Na pytania czytelników internetowego wydania „Wprost” odpowiada Piotr Farfał
Od 19 grudnia 2008 r. pełniący obowiązki prezesa TVP. Wcześniej wiceprezes telewizji publicznej odpowiedzialny m.in. za pracę Biura Audytu i Kontroli Wewnętrznej TVP. Związany z Ligą Polskich Rodzin i Młodzieżą Wszechpolską.
1. Jakie są główne cele TVP w 2009 r.?
Magdalena Sawicka | Warszawa
Celem długofalowym, którego realizacja rozpocznie się już w tym roku, jest zrównoważenie budżetu; optymalizacja kosztów produkcji i zatrudnienia. Poza tym utrzymanie pozycji lidera rynku. TVP ma prawie połowę udziałów w rynku telewizyjnym w Polsce. Ważne z punktu widzenia wewnętrznych działań TVP jest też wdrożenie procedury zarządzania projektami w firmie.
2. Jak określa pan misję telewizji publicznej?
Anna Klimczak | Czechowice-Dziedzice
Wszyscy instynktownie wiemy, na czym ma polegać misyjność, ale nikt jej dotąd nie zdefiniował. Według mnie, misyjność polega na zaspokajaniu kulturalnych potrzeb poszczególnych grup odbiorców. Misja nie powinna jednak się opierać na niszowych, czasem mało atrakcyjnych produkcjach. Przykład Sceny Faktu Teatru Telewizji pokazuje bowiem, że można robić rzeczy misyjne, utrzymując sporą oglądalność.
3. Czy planuje pan dalsze przetasowania kadrowe?
Marta Białek | Łódź
W każdej firmie szef ma prawo dobrać sobie zespół, który sprosta stawianym wyzwaniom, bo na końcu to on jest rozliczany z pracy i wyników.
4. Dlaczego zarząd TVP został zmieniony?
Mateusz Kurzawski | Leszno
To decyzja rady nadzorczej TVP. Nie będąc jej członkiem, nie chcę się wypowiadać.
5. Jak pan ocenia prezesurę Andrzeja Urbańskiego?
Margaretta Mielewczyk | Miechucino
Miałem okazję współpracować w zarządzie zarówno z Andrzejem Urbańskim, jak i z Bronisławem Wildsteinem. To dwie kompletnie różne osobowości. Cenię Wildsteina za jego publicystykę, ale brakowało mu niezbędnych do roli prezesa dużej korporacji zdolności koncyliacyjnych. Miałem wrażenie, że konflikt jest nieodzownym elementem jego działania. Andrzej Urbański jest pod tym względem zupełnie inny, choć każdy z nas, ja również, popełnia błędy, czasem większe, czasem mniejsze.
6. Jakie filmy chciałby pan oglądać w telewizji?
Joanna Flisowska | Ostrów Wielkopolski
Widz powinien mieć możliwość wyboru, od ambitnego kina wymagającego refleksji po atrakcyjne kino akcji. Telewizja powinna być w tym względzie różnorodna.
7. Czy zamierza pan przenieść znane formaty zagranicznych telewizji do TVP?
Kinga Kowalczyk | Warszawa
Tak, chociaż na razie nie chciałbym zdradzać żadnych szczegółów.
8. Jako p.o. prezesa TVP zamierzam...
Margaretta Mielewczyk | Miechucino
Otworzyć telewizję na różne środowiska. TVP powinna być bardziej pluralistyczna, powinna pokazywać rzeczy istotne dla obywatela bez względu na opinię lub krytykę polityków.
9. Czy już wybrał pan sobie gabinet w nowym budynku TVP?
Andrzej Morski | Warszawa
Tak, jeszcze jako wiceprezes miałem okazję zobaczyć plany nowego budynku i mojego gabinetu. Nie przywiązuję jednak do tego dużej uwagi. Na razie pracuję w swoim starym gabinecie i nie myślę o przeprowadzce.
10. Dlaczego z ramówki TVP zostaną zdjęte programy „Misja specjalna" i „Warto rozmawiać"?
Rafał Grubisz | Tarnów
„Warto rozmawiać" pozostaje w ramówce Dwójki. Nie wyobrażam sobie, aby program tego typu, poruszający wiele bardzo ważnych cywilizacyjnie tematów, zniknął z oferty telewizji publicznej. Natomiast jeśli chodzi o „Misję specjalną", to jest to produkcja z pogranicza political fiction. Uważam, że we wtorki w godzinach wieczornych telewizję publiczną stać na ambitną publicystykę.
11. Jak powinna wyglądać idealna telewizja publiczna?
Joanna Jabłońska, Ciechanów
W naszym świecie nie ma rzeczy idealnych, więc nie chcę mówić, jaka powinna być idealna telewizja, bo takiej nie ma. Dobra telewizja ma być przede wszystkim blisko widza, przedstawiać jego punkt widzenia, interesować się jego potrzebami. Ponadto telewizja publiczna powinna w jakiś sposób wychowywać, starać się kreować rozwiązania ważnych problemów społecznych. Nie może też zabraknąć rozrywki, chociaż jestem daleki od promowania kiczu i tabloidyzacji telewizji.
