Dziadkowie Antoni i Ela postanowili się wybrać na wycieczkę z wnukami – Krystianem i Jasiem. Niedaleko Kolbowa znajduje się park krajobrazowy, a w nim piękny szlak turystyczno-przyrodniczy – wszyscy stwierdzili więc, że to dobra okazja, by miło spędzić tam razem dzień. Szlak ostatnio cieszy się wielką popularnością – ściągają tu piechurzy z całego województwa, a wszystko dzięki niewielkiej promocji zorganizowanej przez miejscową organizację na rzecz upowszechniania pieszych wycieczek dla zdrowia. Jedna z ulotek promujących działania organizacji wpadła w ręce Elżbiety – i tak narodził się pomysł, żeby wybrać się na wycieczkę właśnie tam.
Z broszury babcia dowiedziała się, że pieniądze na promocję i oznakowanie szlaku pochodzą z funduszy unijnych i z ich programów wspierających rozwój regionalny – także poprzez rozwój szeroko pojętej turystyki. Faktycznie, taki sposób poprawy wizerunku danego regionu działa: turyści, którzy przyjeżdżają do parku z daleka, muszą gdzieś zjeść i przenocować i tym samym napędzają rozwój gospodarczy danego obszaru, stanowiąc źródło dochodu miejscowych przedsiębiorców. Na miejscu okazało się, że park jest naprawdę piękny – dziwne, że nikt z rodziny Europejskich nie był tu nigdy wcześniej.
Najbardziej zadowolony z wycieczki był Krystian, który bardzo lubi spędzać czas z dziadkami, ale niekoniecznie
podczas niedzielnych obiadów – to bardzo aktywny młodzieniec i jak każdy 19-latek nie lubi nudy ani stagnacji. Dziadek snuł opowieści o czasach młodości, o tym, jak zakochał się w babci – było naprawdę fajnie. Krystian wymyślił, że następną niedzielę spędzą podobnie z całą rodziną. Na koniec wycieczki zatrzymali się na obiad w zabytkowym dworku, który odrestaurowano i zaadaptowano na elegancką restaurację.
Restauracja w pałacu w Śmiłowicach
Feliks Śliwa w powiecie proszowickim zdobył dofinansowanie na swój projekt z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 162 695,40 zł. Głównym jego celem było przystosowanie XIX-wiecznego pałacu w Śmiłowicach do celów gastronomiczno-kulturalnych. Koszt całości przedsięwzięcia wyniósł 569 109,68 zł. Dzięki tej inwestycji zniszczony przez pożar w 1966 r. jeden z najpiękniejszych pałaców w Małopolsce odzyskał świetność. Przywrócono do użytkowania bardzo cenny pomnik dziedzictwa narodowego. W pałacu uruchomiono restaurację i salę bankietową, realizacja projektu zapewniła więc odpowiednie zaplecze gastronomiczne do organizacji różnego rodzaju imprez okolicznościowych, m.in. bankietów, pikników czy spotkań kulturalnych. Restauracja stanowi również zaplecze konferencyjne dla przedsiębiorców i firm z gminy i z całego regionu. Wraz z uruchomieniem restauracji i sali bankietowej z pewnością wzrosła również atrakcyjność turystyczna całego regionu, co przełożyło się na wzrost
zatrudnienia w gminie.
Szlak drewnianych kościołów
Impulsem do podjęcia inicjatywy utworzenia „szlaku kościołów drewnianych" była potrzeba podniesienia atrakcyjności turystycznej terenów Wielkopolski. O dotację na ten cel wystąpił Związek Międzygminny Puszcza Zielonka, który otrzymał 301 800 zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach rozwoju turystyki i kultury. Projekt zakładał wytyczenie oraz promocję szlaku zabytkowych kościołów zlokalizowanych w sześciu gminach. Obejmował on pętlę dróg publicznych, przy których znajduje się 12 drewnianych kościołów. Jadąc samochodem, nie sposób się zgubić, ponieważ trasa jest bardzo dobrze oznakowana jako szlak turystyczny. Przed każdym kościołem znajdują
się parkingi dla zwiedzających i tablica informacyjna opisująca historię, wyposażenie wnętrza, rodzaj konstrukcji budowlanej i informację o innych kościołach leżących przy trasie. Dla lepszej promocji projektu wydano przewodnik po szlaku – znajdziemy w nim mapę z informacjami o dziedzictwie kulturowym i walorach przyrodniczych regionu. Uzupełnieniem przewodnika są materiały promocyjne w postaci płyty CD z muzyką sakralną, płyty DVD z filmem na temat szlaku i kościołów. Realizacja projektu przyczyniła się do rozwoju społeczno-gospodarczego gmin skupionych
w Związku Międzygminnym Puszcza Zielonka. Wzrosły jego walory turystyczne, a tym samym zwiększyła się liczba odwiedzających te tereny. Wartość całego projektu to 600 tys. zł.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.