Widzowie, a nie nadawcy, będą układać program telewizyjny
Telewizja powinna wyglądać jak telewizja, ale działać jak Internet - czytamy w raporcie amerykańskiej firmy doradczej J.P. Morgan "Przyszłość telewizji 2005". Autorzy raportu mówią o dokonującej się na naszych oczach telewizyjnej rewolucji - zapowiadają, że już za pięć lat telewizja nadająca program według wcześniej przygotowanej ramówki przestanie istnieć. W tej nowej telewizji to widz, a nie nadawca, będzie decydował o tym, co się pojawi na ekranie.
Skoro człowiek XXI wieku bez problemu może mieć garnitur na miarę, samochód wyposażony wedle indywidualnych potrzeb, dlaczego telewizja miałaby być inna? - pyta Nick Stage, brytyjski socjolog, współtwórca raportu brytyjskiej Niezależnej Komisji Telewizyjnej (ITC).
Domy medialne przewidują, że kanały tematyczne ożywią rynek reklam. Według prognoz PricewaterhouseCoopers, do 2006 r. przychody z reklam w kanałach tematycznych powinny wzrosnąć o 40 proc., czyli o 210 mld dolarów rocznie.
Telewizor przyjazny
Na pilotach do telewizorów najnowszej generacji pojawiły się przyciski "pauza", "play" i "przewiń". Telewizor mający twardy dysk może zarejestrować prawie 40 godzin programu. W każdej chwili można cofnąć nagranie, by ponownie obejrzeć wiadomość podaną pięć minut wcześniej. Nie trzeba się będzie martwić, gdy w trakcie meczu piłkarskiego zadzwoni telefon. Wciskając "pauzę", nie straci się ani sekundy widowiska. Tym samym sztywna ramówka, jaką narzucają dziś stacje telewizyjne, przestanie mieć znaczenie.
Skonstruowany przez nowojorski oddział firmy Philips telewizor rejestruje nawyki widza - co, kiedy i jak długo ogląda, jak często zmienia kanały. Na tej podstawie sam telewizor tworzy profil swojego użytkownika. Za każdym razem, gdy urządzenie jest włączane, zbiera dane z telegazety o programie danego dnia, selekcjonuje je i wyświetla listę propozycji. - Nowa telewizja oznacza kres takich pojęć jak "publiczna" czy "komercyjna", nie będą się liczyły intencje nadawcy, lecz preferencje odbiorcy - twierdzi Karol Jakubowicz, ekspert medialny.
BBC Worldwide przygotowuje właśnie uruchomienie kanału BBC Food. Od czerwca dostępne są dwa nowe kanały erotyczne - Sex.TV i SexGay.TV. W USA wystartowała natomiast stacja dla właścicieli kotów - Meow TV (Miau TV). Kocia telewizja zamierza emitować teledyski oraz reklamować kocie produkty. Gwiazdorem programu ma być słynny kot Garfield.
Kino Polska
W Polsce w najbliższym czasie powstanie co najmniej osiem nowych kanałów tematycznych. Firma Comtica (zajmująca się produkcją oprogramowania) planuje uruchomienie interaktywnego kanału 4fun.tv. Będzie w nim można obejrzeć bloki muzyczne, wywiady z gwiazdami show-biznesu, listy przebojów i wideoklipy na życzenie. Jesienią pojawi się kanał Kino Polska, nadający klasykę polskiego kina. Program będzie powstawał we współpracy z działającymi w naszym kraju studiami filmowymi. Będzie też wykorzystywał zbiory Filmoteki Narodowej. W przyszłym roku wystartuje kanał motoryzacyjny Moto Polsat. Walt Disney Co. uruchamia w Polsce i innych krajach naszego regionu Disney Channel. Program ten już ma 180 mln widzów w 55 krajach świata.
O rosnącym znaczeniu kanałów tematycznych świadczy to, że zdobywają najcenniejsze nagrody w konkursach branżowych. Na początku października w Wenecji polski kanał Minimax uhonorowano Hot BirdTM TV Awards - swego rodzaju telewizyjną nagrodą Grammy. Stacja została uznana za najlepszy kanał dziecięcy w Europie w 2003 r. Po raz pierwszy Minimax zdobył nagrodę Hot BirdTM TV Awards w 1999 r., a dwukrotnie - w latach 2001 i 2002 - był do niej nominowany.
