PARP na targach ICT CeBIT 2013
Targi CeBIT 2013, największa wystawa teleinformatyczna na świecie, były szczególne: Polska była ich partnerem strategicznym.
Polskie firmy prezentowały swoją ofertę w Hanowerze na ponad 3 tys. mkw – tę powierzchnię wystawienniczą przygotowała Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Centralnym punktem pokazu kraju partnerskiego było stoisko główne zlokalizowane w hali 6. Transmisję telewizyjną z polskiego stoiska, również zorganizowaną przez PARP, obejrzało 134 tys. osób.
Agencja promowała na targach polski sektor ICT, w szczególności beneficjentów projektów finansowanych z funduszy unijnych. Ze wstępnych danych wynika, że każda firma, której Agencja zapewniła profesjonalny pakiet Match & Meet Onsit, rozmawiała z dziesięcioma potencjalnymi partnerami. Partnerstwo Polski przy organizacji targów CeBIT jest jednym z elementów trzyletniego programu promocji polskiej branży ICT pod hasłem „Do IT with Poland” w ramach kampanii „Polska Power”.
– Chcemy, aby Niemcy postrzegali Polskę jako kraj młodych ludzi i nowych technologii. Naszym celem jest wykorzystanie rozwiązań informatycznych w administracji, rozbudowa sieci i rozwój szerokopasmowego internetu – mówi Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.
– Polska zawiesiła wysoko poprzeczkę dla kraju partnerskiego w przyszłym roku. Ponadto Polska ostatecznie udowodniła swoją przynależność do grupy państw nowoczesnych technologii – twierdzi Frank Pörschmann z zarządu Deutsche Messe AG, organizatora CeBIT. Łączna liczba wystawców we wszystkich pawilonach to 122 podmioty. W pawilonach PRO i LAB obecne były polskie firmy oferujące różnego typu rozwiązania dla branży IT, w części LAB znajdowało się stoisko firm z branży gier komputerowych. W ramach CeBIT GOV prezentowane były produkty i usługi dla sektora publicznego oraz służby zdrowia.
Poza wystawcami na targach obecnych było ponad 100 przedstawicieli polskich firm. Brali oni udział w spotkaniach biznesowych z podmiotami zagranicznymi w ramach giełdy kooperacyjnej Future Match, którą dla polskich firm współorganizowała PARP. Na giełdzie zostało umówionych ok. 1500 spotkań, udział zgłosiło ponad 100 polskich firm. W najbliższych dniach główny organizator Future Match, Leibniz Universität, będzie wysyłać ankiety do uczestników, na podstawie których zostaną opracowane statystyki kontaktów biznesowych.
PARP zapewniła też profesjonalny pakiet Match & Meet Onsite dla 20 laureatów konkursu na Innowacyjną E-usługę i Innowacyjną Technologię B2B. Umożliwiał on indywidualną obsługę spotkań z potencjalnymi partnerami biznesowymi. PARP przygotowała m.in. specjalne stoisko, na którym w dniach 5-8 marca odbywały się godzinne prezentacje oferty firm. Każda z 17 firm – tyle ostatecznie przyjechało na CeBIT – odbyła przynajmniej dziesięć spotkań biznesowych.
Szóstego marca, w drugim dniu targów CeBIT w Hanowerze, Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes PARP, promowała polski sektor ICT. Podczas prezentacji na stoisku narodowym zachęcała zagranicznych przedsiębiorców z branży teleinformatycznej do współpracy z polskimi firmami.
– Oferta Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dla sektora ICT obejmuje realizację działań 8.1 i 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. PARP prowadzi też działania doradcze i informacyjne w ramach projektu „Wspieramy e-biznes”. Na portalu www.web.gov.pl jest obecnie zarejestrowanych 12 tys. użytkowników, którzy tworzą największą w polskiej e-administracji społeczność – informowała Bożena Lublińska-Kasprzak.
