzie jeszcze dalej - podważa sens istnienia wytwórni w ogóle. W czasach, w których MTV coraz mniej przypomina telewizję muzyczną, a radio nie zapewnia globalnej promocji, jedynym środkiem rzeczywiście masowego przekazu stał się Internet. Piosenkę teraz można napisać, nagrać i puścić w obieg w 24 godziny.
- To dopiero początek zmian. Gdy zostanie dopracowana cyfrowa jakość, płyty już nie będą potrzebne - mówi muzyk Tomasz Stańko. - W przyszłości wytwórnie całą swoją działalność przeniosą do Internetu - dodaje Artur Rojek. Innego zajęcia będą musieli szukać łowcy talentów. Oni mogli się mylić, komputer obdarzony muzyczną inteligencją się nie pomyli. Programy Music-Science i Hit Song Science za 50 dolarów podpowiedzą każdemu, czy jego piosenka będzie hitem albo co w niej zmienić, by hitem się stała. Werdykty takich programów przewidziały niedawno sukces m.in. "Candy Shop" 50 Centa czy "You're Beautiful" Jamesa Blunta.
- To dopiero początek zmian. Gdy zostanie dopracowana cyfrowa jakość, płyty już nie będą potrzebne - mówi muzyk Tomasz Stańko. - W przyszłości wytwórnie całą swoją działalność przeniosą do Internetu - dodaje Artur Rojek. Innego zajęcia będą musieli szukać łowcy talentów. Oni mogli się mylić, komputer obdarzony muzyczną inteligencją się nie pomyli. Programy Music-Science i Hit Song Science za 50 dolarów podpowiedzą każdemu, czy jego piosenka będzie hitem albo co w niej zmienić, by hitem się stała. Werdykty takich programów przewidziały niedawno sukces m.in. "Candy Shop" 50 Centa czy "You're Beautiful" Jamesa Blunta.
Więcej możesz przeczytać w 7/2007 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.