Kontrola trakcji była dotychczas stosowana głównie w samochodach. Teraz nadszedł czas na narty, które same mają się dopasowywać do warunków panujących na stoku, ukształtowania trasy, stylu jazdy narciarza i rozwijanej przez niego prędkości.
Konstruktorzy firmy Head w nowym modelu nart karwingowych zastosowali włókna piezoelektryczne pełniące m.in. funkcję sensorów. Energia drgań wyzwalanych podczas jazdy jest zamieniana na impulsy elektryczne o napięciu do 60 V. Prąd wpływa na właściwości mechaniczne piezowłókien, które podczas szybkiej jazdy usztywniają się, redukując wibracje płóz. Krawędzie nart doskonale przylegają do podłoża, ułatwiając precyzyjne skręty i kontrolę toru jazdy. Wszystko odbywa się błyskawicznie. Reakcja mechaniczna na impulsy elektryczne następuje w czasie krótszym niż 0,005 s.
Więcej możesz przeczytać w 4/2009 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.