PARP była również odpowiedzialna za zakup pakietów reklamowych i sponsorskich. Na fasadzie pawilonu głównego, przy wejściu i wyjściu z targów, widniały plakaty informujące o partnerstwie Polski na CeBIT, rozstawione zostały też kostki reklamowe. PARP zadbała również o to, by w samym Hanowerze oraz na lotnisku były podświetlane plakaty reklamowe, a przy dojeździe do lotniska znalazły się flagi.
PARP zorganizowała też relacje telewizyjne na żywo z targów CeBIT. Przez cztery dni, od 5 do 8 marca, przekaz obejrzało 134 tys. osób odwiedzających strony www.Bankier.tv; www.web. gov.pl oraz www.cebit.parp.gov.pl. W codziennym, siedmiogodzinnym bloku na żywo zaprezentowane zostały najnowsze propozycje technologiczne i biznesowe z sektorów B2B i B2C. W studiu pojawiali się wystawcy oraz rynkowi eksperci; nie zabrakło przedstawicieli zarówno kadry akademickiej, jak i polityków. Poza wystąpieniami polskich przedsiębiorców przedstawialiśmy także relacje z najważniejszych targowych wydarzeń oraz najciekawszych innowacji z całego świata prezentowanych w ramach CeBIT 2013. Telewizyjny program na żywo miał charakter interaktywny – widzowie w każdej chwili mogli zadawać pytania oraz dzielić się spostrzeżeniami z gośćmi.
Do Hanoweru przyjechali niemal wszyscy, którzy liczą się w Polsce w branży: od start-upów, małych i średnich firm, po potężnych graczy, którzy zaprezentowali wszechstronne rozwiązania w zakresie hardware’u, software’u, business intelligence i usług. W sumie ponad 180 polskich wystawców, czyli największa w dotychczasowej historii targów liczba przedsiębiorców z naszego kraju. Pokaźną grupę – ponad 40 – stanowili beneficjenci Programu Innowacyjna Gospodarka, w tym 13 firm ze wschodniej Polski, które przedstawiły rozwiązania z dziedziny nowych technologii.
Po to, by polska oferta była różnorodna i konkurencyjna, podczas targów Ce- BIT promowały się również specjalne parki przemysłowe i technologiczne oraz strefy ekonomiczne. Dla wielu firm, szczególnie tych stawiających pierwsze kroki w biznesie, przyjazd na takie targi to duży wydatek. To z myślą o nich Ministerstwo Gospodarki wpisało CeBIT na listę branżowego programu promocji, dzięki czemu firmy będą mogły dostać refundację 75 proc. kosztów udziału w targach.
Na Marsa i po zakupy
Najważniejsza nie była jednak sama liczba wystawców z Polski, trzeba przyznać – imponująca, tylko to, z czym przyjechali do Hanoweru. A było się czym pochwalić – od rozwiązań przydatnych w codziennym życiu po stosowane w misjach międzyplanetarnych. Kilka przykładów.
Firma Digital Core Design pokazała najszybszy na świecie procesor z rodziny 8051 układu DQ8025, który ma moc kilkudziesięciokrotnie większą od rozwiązań konkurencji (przeprowadza więcej operacji w krótszym czasie i przy mniejszym zużyciu energii).
Kostka DICE+ spółki GIC, elektroniczny gadżet firmy mającej certyfikację Apple, wzbudziła zainteresowanie samej Angeli Merkel. Planszą do gry może być dowolny tablet, laptop, telewizor – każde urządzenie łączące się za pomocą Bluetootha. Wystarczy rzucić kostką, która po chwili pokaże wynik, a pionki na ekranie same przesuną się zgodnie z tym rezultatem. Już sam wygląd kostki jest atrakcyjny, każda ścianka jest podświetlana diodami LED.
