SUV-y to najlepiej sprzedające się obecnie samochody na świecie
To z myślą o kobietach powstały SUV-y (Sports Utility Vehicles), czyli samochody sportowo-użytkowe. To kobiety coraz chętniej przesiadały się z samochodów osobowych do bezpieczniejszych i wyższych aut terenowych. Tradycyjne auta terenowe mają jednak twarde zawieszenie i nie nadają się do szybkiej jazdy po szosie. Ponadto analizy rynku wykazały, że aż 90 proc. aut terenowych nigdy nie zjeżdża z utwardzonych dróg. Producenci samochodów postanowili więc stworzyć auta luksusowe, ale także wysokie, masywne, bezpieczne i nadające się do szybkiej jazdy po autostradach. W Stanach Zjednoczonych aż 24 proc. wszystkich samochodów stanowią właśnie auta sportowo-użytkowe. Już wkrótce mogą one zdominować rynki motoryzacyjne na całym świecie.
Na niedawnym salonie motoryzacyjnym w Detroit pokazano kilka modeli SUV-ów, między innymi kubang - pierwsze auto tego typu wyprodukowane przez Maserati. Można już kupić pierwszy SUV firmy Porsche - model cayenne. Od 1 stycznia w Polsce sprzedawany jest z kolei szwedzki SUV - volvo XC 90.
SUV rodzinny
Mocne silniki sprawiły, że SUV-ami zainteresowali się także panowie. Obecnie 58 proc. właścicieli tych aut to mężczyźni z klasy średniej, między 35. a 55. rokiem życia. SUV-y jednak to także samochody rodzinne. W volvo XC 90 zamontowano nawet trzeci rząd siedzeń, by mogła się w nim zmieścić rodzina licząca sześć czy siedem osób. O rodzinnym charakterze SUV-ów świadczą także duże bagażniki. Porsche, które do niedawna produkowało auta z bagażnikami mogącymi pomieścić zaledwie aktówkę, w modelu cayenne oferuje bagażnik o pojemności 1770 litrów.
SUV bezpieczny
Pierwsi nową klasę aut zaakceptowali Amerykanie. W ciągu pięciu lat sprzedaż SUV-ów wzrosła w USA o kilkaset procent. Obecnie aż 4,5 mln z 5 mln SUV-ów kupowanych rocznie na świecie nabywają mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Europejscy i japońscy producenci kierują na amerykański rynek ponad 50 proc. swojej produkcji. Jednocześnie wokół nowej klasy aut toczy się w USA kampania propagandowa. W ubiegłym roku w wielu gazetach pojawiły się opinie, jakoby SUV-y miały skłonność do dachowania. Umieszczony wyżej niż w samochodach osobowych środek ciężkości miał rzekomo destabilizować auta. Jest akurat odwrotnie.
SUV-y są wyposażone w elektroniczne stabilizatory, które sprawiają, że samochody te mają mniejszą skłonność do przewracania się niż większość aut osobowych i vanów. Pojawił się także zarzut, że SUV-y są droższe w eksploatacji. Wyliczano, ile litrów więcej od samochodu osobowego musi spalić SUV, żeby pokonać trasę z San Francisco do Nowego Jorku. Mimo to sprzedaż tych aut wzrosła. Okazało się, że ponad 50 proc. właścicieli SUV-ów to osoby o dochodach przekraczających 75 tys. dolarów rocznie, dla których nieco wyższe koszty eksploatacji nie są problemem.
SUV modny
Podczas gdy w ubiegłym roku sprzedaż aut innych klas spadła w Europie o 4 proc., sprzedaż SUV-ów wzrosła o 12 proc. Nawet na niewielkim polskim rynku wzrósł popyt na te samochody. W 2002 r. sprzedano u nas prawie dwa razy więcej SUV-ów niż w roku 2001. Ogólnoświatowy boom sprawił, że większość producentów aut chce wytwarzać własny samochód tego typu. Wielu z nich próbuje zaliczać do SUV-ów modele do niedawna uważane za typowe auta terenowe. Inni decydują się na zmiany w konstrukcjach znanych od lat samochodów. Na przykład nowy mitsubishi pajero nie będzie miał ramy i w związku z tym będzie się poruszał w trudnym terenie znacznie gorzej niż poprzednie modele, ale za to komfort jazdy i maksymalna prędkość wyraźnie wzrosną.
Nowe modele porsche, maserati czy cadillaca to dopiero początek boomu na SUV-y, zaliczane przez ekspertów do segmentu premium. Prawdopodobnie wkrótce na rynku pojawią się SUV-y takich firm, jak Bentley czy Lincoln.
Zdjęcia: Maserati, Porsche, Volvo
Na niedawnym salonie motoryzacyjnym w Detroit pokazano kilka modeli SUV-ów, między innymi kubang - pierwsze auto tego typu wyprodukowane przez Maserati. Można już kupić pierwszy SUV firmy Porsche - model cayenne. Od 1 stycznia w Polsce sprzedawany jest z kolei szwedzki SUV - volvo XC 90.
SUV rodzinny
Mocne silniki sprawiły, że SUV-ami zainteresowali się także panowie. Obecnie 58 proc. właścicieli tych aut to mężczyźni z klasy średniej, między 35. a 55. rokiem życia. SUV-y jednak to także samochody rodzinne. W volvo XC 90 zamontowano nawet trzeci rząd siedzeń, by mogła się w nim zmieścić rodzina licząca sześć czy siedem osób. O rodzinnym charakterze SUV-ów świadczą także duże bagażniki. Porsche, które do niedawna produkowało auta z bagażnikami mogącymi pomieścić zaledwie aktówkę, w modelu cayenne oferuje bagażnik o pojemności 1770 litrów.
