Giełda

Dodano:   /  Zmieniono: 
Świat

Prezes spraw zagranicznych
Co najmniej do 2011 r. szefem Gazpromu będzie Aleksiej Miller. Rada nadzorcza koncernu przedłużyła kontrakt z byłym wiceministrem energetyki Rosji o kolejne pięć lat. Od 2001 r., kiedy Miller został szefem Gazpromu, kapitalizacja firmy wzrosła z niespełna 10 mld USD do 215 mld USD. Kontrolę nad koncernem przejęło w tym czasie państwo. Od rosyjskiego gazu są uzależnione wszystkie europejskie kraje dawnego bloku wschodniego. Nie obędzie się bez niego także większość państw Europy Zachodniej.

Dokąd jedzie Daihatsu?
Polska obok Czech, Słowacji, Słowenii i Turcji znalazła się na liście krajów, w których może powstać nowy zakład japońskiego koncernu Daihatsu, produkujący lekkie samochody dostawcze lub supertanie auta osobowe - donosi czeski dziennik "Mladá fronta Dnes". Według Alego Haydara Bozkurta, przedstawiciela Daihatsu w Turcji, wszystkie te kraje mają jednakowe szanse. MfD twierdzi jednak, że właśnie Turcja ma największe szanse na tę inwestycję, ponieważ zakład ma produkować auta przeznaczone na rynki Europy Środkowej i Indii.

Polska

Spółdzielnie dla spółdzielców
Przekształcenie za darmo lokatorskiego prawa do mieszkania we własność przewiduje projekt nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych autorstwa PiS. "Kredyty na budowę lokali lokatorskich są spłacone i umorzone przez państwo, więc członków spółdzielni należy zwolnić z płacenia" - uzasadnił pomysł Łukasz Zbonikowski z PiS. Na tych przepisach może skorzystać nawet milion Polaków. Każdy członek spółdzielni ma mieć prawo do otrzymywania m.in. statutu, kopii uchwał, sprawozdań finansowych i umów zawieranych przez spółdzielnię.

Maluch z Żerania
Żerańska FSO ma za rok rozpocząć produkcję taniego chińskiego auta Chery CC - donosi "Rzeczpospolita". Ukraiński AwtoZAZ, właściciel FSO, zainwestuje w produkcję nawet 150 mln euro. Już wcześniej uzgodniono, że fabryka będzie produkować także koreańskiego Chevroleta. Z taśm żerańskiej fabryki ma rocznie zjeżdżać nie mniej niż 150 tys. samochodów. Oba modele mają być konkurencyjne cenowo. Chevrolet będzie tańszy od podobnej klasy Opla, a Chery CC - od Fiata Seicento.

Bankowa debata
Ubezpieczenia bankowe i kredyty hipoteczne były tematem tegorocznego piątego już Europejskiego Forum Bankowo--Ubezpieczeniowego zorganizowanego przez TU Europa. Ponad stu uczestników imprezy rozmawiało o ubezpieczeniach bankowych dla najbogatszych klientów, małych i średnich przedsiębiorstw oraz o perspektywach polskiego rynku hipotecznego. Patronem medialnym forum był tygodnik "Wprost".

Świat

Światełko w Eurotunnelu
Już 6,2 mld funtów wynosi zadłużenie konsorcjum Eurotunnel, eksploatującego tunel pod kanałem La Manche. Firma była zmuszona zawrzeć z wierzycielami wstępne porozumienie w sprawie restrukturyzacji zadłużenia. Konsorcjum zostanie dofinansowane kwotą 1,8 mld funtów, która ma być przeznaczona na zrefinansowanie części zadłużenia. Kłopoty założonego w 1986 r. konsorcjum mają źródło w większych, niż zakładano, kosztach budowy tunelu, opóźnieniu w oddaniu go do użytku, ale przede wszystkim w niższych, niż przewidywano, wpływach ze sprzedaży biletów.