12. Jak się panu współpracowało z Andrzejem Urbańskim?
- Różnie, choć znakomitą większość naszych wspólnych relacji oceniam pozytywnie.
1. Jakie są główne cele TVP w 2009 r.?
Magdalena Sawicka | Warszawa
Celem długofalowym, którego realizacja rozpocznie się już w tym roku, jest zrównoważenie budżetu; optymalizacja kosztów produkcji i zatrudnienia. Poza tym utrzymanie pozycji lidera rynku. TVP ma prawie połowę udziałów w rynku telewizyjnym w Polsce. Ważne z punktu widzenia wewnętrznych działań TVP jest też wdrożenie procedury zarządzania projektami w firmie.
2. Jak określa pan misję telewizji publicznej?
Anna Klimczak | Czechowice-Dziedzice
Wszyscy instynktownie wiemy, na czym ma polegać misyjność, ale nikt jej dotąd nie zdefiniował. Według mnie, misyjność polega na zaspokajaniu kulturalnych potrzeb poszczególnych grup odbiorców. Misja nie powinna jednak się opierać na niszowych, czasem mało atrakcyjnych produkcjach. Przykład Sceny Faktu Teatru Telewizji pokazuje bowiem, że można robić rzeczy misyjne, utrzymując sporą oglądalność.
3. Czy planuje pan dalsze przetasowania kadrowe?
Marta Białek | Łódź
W każdej firmie szef ma prawo dobrać sobie zespół, który sprosta stawianym wyzwaniom, bo na końcu to on jest rozliczany z pracy i wyników.
4. Dlaczego zarząd TVP został zmieniony?
Mateusz Kurzawski | Leszno
To decyzja rady nadzorczej TVP. Nie będąc jej członkiem, nie chcę się wypowiadać.
5. Jak pan ocenia prezesurę Andrzeja Urbańskiego?
Margaretta Mielewczyk | Miechucino
Miałem okazję współpracować w zarządzie zarówno z Andrzejem Urbańskim, jak i z Bronisławem Wildsteinem. To dwie kompletnie różne osobowości. Cenię Wildsteina za jego publicystykę, ale brakowało mu niezbędnych do roli prezesa dużej korporacji zdolności koncyliacyjnych. Miałem wrażenie, że konflikt jest nieodzownym elementem jego działania. Andrzej Urbański jest pod tym względem zupełnie inny, choć każdy z nas, ja również, popełnia błędy, czasem większe, czasem mniejsze.
6. Jakie filmy chciałby pan oglądać w telewizji?
Joanna Flisowska | Ostrów Wielkopolski
Widz powinien mieć możliwość wyboru, od ambitnego kina wymagającego refleksji po atrakcyjne kino akcji. Telewizja powinna być w tym względzie różnorodna.
7. Czy zamierza pan przenieść znane formaty zagranicznych telewizji do TVP?
Kinga Kowalczyk | Warszawa
Tak, chociaż na razie nie chciałbym zdradzać żadnych szczegółów.
8. Jako p.o. prezesa TVP zamierzam...
Margaretta Mielewczyk | Miechucino
Otworzyć telewizję na różne środowiska. TVP powinna być bardziej pluralistyczna, powinna pokazywać rzeczy istotne dla obywatela bez względu na opinię lub krytykę polityków.
9. Czy już wybrał pan sobie gabinet w nowym budynku TVP?
Andrzej Morski | Warszawa
Tak, jeszcze jako wiceprezes miałem okazję zobaczyć plany nowego budynku i mojego gabinetu. Nie przywiązuję jednak do tego dużej uwagi. Na razie pracuję w swoim starym gabinecie i nie myślę o przeprowadzce.
10. Dlaczego z ramówki TVP zostaną zdjęte programy „Misja specjalna" i „Warto rozmawiać"?
Rafał Grubisz | Tarnów
„Warto rozmawiać" pozostaje w ramówce Dwójki. Nie wyobrażam sobie, aby program tego typu, poruszający wiele bardzo ważnych cywilizacyjnie tematów, zniknął z oferty telewizji publicznej. Natomiast jeśli chodzi o „Misję specjalną", to jest to produkcja z pogranicza political fiction. Uważam, że we wtorki w godzinach wieczornych telewizję publiczną stać na ambitną publicystykę.
11. Jak powinna wyglądać idealna telewizja publiczna?
Joanna Jabłońska, Ciechanów
W naszym świecie nie ma rzeczy idealnych, więc nie chcę mówić, jaka powinna być idealna telewizja, bo takiej nie ma. Dobra telewizja ma być przede wszystkim blisko widza, przedstawiać jego punkt widzenia, interesować się jego potrzebami. Ponadto telewizja publiczna powinna w jakiś sposób wychowywać, starać się kreować rozwiązania ważnych problemów społecznych. Nie może też zabraknąć rozrywki, chociaż jestem daleki od promowania kiczu i tabloidyzacji telewizji.
12. Jak się panu współpracowało z Andrzejem Urbańskim?
- Różnie, choć znakomitą większość naszych wspólnych relacji oceniam pozytywnie.
Więcej możesz przeczytać w 5/2009 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.