*****
Zeszłoroczny sukces Rafała Blechacza pozwala mówić o wielkiej trójce współczesnych polskich pianistów, reprezentujących najwyższy światowy poziom. Piotr Anderszewski, "drugi po Zimermanie", kolejną płytą potwierdza swą klasę. Wystarczy posłuchać Andante z Koncertu nr 17, by nie mieć wątpliwości, że mamy do czynienia z wybitnym artystą. Słynny Koncert nr 20, napisany w "bohaterskiej" tonacji d-moll, z reguły interpretowany jest w pełen rozmachu, dramatyczny sposób, zapowiadający już twórczość Beethovena. Anderszewski, zachowując poważny klimat utworu, jednocześnie go odpatetyzował, nie tracąc nic na sile wyrazu. Jeszcze cieplej i serdeczniej wypada Koncert nr 17, ale też i predysponuje do tego sama natura utworu - pełnego typowo Mozartowskiej gracji. Drugi album Anderszewskiego z koncertami geniusza z Salzburga to jeden z najpiękniejszych prezentów fonograficznych na Rok Mozartowski. Jak zamieszkały w Paryżu artysta gra Mozarta na żywo, będziemy się mogli przekonać 6 marca w Warszawie i 28 marca w Krakowie.
Jacek Melchior
Mozart "Piano Concertos nr 17 & 20"; Piotr Anderszewski, Scottish Chamber Orchestra, Virgin Classics
Zeszłoroczny sukces Rafała Blechacza pozwala mówić o wielkiej trójce współczesnych polskich pianistów, reprezentujących najwyższy światowy poziom. Piotr Anderszewski, "drugi po Zimermanie", kolejną płytą potwierdza swą klasę. Wystarczy posłuchać Andante z Koncertu nr 17, by nie mieć wątpliwości, że mamy do czynienia z wybitnym artystą. Słynny Koncert nr 20, napisany w "bohaterskiej" tonacji d-moll, z reguły interpretowany jest w pełen rozmachu, dramatyczny sposób, zapowiadający już twórczość Beethovena. Anderszewski, zachowując poważny klimat utworu, jednocześnie go odpatetyzował, nie tracąc nic na sile wyrazu. Jeszcze cieplej i serdeczniej wypada Koncert nr 17, ale też i predysponuje do tego sama natura utworu - pełnego typowo Mozartowskiej gracji. Drugi album Anderszewskiego z koncertami geniusza z Salzburga to jeden z najpiękniejszych prezentów fonograficznych na Rok Mozartowski. Jak zamieszkały w Paryżu artysta gra Mozarta na żywo, będziemy się mogli przekonać 6 marca w Warszawie i 28 marca w Krakowie.
Jacek Melchior
Mozart "Piano Concertos nr 17 & 20"; Piotr Anderszewski, Scottish Chamber Orchestra, Virgin Classics
Więcej możesz przeczytać w 10/2006 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.