Niegościnna Francja
Francja jest najmniej gościnnym i najnudniejszym krajem dla turystów - wynika z sondażu serwisu internetowego Wayn. Pod względem niegościnności wyprzedziła Niemcy, Hiszpanię, Stany Zjednoczone, Włochy i Rosję.
W rankingu najnudniejszych krajów Francja znalazła się m.in. przed Polską, która uplasowała się na szóstym miejscu. Jedyna klasyfikacja, której kraj 350 gatunków sera nie musi się wstydzić, to ta uwzględniająca atrakcyjność zabytków. Francję wyprzedziły w niej tylko Włochy.

Polska

Bon na koniunkturę
Rząd zapowiedział wprowadzenie czeków turystycznych, które sztucznie zwiększą popyt na rodzime usługi turystyczne. Czeki będą mogli kupować pracodawcy, samorządy, a także organizacje charytatywne i wydawać je pracownikom jako dodatkowe wynagrodzenie. Ci będą mieli do wyboru opodatkowany bon towarowy i zwolniony z podatku dochodowego bon wakacyjny. Właściciele ośrodków turystycznych nie będą już musieli konkurować cenami i jakością usług z zagranicznymi kurortami - czeki i tak zwiększą ich przychody.

Recykling cen
O 30 zł więcej za lodówkę, 18 zł - za pralkę, 5 zł - za kuchenki mikrofalowe i 3 zł za odkurzacze zapłacimy od 1 czerwca. Będzie to skutek wliczania w cenę produktu opłaty recyklingowej. Producenci sprzętu i sklepy zapewne zdecydują o podniesieniu cen, zamiast pokryć opłatę ze swojego utargu. Cena produktu i wartość opłaty recyklingowej będzie wyszczególniona na metce produktu.

Donatorzy na wylocie
Przedstawiciele pięciu krajów donatorów zasilających Ekofundusz (USA, Francji, Włoch, Norwegii i Szwajcarii) opuścili posiedzenie rady tej instytucji. Zaprotestowali w ten sposób przeciw wymianie i powiększeniu rady Ekofunduszu przez resort skarbu. "Kraje donatorzy dają pieniądze, a ponieważ decyzje przyjmowane są większością dwóch trzecich głosów, ustalono, że polscy członkowie rady nie mogą stanowić dwóch trzecich jej składu" - tłumaczył prof. Maciej Nowicki, prezes Ekofunduszu. Dziś dziesięciu członków piętnastoosobowej rady to przedstawiciele Polski. Źródłem przychodów Ekofunduszu są wpływy z konwersji polskiego długu w Klubie Paryskim. Fundacja otrzyma przez najbliższe cztery lata co najmniej 170 mln USD.




Bogaci Polacy płacą najwyższe podatki w naszej części Europy. Choć ostatni próg podatkowy jest na stosunkowo wysokim poziomie, to 40-procentowa stawka podatkowa powoduje, że samotny Polak zarabiający 100 tys. euro rocznie płaci wyższy podatek niż Węgier czy Czech, nie wspominając o Rosjanach i Słowakach, którzy płacą taki sam procent od dochodów niezależnie od wysokości tych dochodów.




Spełniona obietnica
Do tej pory żadna polska marka nie stała się prawdziwie globalna czy choćby europejską, a kilka nielicznych, które do takiego miana pretendują, powstały w jeszcze w PRL. Zdaniem Jacka Kalla, autora książki "Jak zbudować silną markę od podstaw", brak pieniędzy nie jest jedyną przeszkodą. Wartość marki Starbucks, największej na świecie sieci kawiarni, wzrosła w ubiegłym roku o 7 proc., choć na reklamę firma wydała zaledwie 1 proc. przychodów, czyli dziesięć razy mniej niż konkurenci. O sile marki decyduje bowiem pomysł na nią oraz spełnianie składanych obietnic. Starbucks wyróżnia na tle konkurentów i przekonał klientów o swojej przydatności. W Polsce podobną pozycję mogłoby zdobyć mleko Łaciate, które nawet bez drogiej kampanii reklamowej wyróżniałoby się na tle anonimowych konkurentów. Jeśli więcej polskich firm pójdzie tym śladem, szybciej będziemy mogli się cieszyć polskimi produktami w europejskich sklepach. (SS)



Fot: K. Pacuła, M. Stelmach

Więcej możesz przeczytać w 22/2006 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.

Spis treści tygodnika Wprost nr 22/2006 (1225)