Uwagę zwiedzających przyciągnął również system Proteus stworzony przez kilka polskich firm pod auspicjami PIAP – Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów. To zintegrowany system wsparcia dla jednostek antyterrorystycznych i służb bezpieczeństwa. W jego skład wchodzi mobilne centrum dowodzenia zintegrowane ze zdalnie sterowanymi robotami i samolotem bezzałogowym, dzięki któremu znacznie zwiększa się możliwość prowadzenia obserwacji.
O detektorze podczerwieni zaprezentowanym przez VIGO Systems z Ożarowa Polacy usłyszeli jeszcze przez hanowerskimi targami. Ta polska technologia została wykorzystana przez NASA w spektrometrach sondy Curiosity do badania Czerwonej Planety, a sama firma z Ożarowa uzyskała status oficjalnego dostawcy podzespołów dla NASA. Projekt Mobilny Konsument to coś w sam raz dla tych, którzy nie przepadają za robieniem zakupów. Przetestowali go w wersji pilotażowej mieszkańcy Poznania i okolic, którzy mogli za pomocą smartfonów nie tylko skompletować listę produktów, ale też dzięki usłudze mobilnych płatności od razu za nią zapłacić, a zakupy tego samego dnia, o umówionej porze, były dostarczane do domu. Wystarczyło pobrać darmową aplikację mobilną RockPay, zeskanować kod produktu z plakatu z umieszczonymi na nim wirtualnymi półkami oraz skompletować zamówienie. Mobilny Konsument to wspólny projekt Instytutu Logistyki i Magazynowania, sieci Piotr i Paweł, Krajowego Integratora Płatności SA – Transferuj.pl oraz firmy AMS SA. ZZ Braille Reader autorstwa Karola Stosika, finalisty konkursu Imagine Cup, to z kolei aplikacja umożliwiająca osobom z upośledzeniem wzroku czytanie e-booków, artykułów i notatek w telefonie. Może być także używana do nauki alfabetu Braille’a. Oprócz firm prywatnych osiągnięcia prezentowały też instytucje publiczne. Pokazano m.in. system CEIDG.gov.pl, dzięki któremu można założyć firmę przez internet, oraz projekt e-deklaracje do rozliczania podatków online (narodowym stoiskiem GOV opiekowało się Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji).
Formalne i nieformalne
Targi to jednak nie tylko możliwość zaprezentowania swoich produktów, lecz także okazja do zdobycia nowych klientów i kontrahentów. Bo CeBIT, najważniejsza światowa wystawa teleinformatyczna, którą co roku odwiedza ponad 300 tys. osób i na której swoje produkty prezentuje ponad 4 tys. firm, przedstawia pełny obraz rynku z precyzyjnym sprofilowaniem obszarów skierowanych do zdefiniowanych grup odbiorców. Dzięki temu firmy łatwo mogą nawiązać kontakt z potencjalnymi użytkownikami swoich produktów i usług, a klienci – znaleźć rozwiązania idealnie dopasowane do swoich specyficznych potrzeb.
Poza setkami mniej formalnych rozmów i spotkań, które odbyli polscy przedsiębiorcy z biznesmenami i organizacjami przedsiębiorców z zagranicy przy okazji targów, odbywały się również te oficjalne. W otwarciu CeBIT uczestniczyli niemiecka kanclerz i polski premier; minister gospodarki Janusz Piechociński rozmawiał z federalnym ministrem gospodarki i technologii Niemiec Philippem Röslerem o współpracy gospodarczej obu krajów, a wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan spotkał się z ministrem gospodarki Nadrenii Północnej-Westfalii Garreltem Duinem, ministrem gospodarki Saksonii Stanislawem Tillichem, a także reprezentantami rządów landowych. – Chciałam podziękować targom Ce- BIT, że Polska została wybrana jako kraj partnerski, ponieważ my, Niemcy, możemy zobaczyć niesamowity rozwój Polski i to, jak ten rozwój jest wykorzystywany, aby tworzyć nowe miejsca pracy, nowe możliwości zatrudnienia – mówiła kanclerz Niemiec Angela Merkel podczas otwarcia CeBIT 2013. Nawet jeśli w tych słowach było dużo kurtuazji, to polska obecność w Hanowerze z pewnością może w jakimś stopniu przyczynić do zmiany sposobu postrzegania Polski przez Niemców.
