Złote Orły zdobyły status polskich Oscarów reklamy
Stosuj zasadę AIDA, a odniesiesz sukces w reklamie - mówią fachowcy z branży. AIDA to Attention, Interest, Desire, Action, czyli uwaga, zainteresowanie, pożądanie, działanie. Jurorzy festiwalu Złote Orły - najbardziej prestiżowego konkursu polskich reklam - kierowali się zasadą AIDAC. C oznacza tu dodatkowo Concept, czyli pomysł. A polskie pomysły reklamowe są już zauważalne na świecie. Kiedy polskie reklamy zaczęto prezentować na międzynarodowych festiwalach w Cannes czy Portoroz (w Słowenii), okazało się, że nie odstają od zachodnich, a często są lepsze. - Stwierdziliśmy, że wcale nie jesteśmy gorsi, że nie musimy patrzeć na innych z pozycji pariasa. Od jakiegoś czasu to, co jest dobre w Polsce, jest dobre wszędzie - mówi Magdalena Komorek z agencji D'Arcy, jurorka Złotych Orłów.
Złote Orły są przyznawane reklamom filmowym, radiowym i drukowanym. Są nagrody w kategoriach specjalnych (społecznej czy politycznej). Istnieje też Salon Odrzuconych oraz Nagroda za Twórcze Użycie Mediów, czyli nowatorskie formy reklamy. Swoją nagrodę - Złotego Orła "Wprost" dla Orła - za najlepszą "zabawę" słowem przyznaje redakcja "Wprost". Tym razem nagrodziliśmy slogan "Po użyciu wstrząśnie" - z reklamy Frugo Eco.
Gra w inteligencję
Przez pięć lat, od kiedy przyznawane są Złote Orły, polska reklama ewoluowała od prostej informacji o produkcie do form posługujących się metaforą i pastiszem, mogących funkcjonować samoistnie. - Teraz nie wystarczy, że reklama jest zabawna. Musi być także inteligentna. Wreszcie możemy też tworzyć reklamy przeznaczone dla grup niszowych. Taka jest na przykład reklama Radiostacji, czytelna niemal wyłącznie dla fanów tego radia.
Nasz rynek reklamowy wykreował już swoje gwiazdy. Jedną z nich jest pracujący dla agencji D'Arcy Bartosz Ignaciuk, autor reklamy mleka Łaciatego, nagrodzonej na kilku poprzednich festiwalach. W tym roku Ignaciuka nagrodzono za stronę internetową. Osobowością jest też Paweł Borowski, art director w Ad Fabrika FCB. Po raz drugi z rzędu zdobył Grand Prix (ponownie dla Mercedesa). Kot Przybora (syn Jeremiego) i Ivo Zaniewski (syn Xymeny), twórcy agencji PZL, to już niemal weterani polskiego rynku reklamy. Są autorami kampanii Frugo i piwa Reds. Współpracująca z nimi Magdalena Goll, copywriter, też została laureatką Złotego Orła. Hasła z tworzonych przez tę trójkę reklam weszły do języka potocznego: "No to frugo", "Maćku Pićku" czy "Mariola o kocim spojrzeniu".
Sztuka reklamy
"Wy tworzycie reklamę, my dajemy jej historię" - głosi slogan reklamowy festiwalu. Wszystkie nagrodzone prace są zbierane na potrzeby pierwszego w Polsce muzeum reklamy. Podobną galerię reklam tworzy Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Nagrodzone reklamy można także obejrzeć na wystawie w Zachęcie. - Wyjście z reklamami poza środowisko, szczególnie tymi, które nie są pokazywane w telewizji, stwarza publiczności szansę obcowania z formą reklamową poza doraźnym kontekstem. Wówczas łatwiej jest dostrzec to, co w reklamie jest sztuką - mówi Paulina Król, jurorka Złotych Orłów, dyrektor marketingu Agencji Wydawniczo-Reklamowej "Wprost".
Czy reklama jest sztuką zasługującą na wystawianie w muzeum? - Raczej bywa sztuką, tak jak stolarz bywa artystą. Na każdym stole kubek powinien stać stabilnie, ale niektóre stoły są dziełami sztuki i można je oglądać w muzeach - mówi Grzegorz Kiszluk, redaktor naczelny miesięcznika "Brief". Większość ludzi z branży jest zgodna, że reklama nie musi aspirować do statusu sztuki wysokiej. Wystarczy, że od czasów Andy'ego Warhola obie dziedziny nawzajem się inspirują. - Reklama nie może się wypowiadać o najważniejszych sprawach świata, bo byłaby po prostu śmieszna. Trzeba znać ograniczenia tej formy, żeby nie narażać się na śmieszność - mówi Magdalena Komorek.
Złote Orły 2002
Reklama filmowa
Banana Split Polska
- Lukas Bank, "Malkontent"
D'Arcy - mleko Hej!, "Hej!"
l PZL - Frugo Eco,
"Nie dojdziesz"
D'Arcy, Banana Split Polska - Mars, Snickers, M&M's, "Magazynier"
D'Arcy - Blend a med, "Bez pudła"
Upstairs Young & Rubicam - POP, "Choinka"
NoS/BBDO - Stillking Films, "Megaprodukcja"
Reklama radiowa
NoS/BBDO - Snicker
Cruncher, "Bokserka"
Brain - Decorador, "Pijak"
Reklama drukowana
Ad Fabrica FCB - Mercedes, "Opus Magnum"
McCann-Ericsson Polska - Masrecard, "Warszawa"
PZL - Frugo Ego, "Liść"
Ad Fabrica FCB - Instytut Adama Mickiewicza, "Wow, polskie kino"
D'Arcy - Chappi, "Tu mieszka pies, co fajny jest"
Brain - Decorador, "Narzędzia"
Ad Fabrica FCB - kartka świąteczna
Więcej możesz przeczytać w 50/2002 wydaniu tygodnika Wprost .
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.