Recenzje - książki, płyty, kino
Książka
Płyta
Kino
- Czas apokalipso
Kolejny antysukces: następna polska powieść współczesna, która nie zainteresuje nikogo poza wąskim kręgiem znajomych autora. Max Cegielski, pisząc ją, nawet nie wyjrzał przez okno - pisał o sobie, swoich znajomych, środowisku, w jakim się obraca. Słowem - o warszawce w czystej postaci. Jej gwiazdy z pewnością z wypiekami na twarzach przeczytają "Apokalipso", odnajdując siebie w bohaterach powieści. Cała reszta zapomni o tej lichej książce, gdy tylko skończą się ukazywać recenzje zaprzyjaźnionych dziennikarzy. Kiedy za kilka czy kilkanaście miesięcy także oni opublikują swoje środowiskowe powieści z mnóstwem zaszyfrowanych aluzji do Cegielskiego, on odpłaci im w podobny sposób. W historii warszawkowego trójkąta miłosnego Cegielski usiłuje przedstawić zepsucie i degrengoladę nadwiślańskiej metropolii. Ta książka to klasyczna samospełniająca się przepowiednia - jest najlepszym przykładem tego, co próbuje piętnować.
Kamil Śmiałkowski
Max Cegielski "Apokalipso", W.A.B. 2004 r. - Polski wehikuł czasu
Prawie wszyscy przepowiadacze przyszłości mylili się praktycznie we wszystkim. Zadziwiające więc, jak wielu autorów zgodziło się wziąć udział w najnowszej antologii futurologicznej Jacka Dukaja. O tym, jak nasz kraj będzie wyglądać za 50 lat, piszą zawodowi fantaści - Andrzej Ziemiański, Maja Lidia Kossakowska; pisarze głównonurtowi - Olga Tokarczuk, Jerzy Sosnowski, Tomasz Piątek; oraz intelektualiści - Jadwiga Staniszkis, Zygmunt Bauman, Ryszard Kapuściński. Większość z nich interesuje tak naprawdę współczesność - piszą więc o dzisiejszych problemach (aborcji, prawach kobiet, Unii Europejskiej), tyle że w lepszej lub gorszej futurystycznej panierce. Wystarcza jednak kilka z tych ponad 20 tekstów, by uznać "PL+50. Historie przyszłości" za wydarzenie literackie. To artykuły Stanisława Lema, Edmunda Wnuka-Lipińskiego, a wreszcie opowiadanie samego Jacka Dukaja, który wręcz zdeklasował zaproszonych przez siebie gości.
Kamil Śmiałkowski
Antologia pod redakcją Jacka Dukaja, "PL+50. Historie przyszłości", Wydawnictwo Literackie 2004 r.
Płyta
- Patti na tarczy
Królowa bitników i matka chrzestna punk rocka była już bliska odejścia na emeryturę. Rzeczywistość za bardzo ją jednak uwiera, by Patti Smith oddała pole młodziakom. Wydany po czterech latach milczenia album wyrósł z frustracji i sprzeciwu wobec współczesnego świata. Nie znajdziemy tu jednak mocnego uderzenia czy krzyku. Z głośników sączy się śpiew bliski country, psychodeliczne dźwięki a` la The Doors, brzmienie czasem bluesowe, czasem przypominające tony gospel - jak w ostatnim, tytułowym utworze. Bunt czai się w tekstach, które są bodaj najmocniejszą stroną krążka. A powstał on na cześć poetyckiego mistrza artystki Arthura Rimbauda. Płyta 57-letniej Amerykanki ma w sobie potężny ładunek emocjonalny, jest dojrzała, a jednocześnie tchnie świeżością. Patti Smith, jak zwykle daleka od politycznej poprawności i artystycznych kompromisów, znowu jest wielka.
Marta Sawicka
Patti Smith "Trampin'", Sony Music Polska 2004 r.
Kino
- Poszukiwany/poszukiwana
Cztery miliony widzów we Francji przyszło do kin, by zobaczyć, jak nielegalny imigrant z Afryki Północnej - Chouchou - znajduje życiową przystań w paryskim nocnym klubie. Jego krewniak, transwestyta, pracuje tam jako tancerka. Chouchou odkrywa u siebie podobne skłonności, a wkrótce zyskuje wiernego adoratora w osobie... miejscowego księdza. Można postawić francuskiego szampana przeciwko polskiemu winu owocowemu, że u nas film się nie spodoba. Głównie dlatego, że jest niesmaczną i nudnawą farsą. W dodatku twórcy "Kociaka" dorobili mu politycznie poprawną ideologię ("nasz film to głos popierający tolerancję"), a jako muzycznej tapety użyli kompozycji Chopina. "Marsylianka" byłaby tu bardziej na miejscu.
Kamil Śmiałkowski
"Kociak", reż. Merzak Allouache, Francja 2003 r., dystr. SPInka
Więcej możesz przeczytać w 20/2004 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.