Czystszy, praktycznie nie do przedarcia i bardziej przyjazny środowisku – takie właściwości będzie miał nowy, plastikowy banknot o nominale 5 funtów. Emisję banknotu Bank of England zapowiadał już w 2013 r., ale dopiero w zeszłym tygodniu w Blenheim Palace, gdzie Churchill przyszedł na świat, nastąpiła oficjalna premiera nowego pięciofunciaka. To, że banknot będzie zrobiony z polimerów, oznacza koniec epoki brytyjskiego pieniądza papierowego. Po „winstonówce” do obiegu ma też wejść nowa plastikowa 10-funtówka z podobizną pisarki Jane Austen. Później 20-funtówka z wizerunkiem malarza Williama Turnera.
Kurs pod napięciem
Nawet o 130 mln zł mogą wzrosnąć koszty budowy nowego bloku w elektrowni Kozienice – poinformowała w zeszłym tygodniu spółka budowlana Polimex-Mostostal. Na reakcję warszawskiej giełdy nie trzeba było długo czekać. Kurs spółki tylko w ciągu jednego dnia runął o jedną czwartą. W zeszłym tygodniu za jedną akcję trzeba było zapłacić niewiele ponad 4 zł. Kontrakt na budowę bloku Polimex podpisał we wrześniu 2012 r. Wartość umowy wynosi 5,1 mld zł. Inwestycja ma być gotowa w przyszłym roku. Podwyższy moce wytwórcze elektrowni o jedną trzecią.
Faktury topią firmy
36 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że nieterminowe płatności zagrażają ich przetrwaniu – wynika z „Europejskiego Raportu Płatności”. 62 proc. polskich przedsiębiorców twierdzi, że klienci nie płacą im celowo. Głównie przez własne problemy finansowe i słabą księgowość. Jak to się przekłada na kondycję przedsiębiorców? 28 proc. twierdzi, że gdyby kontrahenci płacili im na czas, mogliby zatrudniać więcej pracowników. Połowa uważa, że przez niewypłacalność klientów traci rentowność. Prognozy nie są optymistyczne. Niewypłacalność dłużników ma się utrzymać na podobnym poziomie.
Arabski zastrzyk
3,5 mld dolarów – tyle Arabia Saudyjska zainwestuje w amerykańskiego Ubera, mobilną aplikację do zamawiania usług przewozowych. Jak na razie to największa pojedyncza inwestycja Saudyjczyków w prywatną spółkę. Wartość Ubera jest szacowana na 62,5 mld dolarów, co oznacza, że biznes taksówkowy jest wart więcej niż największe koncerny motoryzacyjne na świecie. Przy takiej wycenie Uber jest o 10 mld dolarów droższy niż Ford i wart 20 mld więcej dolarów niż General Motors.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.