Miliony nadawców
O stworzeniu telewizji tematycznej zaczęto myśleć, gdy sukces odniosły tzw. sformatowane stacje radiowe nadające konkretny rodzaj muzyki: reggae, jazz, muzykę klasyczną czy przeboje pop. Jednym z pierwszych telewizyjnych kanałów tematycznych był CNN Teda Turnera. W pierwszym roku jego funkcjonowania na rynku amerykańskim był dostępny tylko dla 1,7 mln widzów. Rok później oglądało go już 10 mln Amerykanów.
O szybkiej ewolucji ku telewizji tematycznej zdecydował przede wszystkim postęp technologiczny. Pierwszy przełom nastąpił, gdy w latach 40. zaczęto nadawać na wielu częstotliwościach zamiast na jednej. W latach 50. zmieniono częstotliwości programów nadawanych na UHF, co pozwoliło na uruchomienie kolejnych kanałów. W latach 80. upowszechniono na masową skalę telewizję satelitarną, a w latach 90. - kablową, oferującą dostęp do dziesiątków kanałów tematycznych. Kolejnym krokiem jest telewizja interaktywna. Dwa lata temu Digital Video Broadcasting, konsorcjum największych w Europie cyfrowych nadawców telewizyjnych i producentów sprzętu audio-wideo, przyjęło standard interaktywnych usług Multimedia Home Platform. Urządzenia przystosowane do odbioru MHP - początkowo przystawki, a docelowo telewizory nowego typu - umożliwią uruchamianie i obsługę telewizyjnych aplikacji. Widz w każdej chwili będzie mógł włączyć pasek informacyjny, na którym będą wyświetlane najnowsze wiadomości polityczne, ekonomiczne i sportowe. Ponadto osoba siedząca przed telewizorem zyska multimedialny przewodnik po programie danej stacji, znacznie bardziej rozbudowany niż dostępna obecnie telegazeta.
Internet już dziś pozwala każdemu na założenie własnej stacji telewizyjnej. Oprogramowanie dołączane do kamer internetowych umożliwia nadawanie własnych programów, przekazywanych pod wskazany adres internetowy. W SpotLife - największym serwisie gromadzącym prywatnych nadawców - zarejestrowano ponad dwa miliony osób z całego świata, które można uznać za prywatnych nadawców telewizyjnych. Takiej telewizji nie da się już kontrolować. Publiczne telewizje, kontrolowane przez polityków, mogą przestać istnieć szybciej, niż wydaje się ich dysponentom. Dla wspólnego dobra.
Skoro człowiek XXI wieku bez problemu może mieć garnitur na miarę, samochód wyposażony wedle indywidualnych potrzeb, dlaczego telewizja miałaby być inna? - pyta Nick Stage, brytyjski socjolog, współtwórca raportu brytyjskiej Niezależnej Komisji Telewizyjnej (ITC).
Domy medialne przewidują, że kanały tematyczne ożywią rynek reklam. Według prognoz PricewaterhouseCoopers, do 2006 r. przychody z reklam w kanałach tematycznych powinny wzrosnąć o 40 proc., czyli o 210 mld dolarów rocznie.
Telewizor przyjazny
Na pilotach do telewizorów najnowszej generacji pojawiły się przyciski "pauza", "play" i "przewiń". Telewizor mający twardy dysk może zarejestrować prawie 40 godzin programu. W każdej chwili można cofnąć nagranie, by ponownie obejrzeć wiadomość podaną pięć minut wcześniej. Nie trzeba się będzie martwić, gdy w trakcie meczu piłkarskiego zadzwoni telefon. Wciskając "pauzę", nie straci się ani sekundy widowiska. Tym samym sztywna ramówka, jaką narzucają dziś stacje telewizyjne, przestanie mieć znaczenie.
Skonstruowany przez nowojorski oddział firmy Philips telewizor rejestruje nawyki widza - co, kiedy i jak długo ogląda, jak często zmienia kanały. Na tej podstawie sam telewizor tworzy profil swojego użytkownika. Za każdym razem, gdy urządzenie jest włączane, zbiera dane z telegazety o programie danego dnia, selekcjonuje je i wyświetla listę propozycji. - Nowa telewizja oznacza kres takich pojęć jak "publiczna" czy "komercyjna", nie będą się liczyły intencje nadawcy, lecz preferencje odbiorcy - twierdzi Karol Jakubowicz, ekspert medialny.
