Recenzje filmów: I twoją matkę też, Człowiek bez przeszłości
I twoją matkę też
Reżyseria: Alfonso Cuaron.
W rolach głównych: Maribel Verdu, Gael Garcia Bernal, Diego Luna
Meksyk 2001
Realizujący na co dzień filmy w Hollywood meksykański reżyser Alfonso Cuaron ("Mała księżniczka", "Wielkie nadzieje") musiał wrócić na chwilę do swojej ojczyzny, by zrobić to, co w Hollywood niemożliwe: obfitujący w sceny uprawiania seksu film, który ma charakter filozoficznej przypowieści o życiu, a nie skandalizującej sensacji. Dwóch nastolatków z zamożnych meksykańskich rodzin wyrusza na wakacje, zabierając ze sobą starszą o dziesięć lat, piękną żonę kuzyna. Szukają niebiańskiej plaży, znajdują zaś zaskakującą prawdę o swoim kraju i o sobie. Dramatyczny finał, który jest suspensem, brzmi jak memento mori i sprawia, że cała historia zmienia swoje znaczenie.
****
CzŁowiek bez przeszłości
Reżyseria: Aki Kaurismäki
W rolach głównych: Markku Peltola, Kati Outinen
Finlandia 2002
Fińska wersja "Amelii" ma się do niej tak, jak skandynawska wódka do likieru: jest mocna, wytrawna, uderza do głowy. Napadnięty przez chuliganów na przedmieściu Helsinek mężczyzna traci najpierw życie, a potem - cudem zmartwychwstały - pamięć. Nie znając swojej przeszłości, próbuje się odnaleźć w środowisku kloszardów i biedaków, którzy udzielili mu pomocy. Chwilami przypomina to hollywoodzkie filmy klasy B z lat 50., a chwilami francuskie kino spod znaku Rene Claira i Jeana Renoira. Główny bohater gra jak Buster Keaton (martwa twarz). Film zdobył nagrodę w Cannes.
****
Reżyseria: Alfonso Cuaron.
W rolach głównych: Maribel Verdu, Gael Garcia Bernal, Diego Luna
Meksyk 2001
Realizujący na co dzień filmy w Hollywood meksykański reżyser Alfonso Cuaron ("Mała księżniczka", "Wielkie nadzieje") musiał wrócić na chwilę do swojej ojczyzny, by zrobić to, co w Hollywood niemożliwe: obfitujący w sceny uprawiania seksu film, który ma charakter filozoficznej przypowieści o życiu, a nie skandalizującej sensacji. Dwóch nastolatków z zamożnych meksykańskich rodzin wyrusza na wakacje, zabierając ze sobą starszą o dziesięć lat, piękną żonę kuzyna. Szukają niebiańskiej plaży, znajdują zaś zaskakującą prawdę o swoim kraju i o sobie. Dramatyczny finał, który jest suspensem, brzmi jak memento mori i sprawia, że cała historia zmienia swoje znaczenie.
****
CzŁowiek bez przeszłości
Reżyseria: Aki Kaurismäki
W rolach głównych: Markku Peltola, Kati Outinen
Finlandia 2002
Fińska wersja "Amelii" ma się do niej tak, jak skandynawska wódka do likieru: jest mocna, wytrawna, uderza do głowy. Napadnięty przez chuliganów na przedmieściu Helsinek mężczyzna traci najpierw życie, a potem - cudem zmartwychwstały - pamięć. Nie znając swojej przeszłości, próbuje się odnaleźć w środowisku kloszardów i biedaków, którzy udzielili mu pomocy. Chwilami przypomina to hollywoodzkie filmy klasy B z lat 50., a chwilami francuskie kino spod znaku Rene Claira i Jeana Renoira. Główny bohater gra jak Buster Keaton (martwa twarz). Film zdobył nagrodę w Cannes.
****
* zły, ** słaby, *** dobry, **** bardzo dobry, ***** wybitny |
Więcej możesz przeczytać w 12/2003 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.