ŚmierĆ nadejdzie jutro
Reżyseria: Lee Tamahori
W rolach głównych: Pierce Brosnan, Halle Berry, Rosamund Pike, Judi Dench, John Cleese
Wielka Brytania/USA 2002 r.
Dwudziesty Bond w czterdziestolecie serii filmowej to musiała być superprodukcja. I jest: bite dwie i pół godziny gonitw, wybuchów i technicznych fajerwerków. Do tego liczne, jubileuszowe nawiązania do sławnych scen z poprzednich filmów cyklu, wielka kampania reklamowa i piosenka tytułowa w wykonaniu Madonny. Nie mogło nie zadziałać - w pierwszy weekend film zarobił 47 mln USD. Ale prawda wygląda mniej pięknie: film stracił swą wyrafinowaną brytyjskość, która łączyła się ze specyficznym poczuciem humoru, zamiłowaniem do paradoksu i charakteryzującą gentlemana galanterią podczas uprawiania seksu z przygodnymi partnerkami. W filmie wszyscy są zmęczeni. Bond sprawia wrażenie, że ledwie dyszy i seks zalicza z rozdzielnika, Q i M mają już dosyć swych ról i wyglądają na zniecierpliwionych, konwencja się łamie, siedzenie uwiera. Dużo się dzieje, ale w sumie jest raczej nudno. Nie chciałbym być złym prorokiem, ale w tym pozornym sukcesie widzę początek końca cyklu o Bondzie.
Ocena: 3
The Ring - KrĄg
Reżyseria: Hideo Nakata
W rolach głównych: Nanako Matsushima, Miki Nakatani, Hiroyuki Sanada.
Japonia 1998 r.
Bardzo oryginalny horror konceptualny, emocjonujący tylko dla ludzi z pewną wiedzą o kulturze japońskiej i sporą wyobraźnią. Nie ma tu krwi, potworności, ani nachalnej, podpowiadającej emocje muzyki, a jednak mrówki chodzą po krzyżu nawet wtedy, gdy wydaje się, że nie ma się czego bać.
Ocena: 3.5
The Ring
Reżyseria: Gore Verbinski.
W rolach głównych: Naomi Watts, Martin Henderson, Brian Cox.
USA 2002 r.
Amerykański remake japońskiego horroru. Mniej tajemniczy (wytłumaczony w finale), ale nerwy szarpane są mocniej, bo pewniejszą ręką. Oczyszczające uczucie strachu ma charakter płytszy niż w wypadku oryginału, za to jest dostępniejsze. Nawet filmowe szczawie mogą na ten film iść bez lęku, że się nie przestraszą.
Ocena: 2.5
Reżyseria: Lee Tamahori
W rolach głównych: Pierce Brosnan, Halle Berry, Rosamund Pike, Judi Dench, John Cleese
Wielka Brytania/USA 2002 r.
Dwudziesty Bond w czterdziestolecie serii filmowej to musiała być superprodukcja. I jest: bite dwie i pół godziny gonitw, wybuchów i technicznych fajerwerków. Do tego liczne, jubileuszowe nawiązania do sławnych scen z poprzednich filmów cyklu, wielka kampania reklamowa i piosenka tytułowa w wykonaniu Madonny. Nie mogło nie zadziałać - w pierwszy weekend film zarobił 47 mln USD. Ale prawda wygląda mniej pięknie: film stracił swą wyrafinowaną brytyjskość, która łączyła się ze specyficznym poczuciem humoru, zamiłowaniem do paradoksu i charakteryzującą gentlemana galanterią podczas uprawiania seksu z przygodnymi partnerkami. W filmie wszyscy są zmęczeni. Bond sprawia wrażenie, że ledwie dyszy i seks zalicza z rozdzielnika, Q i M mają już dosyć swych ról i wyglądają na zniecierpliwionych, konwencja się łamie, siedzenie uwiera. Dużo się dzieje, ale w sumie jest raczej nudno. Nie chciałbym być złym prorokiem, ale w tym pozornym sukcesie widzę początek końca cyklu o Bondzie.
Ocena: 3
The Ring - KrĄg
Reżyseria: Hideo Nakata
W rolach głównych: Nanako Matsushima, Miki Nakatani, Hiroyuki Sanada.
Japonia 1998 r.
Bardzo oryginalny horror konceptualny, emocjonujący tylko dla ludzi z pewną wiedzą o kulturze japońskiej i sporą wyobraźnią. Nie ma tu krwi, potworności, ani nachalnej, podpowiadającej emocje muzyki, a jednak mrówki chodzą po krzyżu nawet wtedy, gdy wydaje się, że nie ma się czego bać.
Ocena: 3.5
The Ring
Reżyseria: Gore Verbinski.
W rolach głównych: Naomi Watts, Martin Henderson, Brian Cox.
USA 2002 r.
Amerykański remake japońskiego horroru. Mniej tajemniczy (wytłumaczony w finale), ale nerwy szarpane są mocniej, bo pewniejszą ręką. Oczyszczające uczucie strachu ma charakter płytszy niż w wypadku oryginału, za to jest dostępniejsze. Nawet filmowe szczawie mogą na ten film iść bez lęku, że się nie przestraszą.
Ocena: 2.5
1 - zły, 2 - słaby, 3 - dobry, 4 - bardzo dobry, 5 - wybitny |
Więcej możesz przeczytać w 49/2002 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.