SUV bezpieczny
Pierwsi nową klasę aut zaakceptowali Amerykanie. W ciągu pięciu lat sprzedaż SUV-ów wzrosła w USA o kilkaset procent. Obecnie aż 4,5 mln z 5 mln SUV-ów kupowanych rocznie na świecie nabywają mieszkańcy Stanów Zjednoczonych. Europejscy i japońscy producenci kierują na amerykański rynek ponad 50 proc. swojej produkcji. Jednocześnie wokół nowej klasy aut toczy się w USA kampania propagandowa. W ubiegłym roku w wielu gazetach pojawiły się opinie, jakoby SUV-y miały skłonność do dachowania. Umieszczony wyżej niż w samochodach osobowych środek ciężkości miał rzekomo destabilizować auta. Jest akurat odwrotnie.
SUV-y są wyposażone w elektroniczne stabilizatory, które sprawiają, że samochody te mają mniejszą skłonność do przewracania się niż większość aut osobowych i vanów. Pojawił się także zarzut, że SUV-y są droższe w eksploatacji. Wyliczano, ile litrów więcej od samochodu osobowego musi spalić SUV, żeby pokonać trasę z San Francisco do Nowego Jorku. Mimo to sprzedaż tych aut wzrosła. Okazało się, że ponad 50 proc. właścicieli SUV-ów to osoby o dochodach przekraczających 75 tys. dolarów rocznie, dla których nieco wyższe koszty eksploatacji nie są problemem.
SUV modny
Podczas gdy w ubiegłym roku sprzedaż aut innych klas spadła w Europie o 4 proc., sprzedaż SUV-ów wzrosła o 12 proc. Nawet na niewielkim polskim rynku wzrósł popyt na te samochody. W 2002 r. sprzedano u nas prawie dwa razy więcej SUV-ów niż w roku 2001. Ogólnoświatowy boom sprawił, że większość producentów aut chce wytwarzać własny samochód tego typu. Wielu z nich próbuje zaliczać do SUV-ów modele do niedawna uważane za typowe auta terenowe. Inni decydują się na zmiany w konstrukcjach znanych od lat samochodów. Na przykład nowy mitsubishi pajero nie będzie miał ramy i w związku z tym będzie się poruszał w trudnym terenie znacznie gorzej niż poprzednie modele, ale za to komfort jazdy i maksymalna prędkość wyraźnie wzrosną.
Nowe modele porsche, maserati czy cadillaca to dopiero początek boomu na SUV-y, zaliczane przez ekspertów do segmentu premium. Prawdopodobnie wkrótce na rynku pojawią się SUV-y takich firm, jak Bentley czy Lincoln.
Porsche Cayenne |
---|
Najbardziej sportowy z produkowanych obecnie SUV-ów. W wersji turbo - z 4,5-litrowym silnikiem wyposażonym w dwie turbosprężarki - osiąga moc 450 KM, może się poruszać z prędkością 266 km/h, a do 100 km na godzinę przyspiesza w 5,6 sekundy. Przy tym jest to auto rodzinne. Projektanci przewidzieli dużo miejsca dla pasażerów z tyłu oraz bagażnik o pojemności 540 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 1770 litrów. Do seryjnego wyposażenia tej wersji należy m.in. pneumatyczne zawieszenie z automatyczną regulacją wysokości. Innowacją jest system Porsche Traction Management, który w podstawowym trybie pracy przekazuje 62 proc. mocy silnika na koła osi tylnej i 38 proc. na koła osi przedniej. Stosunek ten zmienia się w zależności od warunków jazdy. Czujniki reagują nie tylko na zmiany przyczepności, ale także na kąt skrętu kierownicy czy nacisk na pedał gazu. |
Volvo XC 90 |
---|
To przede wszystkim auto rodzinne. Po rozłożeniu siedzeń ukrytych w podłodze bagażnika może nim podróżować siedem osób. System Roll Stability Control ma uchronić XC 90 przed wywrotką. Czujnik żyroskopowy rejestruje prędkość i kąt przechyłu poprzecznego samochodu. Jeśli kąt ten jest zbyt duży, uruchamia się dynamiczny układ stabilizacji toru jazdy, który zmniejsza moc silnika i hamuje jedno lub więcej kół - aż pojazd odzyska stabilność. XC 90 będzie dostępny z silnikami benzynowymi o pojemności 2,9 l (272 KM) i 2,5 l (210 KM) oraz silnikiem wysokoprężnym z turbodoładowaniem o pojemności 2,4 l (163 KM). |
Maserati Kubang |
---|
W Maserati Kubang środek ciężkości umieszczono o 100 mm niżej niż w dotychczas produkowanych pojazdach klasy SUV. Wnętrze jest bardzo przestronne, dodatkowo można je aranżować na trzy różne sposoby. W nowym maserati może jechać pięć osób (dwa przednie fotele i tylna kanapa), cztery (dwa fotele przednie i dwa tylne) lub siedem (dwa dodatkowe fotele montowane na zamówienie klienta w trzecim rzędzie). Auto będzie miało prawie 5 m długości, 1,9 m szerokości i 1,65 m wysokości. Silnik o pojemności 4,2 litra i mocy 390 KM może w 5,5 sekundy rozpędzić samochód do 100 km/h. Kubangiem będzie można jechać z prędkością 255 km/h. |
Zdjęcia: Maserati, Porsche, Volvo
Więcej możesz przeczytać w 3/2003 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.