Zmienić podatki, udomowić dług, promować swoich
W Strategii dla Polski zaproponowaliście nowe rozwiązania podatkowe. Na czym one polegają?
HENRYK SIODMOK, prezes Grupy Atlas, współautor Strategii: Jak każdy dokument tego typu, Strategia jest wsparciem w zarządzaniu. Jeden ze strategicznych tematów dotyczy np. Nowego Ładu Podatkowego, przyjętego w formie, jaką wypracowano w ramach okrągłego stołu podatkowego, któremu przewodzi poseł PiS Adam Abramowicz. Wokół tego projektu rozwinął się już istotny ruch społeczny, bo projekt wspierają Centrum Adama Smitha, Polskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców, Instytut Jagielloński, ZPP i inne organizacje. Nowy Ład ma pobudzić popyt przez redukcję klina podatkowego od pracy [zmniejszenie różnicy między kosztem zatrudnienia pracownika a tym, co otrzymuje on na rękę – red.]. Dzisiaj obowiązuje osiem podatków od pracy, które wynoszą nominalnie 65 proc., a realnie – na skutek różnych ulg i zwolnień – 39 proc. funduszu płac. Postulujemy wprowadzenie jednego podatku w wysokości 25 proc. funduszu płac, co zwiększy dochody netto pracowników o ok. 25 proc. i będzie neutralne dla kosztów pracodawcy. Powstałą dziurę we wpływach do budżetu uzupełni opodatkowanie tych podmiotów gospodarczych, które dzisiaj nie płacą podatków, a korzystają z zasobów polskiego rynku i usług publicznych. 2 proc. płatników CIT płaci 90 proc. wpływów z CIT, a kilkanaście procent – pozostałe 10 proc. Takie wyrównanie warunków gospodarowania może nastąpić jedynie poprzez zmianę podstawy opodatkowania z dochodowej na przychodową. Wychodzimy z założenia, że koszty i zyski powinny być wyłączną domeną przedsiębiorcy, a podatki mieć wyłącznie charakter fiskalny. Przy okazji zostanie zredukowany konflikt między państwem a przedsiębiorstwem i odbudowane zostanie zaufanie. Oczywiście nie ma podatków doskonałych, stąd potrzeba dyskusji i odpowiedzialnych decyzji.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.