Dla jednych to szczegół: jakaś stacja telewizyjna pozbyła się z logo napisu „Music Television”. Dla innych to koniec epoki: ikona współczesnej popkultury w połowie lutego, po prawie 30 latach, straciła muzyczny status.
Gdy początkujący wówczas designer Frank Olinsky projektował logo dla MTV, zapewne nie przypuszczał, że tworzy symbol supremacji kultury obrazkowej. I że po latach w ten sam znak będą się wpisywać twarze no-name’ów, którzy sławę zyskają w reality show. Szefowie amerykańskiej MTV nowe logo opisują językiem reklamy: „lepiej pokazuje różnorodność oferty stacji i łatwiej dociera do odbiorców". Ale fani stacji już miesiąc przed oficjalnym ogłoszeniem decyzji opublikowali w sieci petycję „Bring the real MTV back” (przywrócić prawdziwą MTV). Dla rodzimego pokolenia MTV, dzisiejszych trzydziestokilkulatków, w początkach lat 90. MTV była synonimem muzycznego i lifestyle'owego okna na świat. – Historia MTV to fenomen formatu telewizyjnego, który wygenerował gigantyczny segment rynku – teledysk. Stacja jest jednocześnie akuszerem i grabarzem tego rynku, bo formuła telewizji emitującej same klipy „przestała żreć” – uważa Mikołaj Lizut, redaktor naczelny Radia Roxy. Symbol stacji zmienił się oficjalnie tylko za oceanem, ale także lokalne oddziały MTV Networks, w tym MTV Polska, emitują więcej programów typu „Date My Mom” (chłopak wybiera się na randki z matkami potencjalnych partnerek) niż programów muzycznych i teledysków. Te ostatnie stanowią do 30 procent czasu antenowego stacji. 20 lat temu 80 proc. programu stanowiły teledyski, a resztę programy muzyczne.
Więcej możesz przeczytać w 10/2010 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.