Monika Piątkowska, rzeczniczka prasowa ministra gospodarki
Dużym zainteresowaniem odwiedzających cieszyły się prezentacje klastrów, parków naukowo-technologicznych, specjalnych stref ekonomicznych i instytutów naukowych. Targi były dla tych jednostek doskonałą okazją do nawiązania kontaktów biznesowych – co w przyszłości ma szansę przełożyć się na wdrożenie i komercjalizację ich osiągnięć. Ogromnym plusem była również obecność start-upów, młodych, innowacyjnych firm, prowadzonych przez pełnych entuzjazmu ludzi, których oferty są skrojone na globalny rynek. Warto podkreślić, że polskie województwa, a zwłaszcza małopolskie, miały silną reprezentację na CeBIT 2013.
Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki
Stworzyliśmy bardzo udane partnerstwo, co nie byłoby możliwe bez wsparcia organizacji BITKOM i organizatora targów, firmy Deutsche Messe. Polska zaprezentowała się jako kraj nowoczesny, o dużym potencjale technologicznym, który szybko podąża ścieżką rozwoju. Daliśmy wyraźny sygnał, że jesteśmy innowacyjni, kreatywni i gotowi do działania. Uważam, że przemysł ICT może się stać naszą specjalnością eksportową, a CeBIT 2013 był jednym z wielu ważnych przedsięwzięć na rzecz jego promocji. Po targach w Hanowerze zaplanowaliśmy kolejne działania - zarówno w Polsce, Niemczech, jak i innych krajach Europy oraz świata. Wzmocnią one współpracę naszych przedsiębiorców z międzynarodowym sektorem ICT.
Sage w Formule 1
Targi CeBIT to okazja dla firm informatycznych do zaprezentowania swoich produktów, nawiązania kontaktów i podpatrzenia trendów na nadchodzący rok. W czasach kryzysu zainteresowaniem przedsiębiorców cieszą się produkty sprawdzone, które pozwalają na optymalizację kosztów i dokładną kontrolę nad procesami biznesowymi. Z tego powodu wiele osób zainteresował nasz flagowy produkt wspomagający zarządzanie firmą – Sage ERP X3, obecny na rynku już od ponad dziesięciu lat.
Ponad trzy tysiące klientów w 50 krajach codziennie korzysta z naszego rozwiązania i dzięki temu zdobywa przewagę konkurencyjną. Wśród naszych klientów w Polsce są firmy, które wykorzystują Sage ERP X3 do obsługi finansów, dystrybucji i produkcji. Ostatnio logo Sage ERP X3 pojawiło się na bolidach Formuły 1 zespołu Marussia Virgin Racing. Stało się tak nie przypadkiem, bo to właśnie system Sage ERP X3 wspiera zawodników w tym, by każda część pojazdu znalazła się we właściwym miejscu we właściwym czasie. Wiemy, że nasi klienci oczekują od nas, by rozwiązania były innowacyjne, a jednocześnie zgodne ze standardami i szybko dostarczone. Przede wszystkim jednak ich wybór musi dawać satysfakcję. Potwierdzeniem, że tak właśnie jest, są referencje od naszych klientów.
