Jak będzie wyglądała przyszłość motoryzacji według pana?
W tym roku świętujemy stulecie istnienia naszej firmy. Z tej okazji zaprezentowaliśmy naszą wizję motoryzacji przyszłości, między innymi poprzez koncepcyjne modele aut BMW i Mini oraz motocykla. W motoryzacji w najbliższych latach zmieni się bardzo wiele, w ciągu 20-30 lat więcej niż przez minione sto. Co nas czeka? Przewidywanie jest trudne, dlatego w BMW uważamy, że najlepszą metodą przewidywania przyszłości jest… jej tworzenie. Jednym z najważniejszych kierunków, w których będzie zmierzać motoryzacja, jest szeroko pojęta łączność, także ta między samochodami. Przykłady widać już w najnowszym modelu serii 7, jest naszpikowany nowinkami, część z nich można nazwać przełomowymi. Jedną z takich funkcji jest możliwość zaparkowania samochodu na wąskim miejscu parkingowym. Można wysiąść z auta i za pomocą pilota wprowadzić je na miejsce. W tym modelu dostępne są także zaawansowane funkcje wsparcia kierowcy, które w przyszłości będą się rozwijać.
Jaki rodzaj napędu zastąpi silniki spalinowe?
Wierzymy, że świetlana przyszłość czeka napęd elektryczny. W BMW pracę nad elektrycznymi samochodami zaczęliśmy wiele lat temu. Wciąż jesteśmy jedynym producentem, który oferuje samochód od początku projektowany jako elektryczny. BMW i3 cieszy się sporym zainteresowaniem, co dziesiąty elektryczny samochód sprzedawany na świecie to właśnie i3. W Polsce jesteśmy liderem rynku. Nie wolno zapominać o hybrydach, zwłaszcza typu plug-in. Dziś mamy w ofercie pięć takich modeli – i8, serię 2, serię 3, X5 i serię 7, w przyszłym roku także wersje serii 5 oraz Mini Countryman. Samochody z napędem hybrydowym, które można ładować z gniazdka elektrycznego, są w stanie pokonać 30-40 km wyłącznie na akumulatorach, z zerową emisją spalin i CO . Będziemy roz2
wijać także silniki spalinowe, one wciąż mają spore rezerwy efektywności. Kolejny rodzaj napędu przyszłości to ogniwa paliwowe, ale do masowej produkcji trafią najwcześniej po 2020 r.
Jakie rozwiązania użyte w przedstawionych niedawno prototypach Vision Next 100 i Vision ConnectedDrive mają szansę pojawić się w masowo produkowanych autach?
Jedna z najważniejszych cech BMW Vision Next 100 to możliwość autonomicznej jazdy, ale w połączeniu z trybem prowadzenia przez kierowcę, kiedy ten tylko tego zechce. Pracujemy nad systemami wspierania kierowcy, część rozwiązań już jest stosowana np. w BMW serii 7, które może jechać wyznaczonym pasem ruchu, a kierowca nie musi sterować kierownicą. W kolejnym etapie zapewne kierowca będzie wyznaczał cel podróży, a samochód sam go tam zawiezie, uwzględniając ograniczenia prędkości. A człowiek będzie mógł się zająć czymś innym, poczytać książkę, popracować czy porozmawiać. Pokazujemy też, że auto będzie się stawało osobistym asystentem, pomagając nam zorganizować czas dzięki łączności cyfrowej i sztucznej inteligencji. W obu prototypach na szeroką skalę stosowane są lekkie materiały.
Kiedy możemy się spodziewać kolejnego BMW serii „i”?
Nadal rozwijamy tę markę, w BMW i3 niedawno pojawiła nowa wersja baterii, która znacząco wydłuża zasięg. W roku 2018 w ofercie znajdzie się także i8 w wersji roadster. Kolejne, nowe auto serii „i” najprawdopodobniej będzie w pełni autonomicznym samochodem, dodatkowo wprowadzającym wiele najnowszych rozwiązań cyfrowych. Jego premiera odbędzie się nie wcześniej niż w 2021 r.
Dobrym poligonem do testów rozwiązań, które później trafiają do masowo produkowanych aut, jest motosport. W jakich autach BMW można znaleźć takie rozwiązania?
Jeśli chodzi o Mini, to wiele czerpiemy z doświadczeń zebranych w Rajdzie Dakar. Żaden inny producent poza BMW nie stosuje na tak szeroką skalę w swoich samochodach włókna węglowego, a ono pochodzi wprost z motosportu. Wiele wskazuje na to, że wkrótce w masowo produkowanych autach BMW pojawi się obniżający zużycie paliwa system wtrysku wody zaprezentowany w samochodzie bezpieczeństwa w motocyklowej serii Moto GP.
Czy polscy kierowcy lubią nowe rozwiązania?
Są fanami nowinek. Wystarczy spojrzeć na sprzedaż BMW serii 7, które jest nafaszerowane nowoczesnymi rozwiązaniami. Jesteśmy liderem sprzedaży w segmencie aut luksusowych, a zdecydowana większość sprzedawanych w Polsce aut jest bogato wyposażona. Cieszymy się, że możemy działać na rynku, gdzie klienci mają tyle pasji motoryzacyjnej. g
© Wszelkie prawa zastrzeżone
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.