Recenzje - ksiązki, teatr,wystawa
Teatr
Książki
Wystawa
- Tajemnica wielbłąda
Gdyby w Sevres pod Paryżem chciano umieścić wzorzec 'życia do dupy', moje nadawałoby się doskonale" - napisał kiedyś Rafał Kmita. Ale z pewnością nie myślał o sobie. Ten wybitny satyryk i reżyser teatralny od kilkunastu lat porusza się po obrzeżach teatru, kabaretu i estrady - tworząc spektakle i wymykając się klasyfikacjom. Jego najnowsze przedsięwzięcie również nie ma precedensu - z okazji 10-lecia grupy, którą Kmita firmuje swym nazwiskiem, przygotował spektakl z największymi przebojami. Sceniczne "Greatest Hits" zawierają najlepsze sceny i piosenki ze spektakli kabaretowych poświęconych śmierci - Trzy zdania o umieraniu", kulturze masowej - Pop-Show", czy XIX-wiecznej Rosji - "Wszyscyśmy z jednego szynela". Przedstawienie dodatkowo ubarwiają fragmenty telewizyjnych przedsięwzięć grupy. W jednym z nich można wreszcie poznać odpowiedź na ważne pytanie z ewolucji: "Dlaczego jedne wielbłądy mają jeden garb, a inne dwa?". Wyjaśnienie tej kwestii zajęło Grupie Rafała Kmity kilka sekund. Warto to zobaczyć.
Kamil Śmiałkowski
"Wieczór kabaretowy czyli 10 lat Grupy Rafała Kmity",reż. Rafał Kmita, Kraków, Teatr Stu
Książki
- Seks, wódka i pomnik Lenina
Dlaczego Masłowska jest ruska? (o czym przekonuje hasło na okładce). Czyżby autorka "Wojny polsko-ruskiej" przeszła na stronę wroga? A może po Moskwie grasują jej klony? Tak - bo według polskiego wydawcy pojawiła się w Rosji dziewczyna, która "pisze masłem". Nie - bo podobieństwo sprowadza się do nadużywania wulgaryzmów. W opowiadaniach Dienieżkiny nie ma ani ironii, ani absurdalnego humoru, ani językowej zabawy. Mimo to zachwyciły się nią rzesze rosyjskich nastolatków. Nic dziwnego, fabuła jak z internetowego bloga: dominują podwórkowe bluzgi, tandetne przemyślenia i zwierzenia o nie spełnionej miłości. Do tego modne gadżety typu komórka, kilka szybkich "numerków" i alkohol bez limitu. A wszystko w noworuskiej scenerii, z pomnikiem Lenina w tle. Dla amatorów nowelek z "Dziewczyny" i "Bravo".
Marta Sawicka
Irina Dienieżkina: "Daj mi!", Świat Książki 2004 r. - Straszne wakacje w Polsce
Wiosenne światło było łagodne, kojące, jak co roku. Po południu ludzie spotykali się w kawiarni i zjadali różowe lody". W Badenheim, letniskowej miejscowości w Austrii nikt nie chciał zauważyć symptomów nadchodzącego nieszczęścia. Tymczasem tajemniczy inspektorzy wydziału sanitarnego, którzy rejestrują mieszkających tu Żydów, stopniowo odcinają ich od świata. Wkrótce proponują im wspólny wyjazd do Polski... w towarowych wagonach. Znany izraelski pisarz kreśli niezwykle sugestywny i niepokojący obraz zbliżającej się zagłady. Bez martyrologicznego tonu i werystycznych opisów. To proza symboliczna, oszczędna. Opowieść rozwija się powoli, lecz z każdym kolejnym zdaniem napięcie staje się wręcz nie do zniesienia. Książka przypomina, że Holocaust to także śmierć milionów niespełnionych marzeń i planów oraz naiwnej wiary w ocalenie. Przywołując tragiczną przeszłość, Appelfeld stworzył uniwersalną opowieść o bezbronności wobec zła i okrucieństwa.
Marta Sawicka
Aharon Appelfeld: "Badenheim 1939", W.A.B. 2004 r.
Wystawa
- Cywilizacja rury
Dwie czarne metalowe rury w pomalowanym na biało pomieszczeniu. Jedna zwisa z sufitu, druga przymocowana jest do podłogi. Tak wygląda typowa instalacja na wystawie Petera Downsbrougha "Position". Autor pochodzi z Nowego Jorku i reprezentuje konceptualizm, kierunek sztuki współczesnej ograniczającej twórczość do pomysłu. Mirosław Borusiewicz we wstępie do katalogu ekspozycji przekonuje, że "Peter Downsbrough to artysta wymagający". Musimy mu także uwierzyć, że u autora wystawy "coś tak zwykłego, jak odcinek narysowany przy użyciu linijki, staje się świadectwem istnienia cywilizacji". Niektóre prace opatrzone są dodatkowo angielskimi spójnikami ("and", "if"), które z pewnością również coś oznaczają. Pytania o nasze miejsce w przestrzeni - co ma być motywem przewodnim wystawy - nie widać w żaden sposób spoza prętów wystających tu i ówdzie, zbioru pocztówek i szkiców na papierze milimetrowym.
Małgorzata Kuzia
"Peter Downsbrough. Position", Muzeum Sztuki w Łodzi
Więcej możesz przeczytać w 16/2004 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.