Milion elektrycznych aut na drogach do 2025 r., polski trzy czteroosobowy samochód napędzany na prąd kosztujący ok. 70 tys. zł i flota elektrycznych autobusów w miastach. W wielki plan elektromobilności mają wejść największe polskie koncerny energetyczne, które już powołały specjalną spółkę celową. Całość ma kosztować pół miliarda złotych. To plan wicepremiera Morawieckiego. Ambitny? – Zdecydowanie – mówi Dariusz Balcerzak, ekspert Instytutu SAMAR. – Przy tych kilkuset samochodach elektrycznych i kilkuset ładowarkach, które mamy dziś, milion to bardzo wysoka poprzeczka. Na razie nie widzę aż takiej rzeszy chętnych – dodaje.
Ale zachęty też mają być. Ma być zerowa stawka VAT na pojazdy elektryczne, likwidacja akcyzy, dopłaty do pierwszych 100 tys. samochodów elektrycznych. Ma być, bo to cały czas zapowiedzi resortu energii, kierowanego przez Krzysztofa Tchórzewskiego. I od razu zastrzeżenie: zerowa stawka VAT będzie, jeśli UE na to pozwoli. Na razie europejskie przepisy takiej możliwości nie przewidują, dodatkową zachętą może więc być uzależnienie opłaty rejestracyjnej od emisyjności i ceny. Ale to nie wszystko. Łatwiej będzie można postawić ładowarkę. Nie trzeba będzie występować o koncesję na obrót prądem, nie będzie też potrzebne pozwolenie na budowę, a wszystkie nowe budynki użyteczności publicznej mają mieć miejsca do parkowania EV, czyli elektrycznych samochodów. Do tego polskie elektryczne autobusy (które już produkujemy) i za kilka lat, jeśli się to wszystko uda, po kraju będą sunąć ciche elektryki. – Można się oczywiście uśmiechać, ale to pierwszy tak kompleksowy plan i za to należy się pochwała. To wszystko się ze sobą łączy. Im więcej stacji ładowania, im więcej ulg i wsparcia, tym więcej samochodów elektrycznych – mówi Balcerzak. I choć Polska pod względem sprzedaży cały czas jest w ogonie Europy, to sprzedaż aut elektrycznych powoli rośnie.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.