BBC Worldwide przygotowuje właśnie uruchomienie kanału BBC Food. Od czerwca dostępne są dwa nowe kanały erotyczne - Sex.TV i SexGay.TV. W USA wystartowała natomiast stacja dla właścicieli kotów - Meow TV (Miau TV). Kocia telewizja zamierza emitować teledyski oraz reklamować kocie produkty. Gwiazdorem programu ma być słynny kot Garfield.
Kino Polska
W Polsce w najbliższym czasie powstanie co najmniej osiem nowych kanałów tematycznych. Firma Comtica (zajmująca się produkcją oprogramowania) planuje uruchomienie interaktywnego kanału 4fun.tv. Będzie w nim można obejrzeć bloki muzyczne, wywiady z gwiazdami show-biznesu, listy przebojów i wideoklipy na życzenie. Jesienią pojawi się kanał Kino Polska, nadający klasykę polskiego kina. Program będzie powstawał we współpracy z działającymi w naszym kraju studiami filmowymi. Będzie też wykorzystywał zbiory Filmoteki Narodowej. W przyszłym roku wystartuje kanał motoryzacyjny Moto Polsat. Walt Disney Co. uruchamia w Polsce i innych krajach naszego regionu Disney Channel. Program ten już ma 180 mln widzów w 55 krajach świata.
O rosnącym znaczeniu kanałów tematycznych świadczy to, że zdobywają najcenniejsze nagrody w konkursach branżowych. Na początku października w Wenecji polski kanał Minimax uhonorowano Hot BirdTM TV Awards - swego rodzaju telewizyjną nagrodą Grammy. Stacja została uznana za najlepszy kanał dziecięcy w Europie w 2003 r. Po raz pierwszy Minimax zdobył nagrodę Hot BirdTM TV Awards w 1999 r., a dwukrotnie - w latach 2001 i 2002 - był do niej nominowany.
Miliony nadawców
O stworzeniu telewizji tematycznej zaczęto myśleć, gdy sukces odniosły tzw. sformatowane stacje radiowe nadające konkretny rodzaj muzyki: reggae, jazz, muzykę klasyczną czy przeboje pop. Jednym z pierwszych telewizyjnych kanałów tematycznych był CNN Teda Turnera. W pierwszym roku jego funkcjonowania na rynku amerykańskim był dostępny tylko dla 1,7 mln widzów. Rok później oglądało go już 10 mln Amerykanów.
O szybkiej ewolucji ku telewizji tematycznej zdecydował przede wszystkim postęp technologiczny. Pierwszy przełom nastąpił, gdy w latach 40. zaczęto nadawać na wielu częstotliwościach zamiast na jednej. W latach 50. zmieniono częstotliwości programów nadawanych na UHF, co pozwoliło na uruchomienie kolejnych kanałów. W latach 80. upowszechniono na masową skalę telewizję satelitarną, a w latach 90. - kablową, oferującą dostęp do dziesiątków kanałów tematycznych. Kolejnym krokiem jest telewizja interaktywna. Dwa lata temu Digital Video Broadcasting, konsorcjum największych w Europie cyfrowych nadawców telewizyjnych i producentów sprzętu audio-wideo, przyjęło standard interaktywnych usług Multimedia Home Platform. Urządzenia przystosowane do odbioru MHP - początkowo przystawki, a docelowo telewizory nowego typu - umożliwią uruchamianie i obsługę telewizyjnych aplikacji. Widz w każdej chwili będzie mógł włączyć pasek informacyjny, na którym będą wyświetlane najnowsze wiadomości polityczne, ekonomiczne i sportowe. Ponadto osoba siedząca przed telewizorem zyska multimedialny przewodnik po programie danej stacji, znacznie bardziej rozbudowany niż dostępna obecnie telegazeta.
Internet już dziś pozwala każdemu na założenie własnej stacji telewizyjnej. Oprogramowanie dołączane do kamer internetowych umożliwia nadawanie własnych programów, przekazywanych pod wskazany adres internetowy. W SpotLife - największym serwisie gromadzącym prywatnych nadawców - zarejestrowano ponad dwa miliony osób z całego świata, które można uznać za prywatnych nadawców telewizyjnych. Takiej telewizji nie da się już kontrolować. Publiczne telewizje, kontrolowane przez polityków, mogą przestać istnieć szybciej, niż wydaje się ich dysponentom. Dla wspólnego dobra.
Więcej możesz przeczytać w 42/2003 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.