Rosja i Chiny chcą walczyć o swój kawałek nieba z takimi koncernami jak Boeing i Airbus. Oba kraje niemal równocześnie zaprezentowały nowe samoloty. Maszyny są jednak zbyt małe, by mogły zagrozić światowym gigantom. Rosyjski Suchoj Superjet, pierwszy nowy model samolotu stworzony w tym kraju od upadku ZSRR, ma 30 m długości i może zabrać na pokład 95 pasażerów. W jego projektowaniu poza Suchojem wzięło udział Biuro Konstrukcyjne Jakowlewa i Kompleks Lotniczy Iljuszyna. Samolot jeszcze się nie wzbił w powietrze, ale kupców znalazło już 70 maszyn. Za 10 lat Rosja chce być trzecim największym producentem samolotów na świecie. Nie mniejsze ambicje mają Chiny. Stworzona przez Aviation Industry Corporation I maszyna ARJ21 ma być pierwszym krokiem do budowy jumbo jetów przez Państwo Środka. Na razie jedyny chiński samolot pasażerski będzie mógł zabrać na pokład 90 pasażerów, czyli sześć razy mniej niż największa maszyna Boeinga. ARJ21, podobnie jak rosyjski Superjet, odbędzie pierwszy lot w przyszłym roku. Zgłosiło się już 71 nabywców zainteresowanych chińskimi samolotami.
Więcej możesz przeczytać w 41/2007 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.