Tematy szeroko pojętego biznesu towarzyszą nam codziennie, od rana do wieczora. Różnie można do tego wszystkiego podchodzić, różnie można być nastawionym. Są ludzie poprzez swoje podmioty działający według pewnych zasad, reguł. Koncepcja CSR (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) to społeczna odpowiedzialność biznesu, przedsiębiorstw według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Odpowiedzialność staje się coraz częściej zauważalna u przedsiębiorców, co po części wymusza otoczenie. Nie chodzi tylko o spełnianie przez organizacje biznesowe (przedsiębiorstwa) wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale również o zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na efektywność działalności gospodarczej tych organizacji oraz ich innowacyjność (wydatki tego rodzaju należy traktować jako inwestycję i źródło innowacji, a nie jako koszt). Odpowiedzialny biznes to odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. Poszanowanie dla mającego zastosowanie prawodawstwa, a także dla układów zbiorowych pomiędzy partnerami społecznymi, jest warunkiem wstępnym wypełniania zobowiązań wynikających z tej odpowiedzialności. Aby w pełni wypełniać te zobowiązania, przedsiębiorstwa powinny dysponować mechanizmem integracji kwestii społecznych, środowiskowych, etycznych i tych związanych z prawami człowieka, jak i problemów konsumentów ze swoją działalnością oraz podstawową strategią, w ścisłej współpracy z zainteresowanymi stronami, w celu wartości dla ich właścicieli/udziałowców i innych zainteresowanych stron i społeczeństwa jako całości dzenia ich możliwych negatywnych skutków(wg definicji Komisji Europejskiej zawartej w „Odnowionej strategii UE na lata 2011 – 2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”).
CSR dotyczy nie tylko dużych korporacji. Małe firmy mają w wielu przypadkach lokalny rodowód, funkcjonują w miejscu, gdzie żyją i mieszkają ich właściciele i pracownicy są blisko lokalnych spraw. Angażują się w rozwiązywanie lokalnych problemów dotyczących np. edukacji czy wspierania rynku pracy itd. Koncepcję odpowiedzialnego biznesu zna ponad 2/3 menedżerów największych polskich firm. Fundamentem dla wielu z nich jest przestrzeganie norm etycznych w działalności firmy oraz regularne i sprawiedliwe wynagradzanie pracowników. Z roku na rok rośnie liczba firm prezentujących swe praktyki w raporcie „Odpowiedzialny Biznes w Polsce” wydawanym przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz wystawiających się na Targach Dobrych Praktyk Biznesowych, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu koncepcją.
MINISTERSTWO SKARBU PAŃSTWA WYRÓŻNIONE ZA PROMOCJĘ CSR
Akademia CSR jest ogólnopolską akcją pod patronatem Ministerstwa Skarbu Państwa. Jej celem jest wspieranie kapitału społecznego w dziedzinie CSR. Konferencje rozwiewają obawy przedsiębiorców, związane ze stosowaniem założeń społecznej odpowiedzialności biznesu. Ważnym aspektem spotkań jest promowanie dobrych praktyk spółek Skarbu Państwa wśród mniejszych firm i stworzenie biznesu bardziej prośrodowiskowym. „Rozwój odpowiedzialnego biznesu” Akademia CSR została wyróżniona w raporcie gazety zajmującej się finansami. Wspólna inicjatywa MSP oraz redakcji innego dziennika biznesowego została doceniona przez autorów XVI Edycji Raportu „Społeczna Odpowiedzialność Biznesu”. Cykl konferencji regionalnych, organizowanych w ramach Akademii CSR, miał za zadanie popularyzację społecznej odpowiedzialności oraz promocję zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. W konferencjach wzięło udział ponad 700 osób, głównie pracowników małych i średnich firm. Spotkania prowadzili m.in. liderzy spółek Skarbu Państwa, którzy realizują ideę CSR we własnych strategiach zarządzania.
„Wyróżnienie potwierdza, że warto promować odpowiedzialny biznes. CSR to wartość sama w sobie, dlatego powinna być częścią każdej dojrzałej firmy, instytucji czy organizacji skupiającej przedsiębiorców” – powiedział Rafał Baniak, Podsekretarz Stanu w MSP od lat zaangażowany w działania z zakresu CSR.
KOBIETY A CSR W POLSCE
Pierwsza inicjatywa w Polsce – Forum Odpowiedzialnego Biznesu ogłasza Listę Kobiet Polskiego CSR-u. W zestawieniu uwzględniono 50 kobiet, są to ekspertki, menedżerki i prezeski na co dzień związane z tematem odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Poprzez prowadzone działania i inicjatywy wybrane liderki mają realny wpływ na rozwój tematu społecznej odpowiedzialności w Polsce. Na pierwszej Liście Kobiet Polskiego CSR-u 24 panie reprezentuje środowisko biznesowe, 10 organizacje pozarządowe, 6 środowisko akademickie. Jest także 5 przedstawicielek instytucji publicznych i administracji publicznej, 2 dziennikarki, 2 przedstawicielki związków pracodawców oraz reprezentantka związków zawodowych.
RYNEK PUBLICZNY
Zrzeszający elitę spółek odpowiedzialnych społecznie indeks giełdowy – Respect Index (RI) wzrósł o około 60 procent od pierwszego notowania. Zakwalifikowanych zostało do niego kilkanaście spółek, spośród wielu, które wypełniły ankiety dotyczące społecznej odpowiedzialności będące podstawą nadania im ratingu. Rewizja składu indeksu odbywa się raz na pół roku. W swoim portfelu grupuje spółki z warszawskiego parkietu działające zgodnie z najwyższymi standardami społecznej odpowiedzialności biznesu. Projekt promuje najwyższe standardy zarządzania w spółkach publicznych. Głównymi celami działania przedsiębiorstwa jest zazwyczaj osiąganie zysku oraz zwiększanie własnej wartości. Coraz ważniejszy jest jednak sposób, w jaki te cele są realizowane. Przedsiębiorstwo chcące odnieść sukces rynkowy powinno działać bardzo odpowiedzialnie. Wiedza dotycząca problematyki społecznej odpowiedzialności jest w Polsce, pomimo zauważalnej poprawy, wciąż niezadowalająca. Coraz więcej menedżerów postrzega działalność swojego przedsiębiorstwa w szerszej perspektywie, idea społecznej odpowiedzialność biznesu staje się już coraz bardziej rozpoznawalna. Przedsiębiorstwa nie powinny jednak traktować działań w tym zakresie jako elementu PR. CSR w Polsce to nadal, niestety w większym stopniu, jest idea, a nie narzędzie przyczyniające się do osiągania przewagi konkurencyjnej. Dużym wyzwaniem w temacie jest zwiększenie wsparcia ze strony zarządów przedsiębiorstw dla koncepcji społecznej odpowiedzialności oraz wzmacnianie zaangażowania kadry zarządzającej na rzecz omawianej idei. Przedsiębiorstwa, które chcą być uważane za wiarygodne w swojej działalności, wciąż muszą poddawać się weryfikacji zewnętrznej – jest to ważny czynnik budujący zaufanie wśród interesariuszy. Łatwy dostęp do informacji na temat działalności przedsiębiorstwa w zakresie CSR gwarantuje publikowanie raportów społecznych.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.