Michael Ondaatje, "Divisadero", Świat Książki
„Im więcej jej poświęcisz, tym więcej dostaniesz" – podsumowuje „Divisadero" krytyk „New York Timesa". Piąta książka Michaela Ondaatje, kanadyjskiego pisarza, autora powieści „Angielski pacjent”, to w rzeczywistości lektura wymagająca ze względu na mozaikową narrację, wątki powiązane z sobą w nieoczywisty sposób i niedopowiedzenia. Centralną postacią jest Anna, córka amerykańskiego farmera. W wieku 16 lat zakochuje się w Coopie. Przygarnięty przez jej ojca chłopak od lat pomagał w gospodarstwie. Kiedy ojciec przyłapuje parę podczas schadzki, omal nie zabija swojego pomocnika. Anna z kolei omal nie zabija ojca. Wydarzenie rozbija rodzinę – każdy odchodzi w swoją stronę, także przybrana siostra Anny, Claire. W dalszej części poznajemy opowiadane bez zachowania chronologii epizody z życia sióstr i Coopa. Poznajemy też losy Luciena Segury, francuskiego poety, którego życie bada później Anna. Akcja rozgrywa się w różnych miejscach i różnym czasie. Zorientowanie się w wątkach i wyłuskanie wszystkich paraleli (np. Anna rani ojca kawałkiem szkła, Segurę kawałek szkła pozbawia częściowo wzroku) faktycznie wymaga zaangażowania. W zamian jednak dostajemy literaturę najwyższych lotów, erudycyjną, ale nieprzeintelektualizowaną, napisaną urzekającym językiem.
Agnieszka Niedek
„Im więcej jej poświęcisz, tym więcej dostaniesz" – podsumowuje „Divisadero" krytyk „New York Timesa". Piąta książka Michaela Ondaatje, kanadyjskiego pisarza, autora powieści „Angielski pacjent”, to w rzeczywistości lektura wymagająca ze względu na mozaikową narrację, wątki powiązane z sobą w nieoczywisty sposób i niedopowiedzenia. Centralną postacią jest Anna, córka amerykańskiego farmera. W wieku 16 lat zakochuje się w Coopie. Przygarnięty przez jej ojca chłopak od lat pomagał w gospodarstwie. Kiedy ojciec przyłapuje parę podczas schadzki, omal nie zabija swojego pomocnika. Anna z kolei omal nie zabija ojca. Wydarzenie rozbija rodzinę – każdy odchodzi w swoją stronę, także przybrana siostra Anny, Claire. W dalszej części poznajemy opowiadane bez zachowania chronologii epizody z życia sióstr i Coopa. Poznajemy też losy Luciena Segury, francuskiego poety, którego życie bada później Anna. Akcja rozgrywa się w różnych miejscach i różnym czasie. Zorientowanie się w wątkach i wyłuskanie wszystkich paraleli (np. Anna rani ojca kawałkiem szkła, Segurę kawałek szkła pozbawia częściowo wzroku) faktycznie wymaga zaangażowania. W zamian jednak dostajemy literaturę najwyższych lotów, erudycyjną, ale nieprzeintelektualizowaną, napisaną urzekającym językiem.
Agnieszka Niedek
Więcej możesz przeczytać w 4/2009 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.