Mechanizmy rynkowe nie zatną się, jeśli tylko będzie je napędzać zdrowa chęć zysku. Zapewnia to równowagę. Konsumenci wiedzą, czego chcą, a przedsiębiorstwa starają się opracować najlepsze metody wytwarzania oraz dostarczania towarów i usług, biorąc pod uwagę ich cenę, jakość i obsługę klienta. Przetrwają silni.
W ciągu ostatniego roku w Stanach Zjednoczonych rynki ostro krytykowano i piętnowano. Barack Obama twierdził, że prywatne przedsiębiorstwa nastawione na zysk muszą oferować swoje produkty po wyższych cenach niż firmy non profit, gdyż muszą tak zrekompensować koszty, aby osiągnąć określoną stopę zysku. To błędne założenie. Nie bierze się w nim bowiem pod uwagę tego, że dążenie do zysków zapewnia bodziec skłaniający do redukcji kosztów i podwyższenia jakości produktów. Im silniejszy bodziec do obniżenia kosztów, tym mniej się marnuje w procesie produkcyjnym. Właśnie dlatego w gospodarce dominują przedsiębiorstwa nastawione na zysk, mimo wszystkich korzyści fiskalnych zapewnianych firmom non profit.
Więcej możesz przeczytać w 5/2010 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.