W tym roku podczas targów CeBIT przedstawiliśmy nową strukturę naszej firmy. Połączyliśmy europejskie działy odpowiedzialne za segment średnich i dużych przedsiębiorstw. Lokalna obecność nadal jest dla nas kluczowa, ale działając razem, możemy więcej zaoferować naszym klientom. Zmiana struktury to odpowiedź na potrzeby coraz większej liczby średnich przedsiębiorstw, które odważnie wykraczają poza granice i oczekują jednego zaufanego partnera. Co nie mniej ważne, lokalne przedsiębiorstwa mogą skorzystać z doświadczeń z różnych krajów. Oprogramowanie to tylko część rozwiązania, które oferujemy. Dla naszych klientów chcemy być partnerem, na którym mogą polegać. Wielu klientów korzysta z rozwiązań naszej firmy w środowiskach wirtualnych. Jesteśmy gotowi do działania w chmurze, ale skupiamy się przede wszystkim na tym, aby rozwiązania informatyczne pomagały przedsiębiorcom robić to, na czym znają się najlepiej, a nasze programy były dla nich proste, opłacalne i bezpieczne.
Informatyczna Polska
Wartość polskiego rynku ICT w 2012 r. oszacowano na 20 mld euro. To ogromny potencjał, którego nie wolno nam zmarnować – mówi wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński.
Polska była partnerem strategicznym targów CeBIT 2013. Jak w pańskiej opinii się zaprezentowała?
Nasze partnerstwo przy CeBIT to wyróżnienie i dowód zaufania, ale również wymierne korzyści dla polskiej branży ICT. Myślę, że zaprezentowaliśmy się międzynarodowej publiczności jako kraj nowoczesnych technologii, innowacyjnych rozwiązań oraz świetnie wykształconych i utalentowanych ludzi.
Co w ofercie polskich firm prezentujących się na targach wzbudziło największe międzynarodowe zainteresowanie?
Podczas targów CeBIT pokazaliśmy m.in. rozwiązania usprawniające kontakt obywatela z urzędem oraz inteligentne usługi dla biznesu. Świetne recenzje otrzymał pawilon przedstawiający osiągnięcia polskiej nauki oraz stoiska instytutów badawczych. Równie duże zainteresowanie wzbudził sektor polskich gier. Przedsiębiorcom udało się nawiązać kontakty, które w przyszłości zaowocują nowymi umowami i kontraktami.
Czego brakuje polskim firmom teleinformatycznym do odniesienia naprawdę wielkiego sukcesu na arenie międzynarodowej? Czy i kiedy takie firmy zaczną być widoczne na światowym rynku?
Targi takie jak CeBIT są właśnie po to, by skracać dystans, jaki dzieli nas od Europy Zachodniej. Polskie firmy są już widoczne na światowym rynku. Znaczna część naszych przedsiębiorców przyjechała na targi w Hanowerze po to, by nawiązać współpracę i prowadzić interesy z zagranicznymi partnerami. Hasło targów – „Poland TalentIT People” – świetnie oddaje nasze proinnowacyjne podejście.
W czym w branży teleinformatycznej jesteśmy najmocniejsi? Czy jakaś dziedzina staje się polską specjalnością?
Myślę, że naszą ogromną siłą są ludzie. W Polsce rocznie studia informatyczne kończy 40 tys. osób. Mamy zdolnych programistów, którzy z roku na rok zajmują wysokie miejsca w międzynarodowych konkursach, takich jak Microsoft Imagine Cup, Google Code Jam, TopCoder, Akademickie Mistrzostwa Świata w Programowaniu Zespołowym (ACM ICPC) oraz Central European Programming Contest (CEPC). Prawdziwą potęgą jest sektor gier. Na targach zaprezentowaliśmy wiele naprawdę przełomowych rozwiązań, m.in. najszybszy procesor przemysłowy na świecie.
Tegoroczne targi odbyły się pod hasłem wymiany – dzielenia się wiedzą i technologią. Co nasze firmy mogą zaoferować zagranicznym korporacjom?
