Polska energetyka konsekwentnie zmierza w kierunku stworzenia inteligentnej sieci elektroenergetycznej. Jednym z jej elementów jest inteligentny system pomiarowy (tzw. AMI, czyli Advanced Metering Infrastructure). 51 tys. – tyle liczników zdalnego odczytu energii zamierza do końca tego roku zainstalować u swoich klientów PGE Dystrybucja. To efekt podpisanej przez spółkę w listopadzie ubiegłego roku umowy na dostawy liczników energii elektrycznej i koncentratorów, wpisującej się w pierwszy etap budowy inteligentnego systemu. Pozwoli on klientom PGE Dystrybucji na bieżąco monitorować m.in. zużycie energii elektrycznej. – Celem wdrażania inteligentnego opomiarowania jest zintegrowanie wszystkich elementów biorących udział w procesie przepływu energii elektrycznej, by była ona dostarczana w sposób najbardziej ekonomiczny, bezpieczny i trwały. Przed nami intensywna praca związana z przygotowaniem, a następnie instalacją liczników, koncentratorów i modemów. Nowe liczniki będą nie tylko mierzyć zużycie energii elektrycznej, ale też rejestrować i archiwizować wybrane dane, m.in. o mocy, poziomie napięcia, długości przerw w dostawach – mówi Henryk Baranowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. Na początek liczniki pojawiły się w okolicach Białegostoku i w Łodzi, gdzie zaplanowano pilotażowe wdrożenie. Docelowo, w przypadku podjęcia decyzji o wdrożeniu na szeroką skalę, system klasy MDM (Meter Data Management) będzie mógł obsłużyć aż 5,6 mln urządzeń pomiarowych (w tym liczniki klasy AMI), rozlokowanych na całym obszarze działalności PGE Dystrybucji.
Sprytne liczniki
Inteligentny system pomiarowy umożliwi klientom PGE Dystrybucji stały monitoring zużycia energii elektrycznej, bo dane dla poszczególnych okresów rozliczeniowych będą danymi rzeczywistymi, pochodzącymi bezpośrednio z licznika. Dzięki temu nie będzie konieczna wizyta inkasenta. Zebrane w ten sposób informacje – gromadzone przez specjalną aplikację centralną – będą następnie raz na dobę udostępniane odbiorcom na dedykowanym portalu internetowym. Przesyłane dane – podobnie jak dane bankowe – zostaną zaszyfrowane i będą przechowywane zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych oraz zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Dostęp do nich będzie ograniczony, a sam system informatyczny w niedalekiej przyszłości pozwoli na szybszą lokalizację awarii w sieci i jej sprawniejsze usunięcie. Inteligentne liczniki energii elektrycznej będą też wyposażone w specjalny interfejs w postaci portu USB, który umożliwi wymianę informacji między systemem a Infrastrukturą Sieci Domowej Klienta, zarządzającą urządzeniami domowymi, w tym m.in. mikroinstalacją, magazynami energii czy odbiornikami energii z możliwością regulowanej i koordynowanej pracy.
Sprawniejszy biznes
Wdrażany przez PGE Dystrybucja system inteligentnego opomiarowania ma docelowo zintegrować wszystkie elementy, które biorą udział w procesie przepływu energii elektrycznej. Smart metering to też szansa na dwukierunkowość komunikacji między uczestnikami rynku energii (w tym dystrybutorem) a klientem, czego wcześniej nie było. Odbiorcy energii, u których zostaną zainstalowane inteligentne liczniki, będą mogli bardziej świadomie uczestniczyć w rynku energii, korzystając z dostępnych danych pomiarowych o rzeczywistym zużyciu energii w ciągu doby i poszczególnych dni, pozwalających na optymalne kształtowanie poboru i ewentualnej produkcji energii elektrycznej. Warto zaznaczyć, że docelowo to sam klient zdecyduje, czy i w jakim zakresie wykorzysta oferowane możliwości systemu. Nowe funkcjonalności liczników umożliwiają zdalną realizację zadań związanych z eksploatacją sieci i liczników, tj. monitorowanie działania sieci elektroenergetycznej, szybsze wykrywanie awarii, prób nielegalnego poboru energii, odczytywanie danych pomiarowych oraz zdalną konfigurację grupy taryfowej, dzięki czemu wpłyną także pozytywnie na usprawnienie procesów biznesowych w PGE Dystrybucja – podsumowuje prezes Henryk Baranowski. g
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.