Termin shareconomy możemy streścić jako globalne dzielenie się wiedzą, wspólne korzystanie z zasobów intelektualnych i wymianę doświadczeń za pośrednictwem nowoczesnych technologii. To niemal naturalna konsekwencja coraz powszechniejszego dostępu społeczeństw do nowoczesnych rozwiązań ICT. Jak już wspomniałem, naszym niebywałym potencjałem są ludzie i ich pasja. Wykorzystujemy naszą wiedzę, innowacyjność, kreatywność, by tworzyć rzeczy praktyczne i konkurencyjne na rynkach międzynarodowych. Osiągamy przy tym sukces komercyjny i za to cenią nas zagraniczni partnerzy.
Czy Ministerstwo Gospodarki wyznacza sobie jakieś cele w branży teleinformatycznej?
Chcemy utrzymać naszą pozycję lidera w branży ICT w Europie. Wartość polskiego rynku ICT w 2012 r. oszacowano na 20 mld euro. To ogromny potencjał, którego nie wolno nam zmarnować. Nasza obecność na targach CeBIT stanowi punkt wyjścia do promocji branży teleinformatycznej, m.in. na rynku niemieckim, ale nie tylko. Potraktujmy CeBIT jako okazję do rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw oraz wzrostu polsko-niemieckich obrotów handlowych w obszarze nowoczesnych technologii.
ePUAP na CeBIT 2013
Sporym sukcesem zakończyło się uczestnictwo Polski na Targach CeBIT 2013, organizowanych w dniach 5-9 marca.
W opiniach ekspertów Polska zaprezentowała się jako dynamicznie rozwijający się kraj, który dysponuje innowacyjnymi rozwiązaniami i zapleczem wykwalifikowanych informatyków. Jednym z najchętniej odwiedzanych stoisk była stworzona przez Centrum Projektów Informatycznych strefa promująca elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej – ePUAP. Rozwiązanie, w konfrontacji z podobnymi projektami z zagranicy, wypadło bardzo korzystnie.
Na targach w Hanowerze Centrum Projektów Informatycznych (CPI) zaprezentowało swoje rozwiązanie z zakresu e-administracji, jakim jest system ePUAP i jego usługa – profil zaufany. Odwiedzający stoisko mogli poznać sposób funkcjonowania systemu oraz korzyści z jego użytkowania dla instytucji publicznych, obywateli i przedsiębiorców. Możliwość bezpośredniej rozmowy z twórcami platformy, bogactwo materiałów informacyjnych, profesjonalni, otwarci ludzie to nie jedyne mocne strony strefy ePUAP na targach CeBIT 2013. Dodatkowym wabikiem dla zwiedzających było wykorzystanie najnowszych narzędzi IT, w tym multimedialnego stołu dotykowego, na którym można było zagrać w interaktywne gry czy rozwiązać quiz na temat polskiej e-administracji. Atrakcją była także możliwość wzięcia udziału w loterii wizytówkowej.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z zainteresowania, jakim cieszyło się stoisko ePUAP na tegorocznych targach CeBIT. Była to świetna okazja, by pochwalić się całej Europie innowacyjnym rozwiązaniem przygotowanym w Polsce. Cieszymy się, że mogliśmy pokazać polskie rozwiązanie e-administracji publicznej na światowym poziomie, ale przede wszystkim że mogliśmy wymienić się doświadczeniami z podobnymi instytucjami, poznać lepiej ich produkty oraz skonfrontować rozwiązania funkcjonujące w innych krajach ze swoim. Wnioski wynikające z tych spotkań pozwolą na udoskonalenie i jeszcze lepsze dostosowanie systemu ePUAP do potrzeb obywatela i urzędu” – mówi Agnieszka Boboli, dyrektor Centrum Projektów Informatycznych.
Stoisko było odwiedzane przez przedsiębiorców oraz przedstawicieli administracji, zarówno polskiej, jak i z innych krajów. Pytano, jak działa platforma oraz o to, w jaki sposób można ją wykorzystać. Zaciekawienie budziła także architektura systemu i funkcjonalność profilu zaufanego.
„W rozmowach z przedstawicielami niemieckiej administracji znaleźliśmy potwierdzenie, że system ePUAP ma przyszłość i że warto go rozwijać. Ważne, że mamy rozwiązania na miarę Europy obsługujące te same obszary co systemy funkcjonujące w niemieckiej administracji” – mówi Igor Bednarski, kierownik projektu ePUAP2 w Centrum Projektów Informatycznych. Pracownicy CPI przyznają, że targi odwiedziło także wielu Polaków, którzy dzielili się swoimi spostrzeżeniami na temat portalu ePUAP.
„Dialog z nimi był bardzo istotny, ponieważ system ePUAP to rozwiązanie tworzone dla obywateli i to ważne, by spełniał ich potrzeby w kontakcie z urzędami w Polsce” – dodaje Emil Walczyk, zastępca kierownika projektu ePUAP2 w Centrum Projektów Informatycznych.
Produkt Centrum Projektów Informatycznych wpisał się w tegoroczny temat przewodni targów, którym była „Shareconomy”– czyli dzielenie się produktami, zasobami i usługami, a także wiedzą i kontaktami z wykorzystaniem technologii informatycznych. ePUAP to rozwiązanie, które pozwala na udostępnianie usług administracyjnych drogą elektroniczną, a tym samym przyspiesza i usprawnia działanie administracji publicznej. Jedną z podstawowych funkcji, która decyduje o potencjale ePUAP, jest wykorzystanie profilu zaufanego. Twórcy narzędzia podkreślają, że profil zaufany to rozwiązanie innowacyjne na skalę europejską, dlatego warto było pokazać je na międzynarodowym rynku informatycznym.
Uczestnictwo polskich firm w targach miało w tym roku szczególny wymiar. Nasz kraj był strategicznym partnerem wydarzenia. W oficjalnym otwarciu oprócz kanclerz Angeli Merkel uczestniczyli premier Donald Tusk i wicepremier Janusz Piechociński. Na targach wystawiło się ponad 150 firm i instytucji publicznych z Polski – to dwa razy więcej niż rok wcześniej. Celem polskiej delegacji było przede wszystkim pokazanie, że branża ICT rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie i mamy do zaoferowania innowacyjne produkty, które śmiało mogą konkurować z zagranicznymi.
„Udział projektu ePUAP2 na targach CeBIT 2013 okazał się wielkim sukcesem. Udało się nam zaprezentować polską e-administrację jako nowoczesną i otwartą dla obywateli. Zebrane doświadczenia i inspiracje zapewne zaowocują w przyszłości” – podsumowuje Agnieszka Boboli, dyrektor Centrum Projektów Informatycznych. Pełna relacja udziału projektu ePUAP2 na targach CeBIT dostępna na stronie http://www.facebook.com/ePUAP2
ePUAP, czyli elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, to nowoczesny portal umożliwiający obywatelom załatwianie spraw urzędowych za pośrednictwem internetu, a przedstawicielom podmiotów publicznych – bezpłatne udostępnianie swoich usług w postaci elektronicznej. ePUAP daje możliwość przesyłania dokumentów nie tylko między obywatelem czy przedsiębiorcą a urzędem, lecz także ułatwia elektroniczny przepływ dokumentów między poszczególnymi jednostkami administracji publicznej. Dzięki niej urzędy mogą samodzielnie dodawać usługi lub korzystać z formularzy udostępnionych przez inne instytucje. Dodatkowym ułatwieniem są gotowe do instalacji pakiety usług, m.in.: elektroniczna skrzynka podawcza czy usługi publiczne dla województw.
Profil zaufany to zestaw danych, które identyfikują obywatela w systemach elektronicznej administracji. Systemy te wykorzystują go jako metodę uwierzytelniania. Posiadając nazwę użytkownika (login), hasło oraz konto poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego (na który przesyłany jest jednorazowy kod autoryzacyjny), obywatele mogą załatwić wiele spraw urzędowych 24 godziny na dobę z dowolnego miejsca.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.